Avverkning (slutavverkning)

Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

25 inlägg 8041 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Fredrik Reuter  
#530051 Mja, virkesköparen är nog fri från skuld i detta fall. Snarare den instans som förmedlat all info. Eller hur menar du boksson?

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

boksson  
#530075 Jag uppfattade som så att det var virkesköparen som hade träffat föreningen skydda skogen utan att informera markägaren, eller är det något jag missförstått?

Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530076 Mycket bra reportage. Vi måste alla hjälpas åt att bevara äganderätten och förhindra missbruk av allemansrätten.

Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Vilsten  
#530093
boksson skrev:Jag uppfattade som så att det var virkesköparen som hade träffat föreningen skydda skogen utan att informera markägaren, eller är det något jag missförstått?


Kommunstyrelsens ordförande har träffat skydda skogen utan markägarens vetskap. Skydda skogen vill också träffa virkesköparen, men jag tolkar det som de inte har träffats än och att det är virkesköparen som informerat markägaren och skogsforum vad som har hänt.

Användarvisningsbild

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Fredrik Reuter  
#530095 Hej,
Detta blir lätt rörigt, men så här är det just nu:

Skydda skogen har (på något sätt) fått ut kommunstyrelsens ordförande i markägarens skog, detta utan att markägaren fått veta något om det.
Ordföranden kontaktar skogsbolaget som ska utföra avverkningen åt skogsägaren för att få mer information. Här tycker jag det är dåligt av både Skydda Skogen och Ordföranden att ingen kontaktar markägaren.

Skogsbolaget talar löpande om för markägaren vad de får reda på.

Skydda Skogen kräver att miljöansvarig på skogsbolaget ska mötas ute i skogsägarens skog. De kontaktar inte heller då markägaren före men när skogsbolaget fått denna invit så pratar de med markägaren.

Inte till något "möte" ute i skogen har rättmätig markägare fått någon inbjudan (fast det kan man inte skylla något på skogsbolaget i fråga om, de har inte initierat något av detta).

Jag som skriver detta har pratat med skogsägaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

boksson  
#530125 Då är jag med. Skogsbolaget har gjort sin bit i att informera markägaren. 👍
Att "skydda skogen" inte informerar markägaren förvånar mig inte. Det ligger i deras natur som aktivister och jag tror inte på någon framtida förändring heller.
Fredrik, kan du inte ta ett samtal med ordföranden och reda ut vad som sagts och inte sagts, annars blir det samma upplägg igen med att vederböranden inte informeras eller ges möjlighet att uttala sig. Vi är väl bättre än så på skogsforum 😉 .

Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Hema  
#530149 Vad f#n har kommunstyrelsens ordförande med det hela och göra? Och varför blandar sig denne i denna fråga (antagligen med mer känslor och tyckande än kunskap). Ska vi markägare snart få kommunen på oss angående vad vi får/inte får göra i vår skog? Kanske läge och granska den där ordförande och se vad det är för filur?

Användarvisningsbild

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

LEBG  
#531262 Det pågår förhandlingar mellan kommunen och mig om avyttring av mark från min fastighet. Dessa förhandlingar
har jag tills vidare avbrutit. Jag är ytterst tveksam att göra affärer med en kommun som har en ordförande
som uppför sig så respektlöst och arrogant. Jag inväntar en ursäkt och förklaring från vederbörande, men det
hjälper nog inte, alla broar är brända.
Skogsägaren

Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Hema  
#531287 En ursäkt kan sitta långt inne hos en prestigeglad individ, men en förklaring borde du kunna be om och få. Annars får de väl hosta upp om deras bud ens ska övervägas.

Avatar Fallback

Re: Amatörinventeringar av avverkningsanmälningar, ett case

Värmlänning  
#531303
LEBG skrev:Det pågår förhandlingar mellan kommunen och mig om avyttring av mark från min fastighet. Dessa förhandlingar
har jag tills vidare avbrutit. Jag är ytterst tveksam att göra affärer med en kommun som har en ordförande
som uppför sig så respektlöst och arrogant. Jag inväntar en ursäkt och förklaring från vederbörande, men det
hjälper nog inte, alla broar är brända.
Skogsägaren

Stå på dig! Vi är många som är på din sida och lider med dig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).