ATV och UTV i skogen

Fyrhjuling/ATV

11 inlägg 6751 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyrhjuling/ATV

Sture Andersson  
#530900 Är inne på att köpa en Fyrhjuling/ATV men det är mycket att tänka på .
Sen har jag mycket krav .

Låg bränsleförbrukning ,har en granne som hade en Suzuki han klaga hela tiden på hög bränsleförbrukning .
Lågt ljud ,är det stor skillnad på olika modeller ?Vill kunna krypa fram ljudlöst inte nått jävla bröl .
Hur är det finns det bara ATV med en cylinder ,i min värd går en motor tystare med fler cylindrar
Servostyrning måste väl vara bra när man börjar bli sliten i axlar och armar.

Jag kommer använda den till snöröjning ,transport av material på gården och till skogen .Kanske hämta lite ved när det är klenare .Kommer ej att åka på landsväg så jag vill inte ha nån vägreggad .

På gallringsdagarna så prata jag med en försäljare som sålde Honda ,han rekommendera ej steglös växel i skogen utan det var nån växellåda som växla manuellt .
Sen rekommendera han rak axel i skogen han mena att det var mer oömt .

När man bara åker i skogen och på gården måste det väl räcka med 400 .

Vore glad för lite tips.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

husqvarna_med_sthil  
#530915 Det är svårt att veta men jag kan dela mina erfarenheter av yamaha 450- 17. Den är encylindrig och har det karakteristiska ljudet av detta. Provkörde faktiskt en Can am med större motor och fler cylindrar och den var helt klart "mjukare" i ljudet även om jag inte anser min brölar. Jag har kört med min nu på alla möjliga och omöjliga ställen i skogen och blir det allt för jäkligt kan man alltid dra sig fram med vinschen. Jag har även dragit fram lite mindre mängder med stockar när traktorn inte varit med, det går ack så sakta men man slipper dra för hand.
Jag använder den till mycket, köra ut grejer till skogs... suverän vid röjning en längre bit från bilväg. Att lägga på ett fullt timmerlass på en odriven kärra och tro att man ska ta sig fram i terrängen kan man glömma med min maskin iaf... det blir för tungt, slirar bara men har kört en del av det virke vi behövt till ett stugbygge och den typen av arbeten. Städning av gården inför vintern, upptagning av båten, hämtning älg... vet inte hur jag kunde vara utan denna tidigare, om den dör före mig köper jag en ny.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling/ATV

Davvi  
#530916 Som första atv skulle jag råda att köpa något i storleken 450-570cc under kampanj från en återförsäljare du har förtroende för. Om Suzuki, Yamaha eller annat är bäst kan bara avgöras av vad just du föredrar.
Hänga på en kranvagn ställer ju lite andra krav som någon säkert kan svara bättre på.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling/ATV

Vardon  
#530926 Har du traktor eller liknande idag? Ska den vara ett komplement eller inte helt enkelt

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

Ent  
#530938 Yamaha har nog bäst kvalitet och bra krypkörningsegenskaper tack vare centrifugalkopplingen. Man måste upp på en 700 för att få riktig diffspärr, 450 har nån form av automatsk anordning. Själv var jag snål och köpte en traktor a-reggad Can-Am Outlander 450 pro, i första hand avgjorde priset. En Yamaha traktor kostar betydligt mer. I andra trådar beskrivs fördelarna med denna registrering, kolla där. Efter ett år, en hemfraktad årsved och 50 mil är jag helnöjd med köpet, även om jag föredragit diffspärr i stället för automagi. Dessutom är den inte lika len i krypkörningen som Yamaha.

En tvåcylindrig 570 går förmodligen något tystare men jag upplever inte att min enstånka gör särskilt mycket väsen av sig.

Användarvisningsbild

Re: Fyrhjuling/ATV

Vardon  
#530942 Personligen hade jag övervägt Traktor reggad för att få köra på väg. Å andra sidan är jag inte ute efter fart som så. Så sån 40 km/h utan besiktningtraktor. Men det är även hur du bor och vad du har för utrustning i övrigt.

Jag hade även tittat över hur tillkoppling av snöblad sker. Det kan skilja mellan modeller. Och vara olika enkelt. Min uppfattning är att bladet ska på, bladet ska av för jag ska ha fram-kroken, den ska av och bladet ska på, sen ska bladet av för jag ska till skogen etc. Det blir fort några byten.

Skogsvagnen har kört fler kubik med målade brädor än den har kört ved för mig.

Servostyrning absolut tycker jag. Beroende på vad maskinerna har för diff / inte har ditt så kan de bli tungstyrda.

Personligen hade jag även skaffat handtagsvärme då det blir fruktansvärt kallt (varför man måste gasa en atv med tum-gas istället för mc gas har jag inte listat ut än)

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

Sture Andersson  
#530959
Vardon skrev:Har du traktor eller liknande idag? Ska den vara ett komplement eller inte helt enkelt

Jag har en Valmet 605 med en Patu 202t ,så det är ju inte meningen det ska vara till nått tyngre verksamhet .Tänkte möjligtvis plocka ut lite klen ved i planteringar och så där .Detta att jag ville ha en tyst maskin är för att jag tänkte det skulle vara ett bra fordon att åka ut till åtel ,istället för att komma med en bil och slå i dörrar .Detta med hur den ska vara reg ,får jag nog sätta mig in i ,har inte koll på detta .Vilka reg ningar finns det ,för och nackdelar .

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

axwell  
#530969
Sture Andersson skrev:komma med en bil och slå i dörrar .Detta med hur den ska vara reg ,får jag nog sätta mig in i ,har inte koll på detta .Vilka reg ningar finns det ,för och nackdelar .


Vägregistrerade är snuskigt dyra att försäkra, terräng löjligt billiga.
Har en 500 cc -12 terräng som jag betalar 248 kr/år halvförs. Dina med villkor under 50 timmar/år(det klarar jag, har ju minitraktor som gör jobben).
Tidigare 850 kr/år rakt av på Länsförsäkringar.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

Ent  
#530997 Traktor a: Full effekt men max 40km/h, elektronisk hastighetsspärr via nyckeln eller databoxen. Ingen besiktning, inget hjälmkrav (men bra att ha), helförsäkring via Folksam för runt 1000/år. Får dra ett EU-släp lagligt, släpvagnskontakt finns. Har blinkers och speglar vilket är väldigt bra den gång man ska färdas i trafiken. Alla får köra den, även körkortslös 16-åring hemma på gården.

Traktor B kan jag sämre, men man får köra max 50, okänt om/hur de är spärrade. Besiktning vartannat år, i övrigt ganska lika tror jag.

Min a är spärrad via nyckeln men jag har två st, en traktor och en lite snabbare. I praktiken blir det mest traktorfart ändå när man puttrar fram kring byn med timmervagnen på.

Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

Sture Andersson  
#531003 För min del verkar terränghjuling vara det som skulle passa mig ,tydligen får man åka mellan marker ,på almän väg .Kortast möjliga väg står det.Men hur funkar det måste man betala skatt eller avgift på en sån .Är den strypt på nått sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fyrhjuling/ATV

Ent  
#531009 Ingen skatt eller strypning på en terrängreggad. Försäkringen är gissningsvis nåt liknande som traktor, men kolla olika bolag innan. Folksam har haft bra priser på såna här tingestar.

Om du köper terrängare, montera ändå backspeglar, det är mycket tryggare, speciellt när man börjar bli stel i rygg och nacke. Det är lätt att man skevar lite när man vrider sig bakåt inför en vänstersväng tex. Servo är om inte ett måste så en försäkring om bra andrahandsvärde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).