Motorsåg och handhållet

Klyvkedja till Husqvarna 55

24 inlägg 11862 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

M Nilsson  
#530904 Kör med HVA 372 samt 20" Oregonsvärd och Stihl PMX-kedja. Funkar helt ok, enligt handlaren är 1,3 mm för klent för att köra utanför sågverk med 70 cc. Stora problemet är filningen, finns inga filmallar för 10 grader.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

Palakangas  
#530981
dhaglund skrev:
Hepo skrev:
dhaglund skrev:Jag har klyvsågat litegrann med såg under 60 kubik. En Stihl MS361. Den ligger på 59 cm3 och 3,4 kW. Visst fungerade det men det går betydligt lättare med den Stihl 066 som jag anväder nu. Då använder jag ett 20 tums svärd och liten 3/8 kedja. Dvs. Stihl PMX eller Oregon 91R. Jag har ingen uppfattning om hur en ny Husqvarna 55 står sig mot en Stihl MS 361.


Hej är själv på jakt efter klyv kedja tänkte köra 91r på en hva 77cc men det är svårt att hitta 3/8 svärd 1.3 med stora hva fästet, oregon har slutat med dom.
men det finns ju 73 rd kedja inte så mycket större som passar.


Jag skulle göra som Lidköping rekommenderar. Använd ett Stihl-svärd med din Hva. Det ska tydligen finnas enkla lösningar för detta.

Jag provade själv att såga med en Oregon 75RD-kedja men det blev inte alls lika bra som med Stihl PMX eller Oregon 91R. Värt att notera är att en 91R-kedja är betydligt billigare än en PMX men tanden är också mycket kortare. Därför tror jag att man kan slita på en PMX betydligt längre än på en 91R. Resultatet i sågning är likvärdigt mellan kedjorna.

Det finns Oregon 72RD. 1,5 mm 3/8.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

axwell  
#530991
M Nilsson skrev: Stora problemet är filningen, finns inga filmallar för 10 grader.


Visst finns det enklare mallar, här ett exempel från Biltema.
Det finns anvisningar bla 10, 25, 30 grader, och ger standardhöjd för filen.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000030945

Vid klyv- och kapsågning med Husqvarna 55 kör jag numera bara 3-kantsfilade gamla Oregon VPX095.
Sågar mycket snabbare än alla specialklyvkedjor som jag använt tidigare.

Uppskärpningen går snabbt med en flat diamantfil.

Något aggressiv vid instick, i övrig "toppers". :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

dhaglund  
#531232
M Nilsson skrev:Kör med HVA 372 samt 20" Oregonsvärd och Stihl PMX-kedja. Funkar helt ok, enligt handlaren är 1,3 mm för klent för att köra utanför sågverk med 70 cc. Stora problemet är filningen, finns inga filmallar för 10 grader.


Jag håller med om att 1,3 mm är för klent med stora maskiner i vanlig sågning. Men i sågverk kör jag med 92 cc och 1,3 mm. Det verkar fungera utmärkt. Filning görs bäst med maskin. Jag använde tidigare en billig slip från Clas Ohlson. Den fungerar bra till dessa små kedjor för sågverk. För större kedjor är den för klen.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

E-Bagge  
#531372 Så! Nu fick jag tag på en gammal jonsered 670 champ istället. Denna skall nog fixa lite klyvning bättre än Husqvarna 55 an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

johan eriksson  
#531376 Grattis till den sågen, en av mina favoriter.
Har nästan alla modellerna i både Husqvarnas och Jonsereds kostym.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

totte  
#531387 Ja, den blir bra :-bd . Se nu till bara att ge den lite mer bränsle än normalt. Den skall fyrtakta ordentligt på fullgas utan belastning och skall bara precis börja gå rent vid absolut full belastning.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

E-Bagge  
#531419 Skall försöka ställa in detta när sågen har anlänt från skånetrakterna. Något annat man bör tänka på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

dhaglund  
#531422 Om man kör med långt svärd blir ju smörjningen av kedjan extra viktig. Kedjeoljan bör ju vara av bra kvalitet. Så "trådig" som möjligt. Jag har använt en olja från ett svenskt företag som jag tycker fungerar bra och har bra pris. EKO100 VG68 heter den. De har en ännu bättre olja för sågverk men den fick jag inte tag på hos min leverantör. Oljan är in princip rapsolja med tillsatser för bättre vidhäftning och köldtålighet. Jag tycker denna rapsolja (och säkert andra liknande) smörjer bättre än mineralolja och det känns mycket renare. Definitivt nyttigare för omgivningen än minelaolja också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).