Motorsåg och handhållet

Kedja/svärd

62 inlägg 9582 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

martiniholma  
#530775 Jag har kört 15" å 18" iggesundsvärd på 560, å dom svärden har jag varit väldigt missnöjd med! Däremot oregons power match och hva solida svärd är riktigt bra tycker jag, fin känsla och bra livslängd. Har beställt ett tsumura light som ska bli väldigt spännande att prova, har dock inte fått det ännu. Jag har länge haft stihls rapid super som favoritkedja, men sen jag provade hva c85 har det blivit favoriten i 3/8. Kör fortfarande rs på 0.325.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Björn T  
#530778 Oregon exl tycker jag är bättre än Husqvarna c 85. Lättare att fila och bättre bett.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Lindveden  
#530779 Håller med "Björn T". Kör med Oregon powercut exl på mina STIHL sågar o är helnöjd me kedjorna

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

martiniholma  
#530787
Björn T skrev:Oregon exl tycker jag är bättre än Husqvarna c 85. Lättare att fila och bättre bett.

Får nog prova den också. Tack för tipset👍🏻

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530807 Lite trist de underbara solida svärde4n med utbytbar tip försvann från Iggesund. De var väldans prisvärda.
Har inte hittat nåt jämförbart än om man ser till kostnadseffektivitet.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

Björn T  
#530863 Oregon har utbytbar svärdtrissa på power cut svärden. Men jag tror att största felet är dagens vegetabiliska oljor som inte är tillräckligt sega utan skvätter undan när kedjan vänder på topptrissan. Kedjan och svärd får smörjning på vägen fram till svärdtoppen men dålig smörjning på undersidan, framförallt om man drevar upp sågen. Personligen kör jag alltid oljepumpen på max och seg mineralolja och sällan svärdhaveri.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530865
Lindveden skrev:Håller med "Björn T". Kör med Oregon powercut exl på mina STIHL sågar o är helnöjd me kedjorna

Får prøva eg og då viss da skal vera bedre enn C85, brukar for da mesta .325 så noke bråhast har da ikkje, men er detta kjedet og få tak i med 1.6 spor i Norden då?

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#530868 Kolla här, ” Can.”.. :-bd https://www.skogsutrustning.se/skogsbruk/kedjor/38/

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Lindveden  
#530874
can skrev:
Lindveden skrev:Håller med "Björn T". Kör med Oregon powercut exl på mina STIHL sågar o är helnöjd me kedjorna

Får prøva eg og då viss da skal vera bedre enn C85, brukar for da mesta .325 så noke bråhast har da ikkje, men er detta kjedet og få tak i med 1.6 spor i Norden då?
Jodå jag beställde från närmaste återförsäljare som säljer oregon detaljer. 3/8 1,6 beställde o köpte ja sen

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530875 Sjå der du ! Lenge siå eg har brukt 3/8 no trur ikkje eg har brukt da på fleire månader, trenå som har vært av litt størrelse har eg fått overende med ei 560 med 18 toms på. Brukte ein del C85 ei stund meina og huska at ho kappa fort vinkelrett på fibrane men dårligt når eg skulle ta « riktkappet» altså kappa på fibrane snett som da heite på svensk. Du anersimyra høgge vel mest « vanlige» trer som meg, ikkje knallhard død alm og bøk samt at du bruke rundfil so eg og gjer, kva 3/8 kjeda er du mest fornøgd med?

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530876 «Sjå der du» var tiltenkt anersimyra men takk for tipset Lindveden, følte eg måtte forklara såg litt rart ut.

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

Lindveden  
#530877
can skrev:«Sjå der du» var tiltenkt anersimyra men takk for tipset Lindveden, følte eg måtte forklara såg litt rart ut.
Ingen fara[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

anersimyra  
#530878
can skrev:Sjå der du ! Lenge siå eg har brukt 3/8 no trur ikkje eg har brukt da på fleire månader, trenå som har vært av litt størrelse har eg fått overende med ei 560 med 18 toms på. Brukte ein del C85 ei stund meina og huska at ho kappa fort vinkelrett på fibrane men dårligt når eg skulle ta « riktkappet» altså kappa på fibrane snett som da heite på svensk. Du anersimyra høgge vel mest « vanlige» trer som meg, ikkje knallhard død alm og bøk samt at du bruke rundfil so eg og gjer, kva 3/8 kjeda er du mest fornøgd med?

Jag köpte 73DPX som fungerar förträffligt både i stenhårt virke och vid kapning snett mot fibrerna. Och den har troligen ett litet offset på ryttarna då sidobettet är av det ” våldsamma ” slaget, den skär alltså som i smör vid övre kapet i riktskäret. Det första träd jag provade kedjan på var en bok med ca 60 cm i stubben, jag trodde boken skulle vara riktigt hårdsågad, nu vet jag inte om boken var ovanligt mjuk, eller om det var kedjan som överraskade, men när jag hade ca 6 cm kvar av brytmånen och skulle justera ner den till runt 3 centimeter så hade jag plötsligt sågat bort hela rasket i ett nafs.. =))

Avatar Fallback

Re: Kedja/svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530879 Den kjedå har eg aldri prøvd men har jo god erfaring med halvmeisel i .325 så bør gje ho ein sjangse så absolutt. Bruke du ryttarmal på ho og i tilfelle ja, passa den vanlige platemalen? Skummelt da der ja, har gjort da ett par gonga sjølv men berre på småtrer. Livsfarligt, eine gongen fekk eg treet over meg heldigvis var da lite så da gjekk bra.

Användarvisningsbild

Re: Kedja/svärd

johan eriksson  
#530886 73DPX är en väldigt trevlig kedja, sågar mjukt och vibrationsfritt :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).