Traktorn i skogen

Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

39 inlägg 18394 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Fredrik Reuter  
#527720 Den Finska däcktillverkaren Nokian släppte nu i sommar (2018) det nya däcket Tractor King. Detta helt nykonstruerade däck är riktigt spännande ur flera perspektiv, kort och gott, Tractor King förtjänar en tråd på Skogsforum!

Enligt Nokian själva så har de uppmärksammat ett glapp i marknaden för traktordäck. Glappet anser de finnas i segmenten för skog, vägtransport och anläggning. Men högst troligt är det alla tre tillsammans de kanske försöker baka ihop. Det är ju oftast så att en traktorkund som använder traktorn i skogen också kanske kör en del på väg och kanske också ibland jobbar med ex vägbyggen, vedleveranser osv. Du kanske känner igen dig?

Med Tractor King har de tagit ett helhetsgrepp från grunden och skapat ett däck som fungerar optimalt på alla dess tre ställen och utan att kompromissa. På samma gång är det nya däcket anpassat för de allt högre hastigheterna och lasterna som förekommer idag.

För det första så är det ett förstärkt radialdäck. Det ska ge bättre komfort, bättre grepp samt även, om än något, mindre bränsleförbrukning. Diagonaldäcket är motsvarigheten och det är den däckstyp som dominerar i skogen för att det är så slitstarkt. Men ett diagonaldäck har flera nackdelar jämte det på däckmarknaden helt dominerande radialdäcket (alltså förutom skogen). Diagonaldäcket ger sämre komfort och har på grund av sin konstruktion inte lika bra grepp. Enklast kan det beskrivas som att ett diagonaldäck är mer ovalt sett bak- eller framifrån och kan aldrig få samma anläggningsyta mot marken som ett radialdäck.

Tractor King har kraftigt förstärkta sidor som ska göra det minst lika slitstarkt i skogen som ett diagonaldäck. Lägg därtill att däcket har ett helt nytt mönster som ska göra att greppet avsevärt förbättras i skogen samtidigt som det ger mindre vibrationer och ljud på väg. Ytan med ribbor i däcket som kommer i kontakt med hårt underlag har ökat med 50% på detta däck jämfört med ett “vanligt”.

För dig som kör mycket på väg kan Tractor King bli en positiv överraskning. Däcket klarar högre laster än vanligt utan att bli överhettat och slits mindre och jämnare än ett vanligt däck, i alla fall enligt Nokian.

Det ska bli spännande att höra rapporter från när detta däck på allvar börja komma ut i skogen. Tyvärr har inte jag någon prisuppgift på däcket, men det kanske finns någon som redan bytt här på Skogsforum som kan skriva mer om det?



Info på Nokians sajt: https://www.nokiantyres.com/tractorking

Vad tror du om detta, skriv gärna några rader!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

källshult  
#527724 Det är mycket intressant för vanliga skogsdäck är inte trevligt när man kör på väg dom är hårda.

Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

ss0803  
#527725 Har läst en del om Tractor King och tycker det verkar intressant! Kul med lite nytänk till det traditionella traktormönstret också.

Det som jag dock tycker är mest lovande är att det är ett förstärkt radialdäck, istället för diagonal som alla tradtionella skogsdäck brukar vara.

Radialkonstruktionen bör ge trevligare gång på väg och förhoppningsvis bättre vintergrepp (utan kedjor), vilket jag tycker är de två enskilt största problemen med dagens diagonal skogsdäck.

Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Fredrik Reuter  
#527750 Hej,
Ja, detta är en intressant nyhet helt klart.
Kedjor ska f.ö inte vara några problem att ha på dem heller och de förberedda för att kunna dubbas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Valtra 800  
#529186 Jag behöver köpa nya framdäck till min Valtra 800 och fick syn på den här tråden. Kör mest på vägen men vill även ha ett tåligt däck när jag ska ut med traktorn i skogen, tycker därför Nokians nya däck verkar intressant. Ringde en lokal däckverkstad som kollade upp pris på däcken. Fick pris på ca 9000 kr/st monterat och klart. Ett ”vanligt” radialdäck ligger på ca 5000 kr/st enligt pris från samma verkstad. Jag har inte koll på priser på bra traktordäck så jag är tacksam för tips och råd.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

källefall8  
#529303 Till 800 antar jag att det är 340-85-24” eller nånting liknande? 5000:- +m låter lite i överkant för radial, då ska det vara Michelin eller liknande isf

Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Valtra 800  
#529372 På de gamla däcken som är på traktorn idag sitter det 13.6 R24.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

källefall8  
#529404 13.6 motsvarar 340. Tror jag betalade 2700 +m för 320-85-24 dvs 12.4-24 en stil smalare alltså. Då var det Firestone vilket är helt ok däck, inkl omläggning.

Användarvisningsbild

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Valtra 800  
#530032 Tack för upplysningen Källefall! Jag funderar vidare så får jag se vad jag landar i.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

339  
#530595 Intressant! Ett sådant däck är ju precis det man vill ha! Borde funka i skogen, köra snöslungan och allt övrigt man pysslar på med.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

ÅsaNisse  
#530618 Kedjor funkar nog inte så bra på det mönstret. Länkarna har alldeles för många skrymslen att gömma sig i.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Hema  
#530623 Ja det ställer nog högre krav på hur kedjorna är tillverkade. Krävs nog minst dubbla överliggande längsgående kedjor (fyrkantsmönster) för att funka.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Brorsan  
#530694
ÅsaNisse skrev:Kedjor funkar nog inte så bra på det mönstret. Länkarna har alldeles för många skrymslen att gömma sig i.

Jag tror det är fler klackar i backen än ett vanligt traktormönster (det är väl därför det ska gå bättre på väg).
Bara en undran: då blir det väl fler länkar i ingrepp?
Olle

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

ÅsaNisse  
#530792 Lite svårt att avgöra hur många klackar som går i backen. men jag tycker det ser ut som att vara ungefär lika många som ett vanligt traktordäck, med den skillnaden att varannan inte går till mitten och att det är stort avstånd i kanterna på varannan. Regelbundet oregelbundet. Trots allt så är kedjor bäst när däcken är sämst.

Avatar Fallback

Re: Tractor King - Nokians nya traktordäck för skog och väg

Brorsan  
#530858
ÅsaNisse skrev: Trots allt så är kedjor bäst när däcken är sämst.

Absolut. Så är det ju.
Olle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).