Skogsnyheter

Gris från flis

4 inlägg 1849 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gris från flis

Torbjörn Johnsen  
#531208 Nej, det är ingen dålig Norgehistoria!
Norska forskare testar att utfodra grisar med ett foder som tagits fram med trä (cellulosa) som bas. "Enmagade" arter som människor och grisar kan inte tillgodogöra sig näring ur den här typen av "foder" men norska forskare har m h a enzymer fått loss cellulosans sockerarter som sedan kunnat fermenteras (jäsas) till ett proteinrikt foder. Försök har gjorts på riktiga grisar enligt en artikel i norska Dagbladet och man har t o m provsmakat fläsket som enligt tidningen fortfarande smakar gris och inte gran.

Liknande försök har gjorts/görs i Sverige för att ta fram fiskfoder från skogsindustrispill.

En anledning till att man labbar med det här att norska grisar idag utfodras med soja "från andra sidan jorden".

- Det er for lite mat i verden. Vi kan ikke lenger fôre dyr med menneskemat. Dyra må spise andre ting, sier Margareth Øverland, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås.


Grymt!
Snart kanske grisarna kan utfodras med foder från granskogen istället för foder från åkern.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gris från flis

Göt  
#531224 Min far berättade att under andra världskriget fanns det något som hette cellfor som dom utfodrade hästarna med tydligen gjort på papper om jag har förstått det rätt

Avatar Fallback

Re: Gris från flis

Tosca  
#531229 Detta låter ju som perfekt veganmat?

Avatar Fallback

Re: Gris från flis

tallen100  
#531231
Tosca skrev:Detta låter ju som perfekt veganmat?

Det kan bli träsmak i båda ändor :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar