Motorsåg och handhållet

Kedja/svärd

62 inlägg 9578 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#530887
can skrev:Den kjedå har eg aldri prøvd men har jo god erfaring med halvmeisel i .325 så bør gje ho ein sjangse så absolutt. Bruke du ryttarmal på ho og i tilfelle ja, passa den vanlige platemalen? Skummelt da der ja, har gjort da ett par gonga sjølv men berre på småtrer. Livsfarligt, eine gongen fekk eg treet over meg heldigvis var da lite så da gjekk bra.

Nej, jag använder inga mallar överhuvudtaget, visserligen köpte jag en ryttarmall då synen inte är som förr, men det skräpet var mjukt som aluminium.. :-o förmodligen made in china.. :((

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#530895 Men för att återgå till kedja/svärdskombinationer. I dag finns ju Tsumura lättillgängligt via Sven Junghans. De dyrare Tsumura tillsamans med Oregon Powermatch är förstås två kostnadseffektiva kombinationer som är lätta att hitta på den inhemska marknaden. Vilket svärd som är hållbarast av de två kan ju diskuteras, men rent estetiskt så är Tsumura den klara vinnaren.. :-bd :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Hema  
#530896
martiniholma skrev:Jag har kört 15" å 18" iggesundsvärd på 560, å dom svärden har jag varit väldigt missnöjd med! Däremot oregons power match och hva solida svärd är riktigt bra tycker jag, fin känsla och bra livslängd. Har beställt ett tsumura light som ska bli väldigt spännande att prova, har dock inte fått det ännu. Jag har länge haft stihls rapid super som favoritkedja, men sen jag provade hva c85 har det blivit favoriten i 3/8. Kör fortfarande rs på 0.325.

Vad var det som var dåligt med iggesundsvärden?

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530901
Björn T skrev:Oregon har utbytbar svärdtrissa på power cut svärden. Men jag tror att största felet är dagens vegetabiliska oljor som inte är tillräckligt sega utan skvätter undan när kedjan vänder på topptrissan. Kedjan och svärd får smörjning på vägen fram till svärdtoppen men dålig smörjning på undersidan, framförallt om man drevar upp sågen. Personligen kör jag alltid oljepumpen på max och seg mineralolja och sällan svärdhaveri.

Oljans smörjande egenskaper är en av egenskaperna. Värme avledning är en annan. De ska absorbera värme och ta den med sig när den åker av.

Många svärd medger mindre olja. Små hål, smal spårvidd vilkdt ger lite volym och flöde.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

martiniholma  
#530972 Vad var det som var dåligt med iggesundsvärden?[/quote]
Jag tycker att dom gradar sej fort på bommarna, men det är ju lätt att slipa ner. Värst är ju nitningen av noshjulet. Det är kanske jag som fått ett par misslyckade svärd, men nitarna stack ju ut så mycket på ena sidan så det blir nästan en "nypningseffekt" i skärspåret. Väldigt irriterande och tar av hela känslan. Jag har varit på nitarna med kulhammaren, och det har blivit bättre men knappt okej ändå. För jämförelse skull ett standard hva svärd.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Hema  
#531054 Okey, ja då är jag med. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531058 Är det ett R2 svärd?

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Ape  
#531080 Kul att se att det blev lite diskussion här. Jag upptäckte en sak idag och istället för att göra en ny tråd tänkte jag skriva här då det rör kedjor. Jag upptäckte idag att 2 tänder på min nya oregonkedja är åt samma håll. Ska det vara så eller är det bara att reklamera? Kedjan är för ett 16 tum svärd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Ape  
#531081 2 stycken på raken då som är åt samma håll, skrev lite oklart kanske

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531082 Nitarna på HVA-svärdet sticker ju ut mera än nitarna på mitt senaste Iggesund :!: . Jag tog två snabba bilder men det blev tydligen ingen bra skärpa :???:
1540934508_svaerd1.jpg
1540934515_svaerd2.jpg

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Hema  
#531084
Ape skrev:2 stycken på raken då som är åt samma håll, skrev lite oklart kanske

Det brukar bli så på 16". Helt normalt.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Lindveden  
#531085
Ape skrev:2 stycken på raken då som är åt samma håll, skrev lite oklart kanske
Kan bli så när dom skall nita ihop kedjan så blir det 2 tänder åt samma håll

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Ape  
#531086
Hema skrev:
Ape skrev:2 stycken på raken då som är åt samma håll, skrev lite oklart kanske

Det brukar bli så på 16". Helt normalt.
Anade detta lite då jag aldrig haft 16 innan, men lika bra att kolla [emoji5]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

totte  
#531090 Det är egentligen inte svärdslängden i sig utan antalet tänder som avgör. Om antalet tänder blir udda måste det bli på det viset och när det inträffar beror på främst på svärdslängden och kedjedelningen men i någon mån också på svärdsinfästningen, svärdets nosdiameter och hur stort drev det är.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

martiniholma  
#531101
Mange skrev:Är det ett R2 svärd?

Ja de är det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).