Motorsåg och handhållet

Såga av rötter på stora stubbar

19 inlägg 13798 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga av rötter på stora stubbar

källefall8  
#531414 Även med mindre grävmaskin typ 8t, så ska det till stora stubbar om det inte går med tjälkroken. En rot i taget tills man kan bända upp den alt klyva den underifrån med spetsen. Med större maskin går det fortare![emoji4]

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såga av rötter på stora stubbar

eqlazer  
#531431
källefall8 skrev:Även med mindre grävmaskin typ 8t, så ska det till stora stubbar om det inte går med tjälkroken. En rot i taget tills man kan bända upp den alt klyva den underifrån med spetsen. Med större maskin går det fortare![emoji4]

Mm, bara att jobba sig runt som med en konservöppnare!

Avatar Fallback

Re: Såga av rötter på stora stubbar

Hema  
#531439
vajnis skrev:
JensSkoog skrev:
Elfving skrev:Jag har använt kedja med karbidtänder och måste tyvärr meddela att det är en stor besvikelse. Dyrt och mediokert resultat.
I ditt fall skulle jag rekommendera stor vinkelslip och 230mm diamantklinga! Det skär acceptabelt bra i rötter och blir aldrig slött!

Det duger bra, men jag har ochså användt tigersåg (bajonettsag) i det jobbet. Funkar bra
och kostar inte så mycket med några blad.

Har prövat ta stubbar på flera olika sätt och har man varken grävmaskin, traktor eller dynamit så är
tigersåg det snabbaste och minst energikrävande alternativet. Tycker jag iaf.

Det kräver väl att man friställt varje rot, så att inte tigerbladet går i backen o böjs?

Avatar Fallback

Re: Såga av rötter på stora stubbar

vajnis  
#531878 Gräva blir det men inte friställa rötterna helt som man gör om man kapar med motorsåg. Hårt packad morän
mjukar jag upp med spett eller dylikt först. Sågar inte med nya sågblad, använder gamla slökörda stortandade
blad för trä. Dom går snabbt att skärpa till med diamantfil. Blir dom böjda riktar jag dom med hammaren.
Bladen tål mycket stryk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).