Bilar

Mitsubishi pajero vill knappt gå

17 inlägg 7511 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mitsubishi pajero vill knappt gå

Camaro1969  
#530690 Är (o)lycklig ägare till en pajero 2,8 diesel.

Sist jag körde, ca en månad sedan ville den knappt fungera till en början, lät som den bara ville gå på 2-3 cylindrar, jag gasade och hade mig.. efter någon minut hoppa den igång och gick som vanligt, så jag körde en del innan jag stängde av dem.

Igår skulle jag använda den igen,

Den startade och gick väldigt ojämt, men när man gasade ökade inte ens varvtalet utan snarare minskade, gick flytta den med hjälp av den ojämna tomgången..

Men nudå?

Det är en bra skogsbil, men vill inte lägga ut just några pengar på den då den är obesiktad och jag fått den till skänks, men visst kan man försöka lite själv, vad tror ni?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530693 Ventilerna

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

jannee  
#530696 Vatten i bränslefiltret?

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Camaro1969  
#530797 ventilerna..

kan det bli så helt plötsligt?

när jag körde den sist fungerade den ju som den skulle.
men nu startade den skapligt men gick knackigt.

vatten i bränslefiltret?
ja det kanske kan vara något.

min gissning är att den inte får bränsle i ordning.

den ryker även mycket där den står och hoppar på tomgång,

kanske skulle testa att byta bränslefilter.

men då borde den väl inte gå på tomgång heller?

vet att dieselpumpen renoverades för 20000:- (!) för 7-8 år sedan iaf

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

glasshultarn  
#530802 Prova byta filter, min pickup gjorde något liknande och jag misstänkte massa olika, men bytte filter sen blev den riktig. Är ju dessutom enklast och billigast att börja med.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

jannee  
#530803 När bränslefilter börja täppas till märks det på följande vis.
Parrafinutfällning, motorn går (kanske( bra på tomgång men vill inte varva upp eller orka dra.
Vatten i filtret, nästan samma som parrafinutfällning, dock kan motorn stundtals går bra för att senare vilja helt dö.
Jag inbillar mig att du har fått kondens i din nästan tomma tank vilket sugs upp och gör att motorn storknar = inte vill gå rent.
Rengör filtret, pytsa i en dunk metanol i bränsletanken TILLSAMMANS med 1/2 liter tvåtaktsolja.
Metanolen smörjer dåligt vilket gör att pumpen riskerar skära utan oljan.
Metanolen blandar sig med vattnet i bränsletanken vilket gör att du inte behöver tömma (rengöra) bränsletanken.
När lastbilarna (förr i tiden) inte ville gå rent var oftast problemet vatten i filterna (förfiltret)
Vid stark kyla (under 25 minus) var det parrafinutfällning i förfiltret

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Camaro1969  
#530809 tack för mycket bra svar!

det blir byte av bränslefilter till att börja med

intressant det du säger jannee om vatten i tanken.

denna bil har stått 4-5 år, säkert med nästintill tom tank.
den startade dock direkt med nytt batteri

jag fick den i sommar, och har tankat i 20 liter.
har kört den kanske 10 tillfällen totalt. funkat klockrent utom de sista 2 tillfällena som sagt.

jag använder ju knappt bilen, är då proceduren med metanol överarbetad ?

det kommer ta flera år innan jag lyckats kört upp 1 tank med bränsle i denna... jag åker bara lite i skogen hemmavid som sagt.. (obesiktad)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Camaro1969  
#530810 förresten... metanol, hur/var köper man det? fungerar rödsprit lika bra? minns att man skulle slå det i tanken om bränslet frös har man ju hört...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

jannee  
#530834 Swed handling har metanol. Färgaffärer borde kunna ta fram det, men även affärer som säljer oljeprodukter.
För övrigt när bilf*n startat och går igen, fyll tanken med diesel så slipper du framtida kondensproblemen.
T sprit innehåller vatten så skippa det alternativet.
I så fall bättre att tömma hela tanken.

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Camaro1969  
#530838 lät besvärligt med metanol...

jag ska fylla upp med diesel (om jag har råd) ;) och byta bränslefilter

förhoppningsvis rätt snart =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Vardon  
#530848 Funkar det med med 80% metanol och 20% recinolja finns modellmotorbränsle. Lätt att få tag på ialla fall.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

jannee  
#530850 Metanolen suger upp vattnet och ricinolja smörjer bra, kört cross på den blandningen :grin:

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Sti L  
#531057 Dieselpåfyllingen/røret bruker å gå sønder= grus/skit/vann kommer i dieselen=pumpehavari. Kan være årsak til tidligere pumperenovering. Inn med inspeksjonskamera!

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

jannee  
#531063 Camaro kör väl inte utan bränslefilter, det inte filtret tar bör ej heller skada pumpen.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi pajero vill knappt gå

Sti L  
#531064 Bør ikke skade pumpen men forekommer ofte på Pajero. Filter takler ikke ubegrenset med skit/vann.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).