Skotare

Skogens blondin fyller 50 år 2018

4 inlägg 5425 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogens blondin fyller 50 år 2018

Fredrik Reuter  
#524643 Ett stort stycke skogsmaskinshistoria fyller 50 år i år, 2018. Det handlar om Rottne Blondin, en av de mest kända maskinmodellerna i skogen, alla kategorier. 1968 såg Rottne Skotare dagens ljus på Elmia. Den hette faktiskt så. På Elmia fanns även Lars Bruun med sin blå Bruunett skotare som var ett samarbete med Ford.

Mässbesökarna såg förstås båda dessa två skotare och flertalet kom in i Rottnes monter och påpekade att eftersom Lars Bruuns skotare hette Bruunett så borde Rottnes heta Blondin. Och så blev det.

Resten är som man säger historia. Över 2.000 Blondiner byggdes i Rottnes fabrik. De allra första saknande faktiskt drivning på vagnen men sedan kom Robsondriften och på slutet var de fulldrivna.

De första serieproducerade Blondinskotarna byggdes på Ford 5000 traktorer som Rottne köpte in från Sundahls maskin. Det blev ohållbart att stycka nya traktorer för att bygga skotare och alltjämt som Blondinen fick genomslag så kunde Rottne beställa mer anpassade chassin direkt från Fords fabrik i Basildon utanför London i England. Dessa anpassade chassin baserades på Fords skidder och hade en 11f converter från Brockhouse.

Intressant kuriosa kan vara att prototypen för Rottne Blondin faktiskt byggdes på en traktor från Nuffield.

Att några mässbesökare 1968 kom på namnet Blondin kan ha format även andra skogsmaskinsnamn från Rottne. Grundaren till Rottne Industri, Börje Karlsson bestämde senare att Rottnes framtida modeller skulle ha ett namn, inte siffror, så det gick enklare att särskilja dem.

Så blev det också 1978 när Rottne tog fram Snoken. Detta namn anspelar på en orm då maskinen hade en extra midja längst bak på vagnen som processorn satt i, det såg ut som att den ringlade sig som en snok i skogen.

Snok 780 som den egentligen hette är annars baserad på "Processor 770" som kom 1977. Den hade aggregatet precis bakom midjan på vagnsdelen med Blondinen som basmaskin. Processor 770 blev en hit trots en rejäl lågkonjunktur 1977 och gjorde att leveranserna av Blondiner även hölls på en för lågkonjunktur betonad marknad, hög nivå.

Rottne själva har släppt en artikel om att Blondinen fyller 50, den är klart läsvärd: http://www.rottne.com/aktuellt/1968-201 ... din-50-ar/

Sedan tidigare finns också mycket historia om Rottne här: http://www.rottne.com/om-oss/

Rottne Blondin har diskuterats i alla på Skogsforum och det finns många Blondiner runt om i skogarna i Norden. Har du en äkta Blondin? Skriv gärna några rader och varför inte lägga upp några bilder?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skogens blondin fyller 50 år 2018

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524701 En Blondin har jag länge funderat på, dock var de för dyra för mig och nu för gamla.
Men vem vet om det dyker upp ett bra exemplar så..
Mer bilder tack.

Avatar Fallback

Re: Skogens blondin fyller 50 år 2018

Patrik_tingsryd  
#531068 För gammal ? Precis inkörda ju =))

Användarvisningsbild

Re: Skogens blondin fyller 50 år 2018

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531115 Brunett-konceptet blev ju uppköpt av Kockums i slutet av 60-talet och dessa maskiner såldes då via Kockums ÅF antar jag.

Guldläge för Ford att börja samarbeta med Rottne i så fall då dom redan hade en Ford-baserad skotare utvecklad och klar.

Kockums 826 och 836(efterföljare till Brunett) kom väl runt -69 och Blondinen introducerades -68 så timingen är ju perfekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).