Verkstan

Kemppi Kempomat 3200 felsökning

23 inlägg 9862 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

källefall8  
#530758 Om du lossar matarrullarna så ska det gå lätt att dra tråden genom slangpaketet för hand. Svetsar som inte flyter ut - öka spänningen ngt (om det går justera på denna modell, kör mest Esab å Fronius) högre spänning = svetsen flyter ut mer men inträngning minskar. Mät gasflödet, bör vara 12-15 l/min. Se till att k-munstycke är monterat som det ska och att gashylsan når förbi k-munstycke. Ordentlig jordning, och inget drag i lokalen .

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530821 Hej igen!

Jo det skulle vara mycket till hjälp att ha någon kunnig person som skulle kunna titta närmare på den, har ingen direkt i närheten tyvärr.

När du säger öka spänningen så är det inte på dom "vanliga" på framsidan du menar antar jag? Vart brukar denna inställning göras isåfall? Finns det något trick som man kan mäta upp gasflödet utan att använda klockor? Kontaktmunstycket sitter som det ska, och hylsan går en liten bit framför munstycket som du sa.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

sveakatten  
#530837 Har du hittat denna? http://www.manualsdir.com/manuals/77511 ... ml?page=15
Kan den stå på punkt svets?
Om du sätter den på läge 3 vänstra knappen, vrid på rätt mycket gas, och börja prova med bara lite trådmatning, öka matningen tills den låter och svettsen ser bra ut.
Men det kanske du provat?

Avatar Fallback

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530897 Hallå!

Den står inställd på kontinuerlig drift, alltså inte punktsvetsning eller det andra läget samt 2 t.

Har provat att svetsa med ena handen och ratta trådmatningen med andra handen och har väl fått till hyfsat resultat, men tycker fortfarande att det blir väldigt högljutt och smattrigt, samt dålig kräm i förhållande till inställd strömstyrka.

Vilka symptom kan man få vid för mycket gas?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Kemppi Kempomat 3200 felsökning

källefall8  
#530949
John.S skrev:Hej igen!

Jo det skulle vara mycket till hjälp att ha någon kunnig person som skulle kunna titta närmare på den, har ingen direkt i närheten tyvärr.

När du säger öka spänningen så är det inte på dom "vanliga" på framsidan du menar antar jag? Vart brukar denna inställning göras isåfall? Finns det något trick som man kan mäta upp gasflödet utan att använda klockor? Kontaktmunstycket sitter som det ska, och hylsan går en liten bit framför munstycket som du sa.

Mvh


Finns det inställning för spänning brukar den sitta på panelen oxå, trådmatning/strömstyrka är ju samma sak vid MIG/MAG-svetsning - högre trådmatning ger högre ström. Med spänningen kan man finjustera droppövergången och med den hur det flyter ut. Finns det ingen justering för spänning så är det en förutbestämd kurva som du inte behöver bry dig om. Jag brukar ha reduceringsventil med flödesmätare men helst ska gasflödet mätas vid gashylsa om man ska hitta ev fel på vägen. Finns enkla flödesmätare - ett rör med kula i och en gummihätta att hålla emot gashylsan. För mycket gas för inget för svetsresultatet, det är en skyddsgas, ger bara hög förbrukning.
Har du drag i lokalen? Nära utsugsfläkt? Ute går sällan använda MIG/MAG
Är det rent i gashylsan och gasfördelaren (plasthylsa innanför k-munstycket? Hörs det ett klick så ventilen fungerar och att det kommer gas när du trycker på avtryckarn?

Avatar Fallback

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

Bosse1  
#530950 Mäta lite dioder kanske, gick att pressa ut och byta dessa på en gammal mag jag hade ingen märkessvets var det förstås.

Renovera eller köpa ny likriktare Här var en tråd :-bd

Avatar Fallback

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531153 Hej!

Då är det nog inte mycket att göra åt spänningen, eftersom jag inte har någon inställning för detta.

Angående gasen lär inte det vara något problem heller, det kommer gas från munstycket när man trycker av, mängden vet jag inte, men ganska säker på att det inte är för lite iallafall då svetsarna blir utan porer etc. Har alltid använt svetsen inomhus utan utsug eller drag, så det borde vara uteslutet också.

Bengt1, detta låter som man behöver lämna in till någon kunnig person med rätt verktyg? Känns inte som det är något man ger sig på själv om man inte har rätt kunskaper. Vad kan symptomen bli om man har fel på någon diod?

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kemppi Kempomat 3200 felsökning

hlb  
#599501 Nu har Rollsen lagt av. Min Kemppi Tylarc 300 pinnasvets ger bara väldigt lite ström. Hände en gång tidigare, men då kom den igång igen. Någon som har tips eller elschema?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).