Logistik, Transport

Vägsladd

7 inlägg 6356 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vägsladd

Kasebon  
#530781 Hej Tanter och Gubbar!
Jag och mina grannar funderar på att gå ihop och köpa en vägsladd då vi har lite vägar och skogsvägar att hålla ordning på. Vi tänker oss hydraulburet typ Vreten V200, en modell som jag brovat och som jag tyckte gjorde/gör ett mycket bra arbete.
Nu har jag hittat en modell på Blocket som heter HB 33 och som säljs av Energispararens Maskin i Hjo, och som jag tycker verka vara ok med vändbara slitstål, något som jat inte ror Vreten har.
Har någon erfarenhet av detta fabrikat?
https://www.blocket.se/skaraborg/Vagsla ... 0.htm?sa=1



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägsladd

halvproffs  
#530784 Vi i byn köpte en vreten för många år sedan och den används till ca 5mils skrapning varje år och den har varit(är) bra.

Avatar Fallback

Re: Vägsladd

ÅsaNisse  
#530790 Är det bara löst material att sladda i så kan de funka om man kör tillräckligt ofta. Har du däremot en hårdpackad vägbana med potthål så kasar den bara ovanpå och rullar i lite lös sten i hålorna. Det ska i så fall vara den modellen med hydrauliskt justerbara hjul för att kunna ställa lutningen och även djupet när det är löst material och börjar gå fullt.
Dock sitter hjulen fel på deras modell för den blir för lång och kasar av gruset på backkrönen och lägger av det i svackorna. Tvärt emot vad som det ska vara.

Avatar Fallback

Re: Vägsladd

Kasebon  
#530816 Menar du HB 33 eller Vreten V200 ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägsladd

JoTh  
#530823 Det beror ju på vilket resultat man vill uppnå och vad som trafikerar vägarna som skall underhållas.
Har provat buren Vreten vägsladd samt Wibergs delburen dito, men de var för lätta och korta i mitt tycke.
Dessa kräver en kraftigt fuktig vägkropp, för att det skall skall bli ett någorlunda resultat.

Valet för egen del föll på en Vreten V4 som är ca 10m lång och har en tomvikt på ca 1,6ton, samt att den är nedviktad i bakre belastningslådan med krossplattor från en stenkross för att ge lite mer vikt.
Andra fördelar med den är att den har ramstyrning och en extra pusher planka att riva upp djupa skador med.
Vikten och sladdens längd är avgörande för att få till ett bra underlag.
En för lätt sladd blir mer av en trädgårdskratta!
Den skrapar då bara uppe på ytan och föser igen groparna med löst material som lätt körs ur igen.
Sen klarar man inte av att bombera vägkroppen så att vattnet kan rinna av vägkroppen, då den med rätt sammansättning skall vara tät på ytan.
För korrekt underhållshyvling måste du bearbeta slitlagret ned till botten på potthålen om det skall bli en varaktig och fin vägbana.
Samt att den skall reda ihop och blanda de olika fraktionerna i slitlagret,
för att motverka tvättbräde effekt som uppstår annars.
Med tre skär samt strängspridare på lite längd hinner materialet blanda sig och resultatet blir bra.
Observera att Vretens mellanmodeller V3 finns i olika bredder, och den minsta V2 inte har vändbara skär.

Vreten V4 vid lite tuffare körning suger musten ur en 100Hk traktor, men gör ett bra jobb.
Är det några mils körning så satsa på en rejäl sladd eller köp tjänsten är väl mitt sätt att se på det.
Samt kör inte för fort, utan låt redningen av grus avgöra hastigheten, då blir resultatet bra.
Fördelen med egen vägsladd eller någon tillgänglig i grannskapet är att det går att anpassa tidpunkten för hyvlingen när vägbanan är lite fuktigare och det är lättare att hyvla.
Vreten V4 kräver fem hydrauluttag på traktorn vilket inte jag hade, utan löste det med ett extra ventilpaket som monteras där skogsvagnens ventilpaket sitter annars.
Den största delen av timpenningen ligger trots allt på traktor och gubbe, så för att det skall bli rimligt att köra på uppdrag eller för den delen i vägföreningen går det inte att ha en för liten vägsladd.
Då är det billigare att köpa in tjänsten och någon kommer med en stor väghyvel eller stor vägsladd,
trots att timpenningen är högre, blir kostnaden per avverkad Km hyvlad väg billigare.
Jag köpte vägsladden själv och kör istället på uppdrag åt flera vägföreningar och privata vägägare i grannskapet samt sköter egna vägar.

Avatar Fallback

Re: Vägsladd

Kasebon  
#530860 Nu har ju inte vi de behoven du har i form av vägsträckor, och vi har om vi vill tillgång till väghyvel om det skulle behövas. Min fråga var ju egentligen om erfarenheter av Vreten v200 och HB 33

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägsladd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531234
Kasebon skrev:Hej Tanter och Gubbar!
Jag och mina grannar funderar på att gå ihop och köpa en vägsladd då vi har lite vägar och skogsvägar att hålla ordning på. Vi tänker oss hydraulburet typ Vreten V200, en modell som jag brovat och som jag tyckte gjorde/gör ett mycket bra arbete.
Nu har jag hittat en modell på Blocket som heter HB 33 och som säljs av Energispararens Maskin i Hjo, och som jag tycker verka vara ok med vändbara slitstål, något som jat inte ror Vreten har.
Har någon erfarenhet av detta fabrikat?
https://www.blocket.se/skaraborg/Vagsla ... 0.htm?sa=1

Tror det finns två i närområdet med denna, och de verkar nöjda, med HB33 alltså

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).