Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

116 inlägg 43698 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531201
Lars Lundqvist SLU skrev:
ocke skrev:Hur täcker man upp för 20% mindre tillväxt med samtida ökade drivningskostnader?


Två tankefel:
1) Du har inte maximal tillväxt i ditt trakthyggesbruk idag. Om du slutavverkar vid LSÅ så tappar du nästan 20% av produktionen (medeltillväxten). Dessutom har du lägre stamantal än vad som skulle krävas för att få maximal tillväxt.
2) Drivningsnettot påverkas inte av hur tillväxten varit utan bara av hur beståndet ser ut just nu, när du gör avverkningen. Blädning har högre drivningskostnader per kubikmeter än slutavverkning men lägre än gallring och inga kostnader för markberedning, plantering, röjning, osv.
Efter att ha spanat på ett föredrag av Wikeforss inser jag att min kunskap brister i ett eller två av villkoren: tror, sant, evidens ;-) . Hyggesfritt tilltalar mig men tycker att de ekonomiska kalkylerna saknas vilket gör att jag avstår. Då räknar jag in risk som en ekonomisk faktor. Hur ser man på förädlade plantor i dessa modeller? I senaste Skogen nämns det att föräldade plantorna är 25% "bättre".

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Lars Lundqvist SLU  
#531204
Sillero skrev:Hur som helst, blädningsmetoden har i alla fall det goda med sig att markskiktet inte utsätts för så stora fluktuationer i fuktighet som kalhyggesförfarandet innebär; från stekande sol till momentana översvämningar i samband med skyfall. Man behöver inte vara expert för att inse att detta inte kan vara bra för vare sig mark- eller mikroflora.

Jodå, det är bra för den mark- och mikroflora som är anpassad till skogsbrand. Däremot är det naturligtvis inte bra för de arter som inte tål störningar.

Om du vill läsa på om blädningsbruk så är en bra start kapitlet Blädningsbruk i Skogsskötselserien:

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... gsbruk.pdf

Sen finns det en annan tråd här på Skogsforum som avhandlar blädning:

Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Huggar Herman  
#531222
Sillero skrev: Naturturismen i vårt land genererar icke försummbara intäkter och många arbetstillfällen för vår glesbygd. Naturturister från kontinenten besöker oss i stor utsträckning för våra skogars skull. Dessa besökare är starkt kritiska till vad de nu ser i det Svenska skogslandskapet. De överväger nu att åka till andra länder, som fortfarande har orörda skogar kvar. Där finns fortfarande några få.


Problemet är att dessa intäkter sällan eller aldrig landar hos den enskilde skogsägaren. Vem ska stå för dennes kostnader för att göra ett museum som inte får användas för att det ska komma turister och titta på det?
Cashflowet i en skogsfastighet är under långa perioder ganska dåligt och det blir ännu sämre om man inte får bruka den.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531225
Huggar Herman skrev:
Sillero skrev: Naturturismen i vårt land genererar icke försummbara intäkter och många arbetstillfällen för vår glesbygd. Naturturister från kontinenten besöker oss i stor utsträckning för våra skogars skull. Dessa besökare är starkt kritiska till vad de nu ser i det Svenska skogslandskapet. De överväger nu att åka till andra länder, som fortfarande har orörda skogar kvar. Där finns fortfarande några få.


Problemet är att dessa intäkter sällan eller aldrig landar hos den enskilde skogsägaren. Vem ska stå för dennes kostnader för att göra ett museum som inte får användas för att det ska komma turister och titta på det?
Cashflowet i en skogsfastighet är under långa perioder ganska dåligt och det blir ännu sämre om man inte får bruka den.


Grundproblemet när det gäller markägarens obefintliga intäkter från naturturismen är ju allemansrätten. För så länge markägaren inte kan ta ett rejält inträde till sin mark, så finns det ju heller inget incitament för markägaren att göra sin mark mer besöksvänlig.

Den dagen allemansrätten avskaffas i sin helhet och markägaren helt kan förbjuda och avhysa icke betalande besökare, så finns det plötsligt incitament för att göra sin mark "vacker" för betalande besökare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 06 nov 2018, 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531233
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sillero skrev:Hur som helst, blädningsmetoden har i alla fall det goda med sig att markskiktet inte utsätts för så stora fluktuationer i fuktighet som kalhyggesförfarandet innebär; från stekande sol till momentana översvämningar i samband med skyfall. Man behöver inte vara expert för att inse att detta inte kan vara bra för vare sig mark- eller mikroflora.

Jodå, det är bra för den mark- och mikroflora som är anpassad till skogsbrand. Däremot är det naturligtvis inte bra för de arter som inte tål störningar.

Om du vill läsa på om blädningsbruk så är en bra start kapitlet Blädningsbruk i Skogsskötselserien:

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... gsbruk.pdf

Sen finns det en annan tråd här på Skogsforum som avhandlar blädning:

Nio myter om hyggesfritt skogsbruk


Tack! Jag ska läsa på. Sedan jag startade den här tråden har jag insett att jag har mer kunskap att inhämta i ämnet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

sveakatten  
#531235 Skulle vara intressant att veta vilket som skulle vara mest ekonomiskt för en självverksam skogsägare,
om det är trakt eller blädning. Att man skulle missa så mycket på bättre plantmaterial tvivlar jag på, verkar vara lätt att dessa skogar blåser omkull.

Sillero, du skulle nog åka upp till Siljansfors och titta på blädningsskogen där, den växer väldigt bra och är inte alls så o-gästvänlig som många säger.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531237
Niking skrev:
Huggar Herman skrev:
Sillero skrev: Naturturismen i vårt land genererar icke försummbara intäkter och många arbetstillfällen för vår glesbygd. Naturturister från kontinenten besöker oss i stor utsträckning för våra skogars skull. Dessa besökare är starkt kritiska till vad de nu ser i det Svenska skogslandskapet. De överväger nu att åka till andra länder, som fortfarande har orörda skogar kvar. Där finns fortfarande några få.


Problemet är att dessa intäkter sällan eller aldrig landar hos den enskilde skogsägaren. Vem ska stå för dennes kostnader för att göra ett museum som inte får användas för att det ska komma turister och titta på det?
Cashflowet i en skogsfastighet är under långa perioder ganska dåligt och det blir ännu sämre om man inte får bruka den.


Grundproblemet när det gäller markägarens obefintliga intäkter från naturturismen är ju allemansrätten. För så länge markägaren inte kan ta ett rejält inträde till sin mark, så finns det ju heller incitament för att göra sin mark mer besöksvänlig.

Den dagen allemansrätten avskaffas i sin helhet och markägaren helt kan förbjuda och avhysa icke betalande besökare, så finns det plötsligt incitament för att göra sin mark "vacker" för betalande besökare.
/Niklas


Men Niklas, jag tror nog att naturturismen på sikt kan vara bra för en glesbygd i utdöende, även om inte intäkterna från den kommer direkt mark-/skogsägarna till del. Och rör inte allemansrätten, det säger jag!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531244 Problemet är att dessa intäkter sällan eller aldrig landar hos den enskilde skogsägaren. Vem ska stå för dennes kostnader för att göra ett museum som inte får användas för att det ska komma turister och titta på det?
Cashflowet i en skogsfastighet är under långa perioder ganska dåligt och det blir ännu sämre om man inte får bruka den.[/quote]

Grundproblemet när det gäller markägarens obefintliga intäkter från naturturismen är ju allemansrätten. För så länge markägaren inte kan ta ett rejält inträde till sin mark, så finns det ju heller incitament för att göra sin mark mer besöksvänlig.

Den dagen allemansrätten avskaffas i sin helhet och markägaren helt kan förbjuda och avhysa icke betalande besökare, så finns det plötsligt incitament för att göra sin mark "vacker" för betalande besökare.
/Niklas[/quote]

Men Niklas, jag tror nog att naturturismen på sikt kan vara bra för en glesbygd i utdöende, även om inte intäkterna från den kommer direkt mark-/skogsägarna till del. Och rör inte allemansrätten, det säger jag!![/quote]
Vad ska skogsägarna leva på då ?

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Vilsten  
#531245 Tror också på en förändring av allemansrätten, dock ej en avskaffning.

Förbjud all kommersiell verksamhet utan markägarens medgivande. Det gäller tex bärplockning, naturguiding, viltsaffari, kanotleder eller ridturer. Det skulle ge ekonomiska incitament till att ha "fina" skogar och gynna den biologiska mångfalden.

Däremot tycker jag att fortfarande ska vara tillåtet med bär och svampplockning för husbehov och att besöka och vandra i skogen på egen hand!

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531252
Vilsten skrev:Tror också på en förändring av allemansrätten, dock ej en avskaffning.

Förbjud all kommersiell verksamhet utan markägarens medgivande. Det gäller tex bärplockning, naturguiding, viltsaffari, kanotleder eller ridturer. Det skulle ge ekonomiska incitament till att ha "fina" skogar och gynna den biologiska mångfalden.

Däremot tycker jag att fortfarande ska vara tillåtet med bär och svampplockning för husbehov och att besöka och vandra i skogen på egen hand!
Instämmer på den. Det heter ju inte företag- och turisträtten utan allemansrätt. Men ogillar fortfarande namnet då jag tycker att "rättigheter" istället bör vara skyldigheter.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

KOJMANNEN  
#531253 Jag är så glad över att jag inte är välutbildad skogsrådgivare när jag ser bilderna,Onödigt hård markberedning som innebär näringsläckage,Oaccetabla körskador som verkar menligt för marken i långa tider.Nej bättre småskaligt och hänsynsfullt än storskaligt som alltid kokar ner till pengar utan minsta insikt om följderna.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Bosse1  
#531256 Själv klampade jag in på arlanda och läxade upp några piloter, det var då ett jäddrans flygande 😡 Dom tittade lite konstigt på mig :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Davvi  
#531286 Ekoturism används ofta som argument istället för att hugga ner skogen, problemet är bara att få någon att betala. Här finns det väldigt många företagare som tar med gäster ut i naturen men markägarna får ändå inte en krona för det. Visst går det att bygga upp en verksamhet på sin egna mark men det kräver en rad förutsättningar, inte minst det geografiska läget..

För att få markägare att avstå avkastning från avverkning bara för att någon annan vill det krävs helt enkel något som kompensation.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Mellberg  
#531290 Har ni glömt reklamfilmen från det blädade beståndet från skogsstyrelsen. Lyckliga skogsägare i en totalt demolerad skog.

Markberedning är trots allt mycket skonsam, då det normalt endast är humusskiktet som berörs. Jag har upplevt hyggesplöjning, det var mindre trevligt.

Körskador enligt bilden kan enkelt åtgärdas i efterhand och är då inget att bråka om. Lite körskador är toppen för den biologiska mångfalden.

Inget slår trakthyggesbruket, passar både storskogsbruket, vi privata och den biologiska mångfalden. Inget passar mupparna, skydda skogen eller miljöpartiet.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Hema  
#531293 Bara inte körskadorna lett till markpackning, med försämrad infiltration som följd, det försumpar, minskar chansen för nästa generation träd att kunna växa lika bra som de förra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).