Motorsåg och handhållet

Jula Motorsåg, Meec 46cc

353 inlägg 207543 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Hepo  
#530738

Här ser man skillnaden på på kvalliten. inte en meec men troligen samma fabrik.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Nils_Nilsson  
#530770 Här är en annan "varuhussåg" - Biltema 40cc
1,3 kW 999 kr vikt utan skärutrustning 5,8 kg.

1540773299_biltema_såg.jpg


Biltema har väl 100 eller så varuhus vilket ej
kan vara någon slump.

MVH

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530785 Vad menar du? Att denna skulle vara av bra kvalité för det är Biltema?
Så är det tyvärr inte.
De har den för den är billig. De tjänar pengar på den för deras inköpspris är motsvarane ett par, tre öl på krogen och säljer den för en tusing.
Dessa är samma kategori som Jula o andra kineser.
Finns inte många tillverkare på såg. Även dessa med olika färger o modeller såm vräker ut från fabrik kommer i regel från en av tre i världen.
Sen skickas de rundor... Men tillverkare finns nog bara tre (utöver etablerade märken).

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

vainio88  
#531135 Vad glad jag blev när jag såg den här tråden!

Min första såg jag köpte var en sån. Jag pluggade och va fattig som bara den, tror jag gav 499kr. Sågen höll ca 1-2 år och inte särskilt många drift timmar. Startsnöret hängde och slängde men åkte in successivt efter en stunds sågande. I slutet stannade den när den blev varm och var tvungen att lossa och sätta tillbaka tändstiftet för att den skulle starta igen. En varm sommardag när den knotten va som tokiga krånglade den extra mycket fick jag nog och bytte såg.

Sågen betalde sig många gånger om och fällde relativt grovt med den men vist kändes den plastig och andades inte direkt kvalité. Jag har den kvar då de va min första såg men har inte startat sen den där sommardagen och nu börjar det bli dax att röja i högen med sågar som "bara ska fixas" och de bär emot att kasta den😂

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Erre  
#531137 Vet flera skotarförare som köpte en sån att ha till att kapa rotben.
Gick den sönder, blev stulen eller överkörd så var det inte mycket att vara ledsen för.
Bara att köpa en ny.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#531145 Precis, det är inget man vill jobba hela dagar med men som backup eller till grisigare sågning duger den allt. Och som sagt, åtminstone min har startat och gått oklanderligt under alla år. Generellt med alla typer av grejor från Jula, BT mfl är att man gör en ordentlig genomkörning direkt efter köpet. Eventuella fel brukar visa sig omgående och då är det bars se till att reklamera. Det är aldrig några problem.

Vid reklamation är det bäst att ta pengarna tillbaka även om man ska ha en ny likadan. I och med att man köper nytt påbörjas ju en ny garantiperiod.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

JensSkoog  
#531214
Ent skrev:Vid reklamation är det bäst att ta pengarna tillbaka även om man ska ha en ny likadan. I och med att man köper nytt påbörjas ju en ny garantiperiod.

:-bd :-bd

Det ska jag komma i håg om jag köper något där som går sönder.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531241 Så är det inte här. Garanti gäller från köptilfället. Oavsett hur många såg du hämtar har du bara en viss tid garanti gäller. Det är inte livstid på Julas grejer...

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#531255 Jo men om du vid returdisken tar ett tillgodokvitto så kan du ju välja; köpa en helt ny med ny-garanti, eller köpa nåt helt annat, eller ta pengarna tillbaka och gå till en märkeshandlare i stället.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531270 Ja visst. Det går säkert om man ger sig fan på det.

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

sundelius  
#531487
JensSkoog skrev:
Ent skrev:Vid reklamation är det bäst att ta pengarna tillbaka även om man ska ha en ny likadan. I och med att man köper nytt påbörjas ju en ny garantiperiod.

:-bd :-bd

Det ska jag komma i håg om jag köper något där som går sönder.

Och sönder går det om man handlat grejer på Jula :roll:

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

tallen100  
#531490 Det är väl tyvärr så om man handlar grejer till "vettigt" pris :wink:

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531506 Saker som går sönder ofta har en tendens att kosta pengar även om man luras av "oändlig"-garanti. Man glömmer lätt tid och pengar som går åt att åka fram och tillbaka till återförsäljaren för garantiärenden eller vad stillestånd ute i skogen egentligen kostar. För mig blir en driftsäker kvalitétsåg billigare än en lågprismodellerna oavsett garanti.

Avatar Fallback

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

Ent  
#531515
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:
Ent skrev:Vid reklamation är det bäst att ta pengarna tillbaka även om man ska ha en ny likadan. I och med att man köper nytt påbörjas ju en ny garantiperiod.

:-bd :-bd

Det ska jag komma i håg om jag köper något där som går sönder.

Och sönder går det om man handlat grejer på Jula :roll:


Jo, men det är lite både och. Pelikanplåtsaxen från Jula är av exakt samma fabrikat och modell som yrkesfolket amvänder. Jag har en elpneumatisk borrhammare från Rusta som börjar vara 15 år. ABAC-kompressorn från Jula köptes tidigt 2000-tal och den funkar klanderfritt, mm mm. Däremot var Jula 230 mm vinkelslipen 2009 stendöd direkt ur kartong. Den jag fick istället går ännu som tåget.

Om man är yrkesverksam och nöter på maskinerna dagligen kostar det såklart mer än det smakar om man måste lägga tid på att reklamera och köpa nytt hela tiden. Själv använder jag inte maskinerna annat än för eget bruk och det blir svettigt att köpa märkesgrejor som sedan mest ligger på hyllan.
För övrigt säljer Jula även märkesmaskiner. Biltema däremot säljer ju allt under eget varumärke. Mycket är helt OK för pengen medan annat är junk. Därför bör man ta sig tid att reklamera så att det värsta skräpet åker ut.

Jag sågar annars mest med HVA 550 XP, och så Stihl MS200. Men Meec:en kan allt få komma ut i friskluften om det kniper :-bd

Användarvisningsbild

Re: Jula Motorsåg, Meec 46cc

totte  
#531518 Genom att köpa eländet och reklamera och få nya grejor så understödjer vi det fullständigt vettlösa slöseriet med resurser och energi som produktion av undermåliga produkter och transport över halva klotet utgör.

Jag har också köpt billig smörja ibland :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).