Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

116 inlägg 43693 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#530965
1540901685_markberedning.jpg
1540901663_avverkning_005.jpg
Med risk för att bli skriftligt lynchad laddar jag upp några bilder från norra Värmland. Ena bilden är fotograferad på ett markberett kalhygge, andra bilden visar körskador i anslutning till en avverkning; körskador som aldrig åtgärdades. Kan någon enda människa, som har något att tänka med, tycka att vi har rätt att bete oss så här mot vår jord. Jag anser att detta är våldtäkt på ”moder jord”. Inget annat.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

husqvarna_med_sthil  
#530971 Hyggen nyligt beredda är ju aldrig vackra då de mera liknar ett nyfräst pärland men när ungskogen står där är det något helt annat.
Körskador är det som det är med, kan nog säga att det inte ser något fint ut på din bild men också att spåren verkar nygjorda då inte virket ens är utskotat. De kommer blir mindre framträdande. Hade några rejäla på ett hygge här hemma men nu hittar man dem knappt i ungskogen.

Du har tagit dina bilder under den korta tid det inte ser bra ut och som tur är så är inte tillståndet beständigt utan skiftar till det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

halvproffs  
#530973 Tror inte du blir skriftligt lynchad eftersom du lägger fram det på ett vettigt sätt. Håller med att det inte ser bra ut med markberedning men efter några år syns det knappt.
Bilden på spåren är kanske gammal och inte "reparerade" . Håller med att det ser hemskt ut och att det är någonting vi får sota för i framtiden tyvärr.
Man får hoppas att det blir bättre framöver med markskoningsgaratin men jag tror inte det.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530992 Apropå markberedning

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Bax  
#530999 Jag håller med om att körskadorna och markberedningen inte är vackra.
Man kan också vrida lite på huvudet och fundera på om t.ex. detta är våldtäkt på moder jord?
Eller, vad gör människan som INTE är våldtäkt på moder jord?
1540910428_n-tokyo-a-20180715-870x580.jpg


(det var bara en slump att det blev en bild på just Tokyo)

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

sveakatten  
#531002 Håller med fullständigt, jag vill heller inte ha min mark markberedd på det viset, förstår inte att man kan vilja göra så, ej heller sådana kör spår.
Men om inte storstäder är ett miljöhot så vet jag inte hur man ska tänka.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Ängagärdet  
#531004 Den som äger sin egna skog och rör sig inom lagens gränser får väl göra som den vill, du har letat reda på ett speciellt ställe att ta dina foton på. ta 10 st till på hyggen närmast detta och du kommer mest troligt få se 10 olika former av föryngringar och markberedningar, det är detta som gör vårt skogsbruk gynnsamt för många olika arter.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

80-90  
#531017
Ängagärdet skrev:Den som äger sin egna skog och rör sig inom lagens gränser får väl göra som den vill, du har letat reda på ett speciellt ställe att ta dina foton på. ta 10 st till på hyggen närmast detta och du kommer mest troligt få se 10 olika former av föryngringar och markberedningar, det är detta som gör vårt skogsbruk gynnsamt för många olika arter.

Håller med till 100%

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531031
Sillero skrev:
1540901685_markberedning.jpg
1540901663_avverkning_005.jpg
Med risk för att bli skriftligt lynchad laddar jag upp några bilder från norra Värmland. Ena bilden är fotograferad på ett markberett kalhygge, andra bilden visar körskador i anslutning till en avverkning; körskador som aldrig åtgärdades. Kan någon enda människa, som har något att tänka med, tycka att vi har rätt att bete oss så här mot vår jord. Jag anser att detta är våldtäkt på ”moder jord”. Inget annat.
Ingen skogsägare vill ha dessa hyggen däremot konsumenten som är ute efter billiga produkter. Så alla som lever i konsumtionssamhället vilket torde vara ca 99% av Sveriges befolkning anser väll att vi har denna rätten att våldföra oss på "moder natur". Sanning med modifikation då större delen av skogen går på export men principen är den samma.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531036 Även om inte körspåren ser vackra ut just nu, så kan man ju se dem som nya småvatten i skogslandskapet, något som många miljövänner efterlyser. Om några år kan du nog hitta en del grodyngel, liksom en del fuktälskande växter där.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531037 Hur förvaltar och avverkar du din egen skog, Sillero? Har du egna maskiner så du kan köra när det är bra bärighet i marken?
Eller hur gör du på din egen mark?
Spårbildning kan ju vara rätt så oundvikligt i skogsbruket...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531039 Sedan kan man ju undra om beståndet skulle ursprungligen ha avverkats i somras, men att man sköt upp den avverkningen på grund av den då stora brandrisken?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531046 En sann historia från verkligheten: I skogsmekaniseringens barndom såg traktorvägarna ofta ut så och ingen brydde sig. När någon häromåret skulle komma tillbaka och förstagallra efter en sån väg så hade där grott så rara växter så att de anmodades att välja en annan väg.

Avatar Fallback

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Hema  
#531079 Denna länk har lite spännande bilder, vad vi människor har gjort.
https://www.1millionwomen.com.au/blog/pictures-our-world-overconsumption/
Bild

Nee det är inte betongfasad, utan en massa betonghus i new Delhi, Indien.

Storstäder kan väl inte vara hållbart?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från det s.k. moderna skogsbruket

Sillero  
#531118
Bax skrev:Jag håller med om att körskadorna och markberedningen inte är vackra.
Man kan också vrida lite på huvudet och fundera på om t.ex. detta är våldtäkt på moder jord?
Eller, vad gör människan som INTE är våldtäkt på moder jord?
1540910428_n-tokyo-a-20180715-870x580.jpg


(det var bara en slump att det blev en bild på just Tokyo)


Jo, du har alldeles rätt. Allt vi människor gör tär på vår planets kapital. Våldtäkterna på "moder jord" är oräkneliga. Men, jag tycker ändå, eller just därför, att det är av största vikt att vi tar fram metoder i skogsbruket som är skonsammare mot skogsmiljön än vad vi ser i dag. Det måste finnas andra sätt att ta ut materialet från våra skogar. Jag vet att det finns alternativa brukningsmetoder. Använd då dessa för f-n! Ursäkta ordvalet, men jag blir så upprörd, när jag ser dagens hantering av våra vackra skogar, att jag inte kan hålla tillbaka. FY!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).