Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket"

88 inlägg 23164 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531612
Mellberg skrev:
Sillero skrev:Jag startade tråden ”Bilder från det s.k. moderna skogsbruket” för någon dag sedan. Kommentarerna och länkhänvisningarna i tråden har varit många; intressanta och givande. Sammanfattningsvis är dock mitt intryck att uttaget av skogsråvaran från våra skogar kommer att fortsätta på samma brutala vis som vi ser i dag. Inga innovationer, som skulle skona skogsmiljön, har sett dagens ljus. I varje fall inga som slagit rot hos skogsägarna. Våldtäkten fortsätter.
Det talas om skogsägarnas kärlek till sina skogar. Pyttsan! Varför skulle de då i så fall "vårda" sina skyddslingar på ett så "brutalt" sätt som kalhuggning och markberedning innebär? Nej, profiten går före allt. Finns det då inte ett litet uns av eftertänksamhet och humant tänkande hos skogsfolket, frågar jag?
Bruka skogen, men på ett "mildare" sätt!!


Tala om vem du är "Sillero", istället för att uppträda som ett troll. Privata skogsägare går inte att dra över en kam. Angriper du kommunskogar, regionskogar, heliga prästskogar eller våra gemensamt ägda statliga skogar samt skogsindustriskogar ägda av kapitalister?


Här svarar trollet! Min kritik av hanteringen av "våra" skogar riktar sig främst till de s.k. bolagsskogarna. Bergvik Skog med Stora Enso är väl de som bär sig mest illa åt, tycker jag.
Jag vet inte var du bor, men de som lever sina liv i Syd- eller Mellansverige ska egentligen inte yttra sig när det gäller kalhyggen. Om ni åker upp till Norrland, Dalarna eller norra Värmland kan ni få se hur ett förött skogslandskap ser ut. Södra Sveriges skogar går ju inte att jämföra med de nämnda. Slutligen vill jag tillägga att min yttersta önskan är nu att få slut på tråden. Det finns inget hopp om att få förståelse för dess budskap.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vardon  
#531616 Tro mig, det finns mycket förståelse att få, tro mig även att skriva på folk åsikter de kanske inte har lockar fram reaktionen som hos mig. Det gör även att jag slutar lyssna.... Och då finns ingen mer förståelse

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

maltex  
#531617 Skogen växer men ingen tror det.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

SkogsBasse  
#531618
Sillero skrev:
Här svarar trollet! Min kritik av hanteringen av "våra" skogar riktar sig främst till de s.k. bolagsskogarna. Bergvik Skog med Stora Enso är väl de som bär sig mest illa åt, tycker jag.
Jag vet inte var du bor, men de som lever sina liv i Syd- eller Mellansverige ska egentligen inte yttra sig när det gäller kalhyggen. Om ni åker upp till Norrland, Dalarna eller norra Värmland kan ni få se hur ett förött skogslandskap ser ut. Södra Sveriges skogar går ju inte att jämföra med de nämnda. Slutligen vill jag tillägga att min yttersta önskan är nu att få slut på tråden. Det finns inget hopp om att få förståelse för dess budskap.


Om du hade tagit med det jag fetat ovan i trådstarten tror jag kanske diskussion kunde blivit intressantare. Det är dock intressant att du tycker var man bor ska få avgöra om man ska få yttra sig eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531682
Sillero skrev:. Om ni åker upp till Norrland, Dalarna eller norra Värmland kan ni få se hur ett förött skogslandskap ser ut. .

Nu behöver jag i och för sig inte åka upp till Dalarna för att titta. Bor där. Känner inte igen mig i det du skriver. Kan du peka på någon eller några specifika platser, i Dalarna, jag kan fara och titta på?

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Göt  
#531685 Jag bor också i Dalarna och jag har inte sett något sådant hygge sedan 60 talet så du får gärna redovisa var jag ska åka och titta....

och där det hygget var växer det väldigt fin skog nu så förött är det inte alls...

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

husqvarna_med_sthil  
#531701 Jag känner igen den här diskussionen då jag har en sydlig kamrat som inte fattar hur man kan hugga bort skogen, " snart finns ju ingen kvar" ?

Skogen växer, mer än vad man kanske kan tro. När man står där mellan fina stammar så är det något helt annat än för 25 år sedan när det inte stod en enda pinne där, nyavverkat och det enda man kunde se var spåren efter en skotare och en skördare, spår som nu här mellan stammarna knappt längre är skönjbara. Det är så med skog/mark har jag märkt att den är i ständig förändring och anpassar sig efter hur den brukas. Det finns säkert en gräns när återhämtningen blir hämmad och dit vill ingen av oss. Utvecklingen går också mot mindre hyggen, mera hänsyn och bättre maskiner även för detta ändamål.
Det bästa ts kan göra är nog som tidigare sagts är att försöka förstå skogsbruket först via utbildning och praktik innan man dömer ut skogsägarna, inte minst på ett forum där väldigt många är självverksamma i olika grader och lever med sin skog med ett stort känslomässigt värde, det betyder inte att det inte måste gå runt, för gör det inte det får man sälja till någon annan med mera pengar eller ta till trakthyggesbruk som det heter. Vill man då själv ha en skog som ser ut på ett visst sätt får man köpa skog och skapa efter bästa förmåga.
Jag personligen kör med en liten jordbrukare och en atv på skiftet här hemma, gallrar, tar reda på vindfällen, planterar och röjer. Nästa år ska jag också ge mig på en motormanuell avverkning på en halv hektar och det är som så att om jag börjar i ena änden på mitt lilla skifte på 30 hektar och jobbar mot den andra sidan så kommer det vara skog bakom mig innan jag och Zetorn kommer fram på andra sidan och det säger sig självt, i dagsläget går inte skogsbruk att driva på det viset då det blir en förlustaffär av mått, här behövs det moderna skogsbrukets teknologi för att hitta lönsamhet i en slutavverkning. Däremot att underröja och vara tydlig med hur man vill ha det, prata och vara stöd och kompis med de maskinförare som är på marken, utan att vara en besvärlig typ som stör tror jag gör skillnad för slutresultatet likväl.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531703
Göt skrev:Jag bor också i Dalarna och jag har inte sett något sådant hygge sedan 60 talet så du får gärna redovisa var jag ska åka och titta....

och där det hygget var växer det väldigt fin skog nu så förött är det inte alls...


Den skog som växer där är inte en levande skog, det är en steril plantage.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

halvproffs  
#531704 Det här med lönsamheten är ju verkligen dålig. Du kanske såg Mellanskogs priser som jag la ut i en annan tråd? Det häftet var från 1994 och det är ungefär samma priser då som nu. Räknar man med värdestegring, inflation mm så är dagens priser oerhört låga.
Istället för att höja priserna här köper bolagen in dyrt från baltstaterna b.l.a. Känns som ren utpressning mot oss småskogsägare.

Som det är föreslaget; @Sillero kan väl köpa egen skog och sköta(icke sköta?) den så han blir nöjd.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

isteskog  
#531705 Hur kan en skog vara steril? :???:

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

halvproffs  
#531706
Sillero skrev:
Göt skrev:Jag bor också i Dalarna och jag har inte sett något sådant hygge sedan 60 talet så du får gärna redovisa var jag ska åka och titta....

och där det hygget var växer det väldigt fin skog nu så förött är det inte alls...


Den skog som växer där är inte en levande skog, det är en steril plantage.


Planteringar på nedlagd åkermark med spikraka rader är väl liknade plantager men vid skogsmarkplanteringar är det definitivt inte så och lövträd kommer upp i luckor.


Du har inte talat om för oss var ett enda fult hygge är i Dalarna?

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Svensson1  
#531710 Även vi i södra Sverige har sett kalhyggen. Efter stormen Gudrun -05 låg det miljontals kubik nerblåst skog och rotvältor så långt ögat nådde. Där kan man prata om en naturlig störning.

Användarvisningsbild

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531713
Sillero skrev:
Göt skrev:Jag bor också i Dalarna och jag har inte sett något sådant hygge sedan 60 talet så du får gärna redovisa var jag ska åka och titta....

och där det hygget var växer det väldigt fin skog nu så förött är det inte alls...


Den skog som växer där är inte en levande skog, det är en steril plantage.
Med en sådan kommentar är det ju meningslöst att diskutera vidare. Säger som andra sagt, intressant och viktig fråga att resonera om. Men helt meningslöst om en av debattörerna uppenbarligen saknar ens grundläggande kunskap om ämnet.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

maltex  
#531714 Brukar oftast vara svårt att se skillnad mellan plantering eller självföryngring efter 10-20 år. Sen hur kan nåt som växer vara sterilt? Men 100% tät granföryngring ser kanske inte så rolig och varierad ut.

Avatar Fallback

Re: Sammanfattning "Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531719
Sillero skrev:
Mellberg skrev:
Sillero skrev:Jag startade tråden ”Bilder från det s.k. moderna skogsbruket” för någon dag sedan. Kommentarerna och länkhänvisningarna i tråden har varit många; intressanta och givande. Sammanfattningsvis är dock mitt intryck att uttaget av skogsråvaran från våra skogar kommer att fortsätta på samma brutala vis som vi ser i dag. Inga innovationer, som skulle skona skogsmiljön, har sett dagens ljus. I varje fall inga som slagit rot hos skogsägarna. Våldtäkten fortsätter.
Det talas om skogsägarnas kärlek till sina skogar. Pyttsan! Varför skulle de då i så fall "vårda" sina skyddslingar på ett så "brutalt" sätt som kalhuggning och markberedning innebär? Nej, profiten går före allt. Finns det då inte ett litet uns av eftertänksamhet och humant tänkande hos skogsfolket, frågar jag?
Bruka skogen, men på ett "mildare" sätt!!


Tala om vem du är "Sillero", istället för att uppträda som ett troll. Privata skogsägare går inte att dra över en kam. Angriper du kommunskogar, regionskogar, heliga prästskogar eller våra gemensamt ägda statliga skogar samt skogsindustriskogar ägda av kapitalister?


Här svarar trollet! Min kritik av hanteringen av "våra" skogar riktar sig främst till de s.k. bolagsskogarna. Bergvik Skog med Stora Enso är väl de som bär sig mest illa åt, tycker jag.
Jag vet inte var du bor, men de som lever sina liv i Syd- eller Mellansverige ska egentligen inte yttra sig när det gäller kalhyggen. Om ni åker upp till Norrland, Dalarna eller norra Värmland kan ni få se hur ett förött skogslandskap ser ut. Södra Sveriges skogar går ju inte att jämföra med de nämnda. Slutligen vill jag tillägga att min yttersta önskan är nu att få slut på tråden. Det finns inget hopp om att få förståelse för dess budskap.
Bitterheten lyser igenom. Ditt svar känns mer som en efterkonstruktion. Med största sannolikhet är 99% av skogsägarna på detta forum privata med en mindre andelskog som man tar hand och vårdar efter bästa förmåga för att få "ferila" skogar. Det räcker med att titta igenom detta forum så ser man flera exempel på fint skötta skogar. Istället för att leta bevis för att din övertygelse stämmer gör det motsatta så ska du se att din kunskap ökar istället för att enbart ha en övertygelse om en tro. Vill du vara en tjurig gammal gubbe håll det då gärna för dig själv istället för att spy ut det på andra som inte har förtjänt av det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).