ATV och UTV i skogen

Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

30 inlägg 8047 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#529568 https://www.finn.no/mc/atv/ad.html?finnkode=129907136

En ATV är inte konstruerad för vägkörning i högre farter. Glöm tanken att göra ett älgtest i 40km/h. En quad bike för asfalt ligger betydligt stabilare på vägen, men gör bort sig i terrängen (finns även terrängtävlingsquads, men det är andra maskiner)
Bild

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529572 Hej och tack för svar och tips...……...så vad ska jag köpa? hade tänkt mig ett pris på runt 50 000 kr och det verkar inte som att det finns så där väldigt mycket att välja mellan här uppe i nord Norge.Bor 15 mil norr om Trondheim och det kan komma väldigt mycket snö här uppe.Så jag behöver något som har bra komfort och kan ta sig fram utan problem när det e mycket snö på vägarna.Behöver något med plats för en pack-box så jag kan handla lite och ta med mig

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#529577 Klart går väl att köpa en vanlig atv och byta fjädrar, stötdämpare, hjul och montera på vindruta.

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#530592 Hej alla då blev det en Goes Iron 450 EFI mc reggad.Var och hämta den i Trondheim igår och körde den hem ca:18 mil och det gick bra topp hastighet ca:110 km/h.nu kommer nästa bra fråga som är: Däcken som sitter på e ju inget vidare att köra med på asfalt så jag funderar på att köpa bil däck men var fan hittar jag de i 12 tum och tydligen så behöver jag ha spacers för att kunna använda bildäck

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#530627 Sålänge du håller samma totaldiameter, så ska du väl klara dig ifrån distanser. Om du sätter större hjul kommer inte hastighetsmätaren att stämma. Gatdäck till 12", kan vara lite lurigt o hitta, men det finns Maxxis har iaf haft. Annars är det väl att skaffa 14-15"-fälgar. Med 15" underlättas däckletandet mycket.

Jag har en uppsättning som suttit på en Kymco (Maxxis 25*8*12 & 25*10*12), med stel bakaxel. Men jag kommer nog inte få användning av dessa. Bra med mönster kvar.
1540718053_dsc_1413.jpg

1540718123_dsc_1414.jpg

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

anersimyra  
#530631 Hugaligen.. :shock: hjulingarnas bromsar och övriga prestanda är i praktiken inte anpassade för en hastighet över ca 40 km/timma.. :shock: :shock: :shock: :d

Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

axwell  
#530633
anersimyra skrev:Hugaligen.. :shock: hjulingarnas bromsar och övriga prestanda är i praktiken inte anpassade för en hastighet över ca 40 km/timma.. :shock: :shock: :shock: :d


Och däcken brukar vara begränsade till max 80 kmh.

Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#530636 Fast med 15" fälgar, kan man montera på riktiga vägdäck (bildäck). Bromsarna är en annan femma.

Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

jannee  
#530639 Kör fort, dö ung, bli ett vackert lik :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

anersimyra  
#530641 Har man fullbromsat med en 800 potät i femtio så förstår man varför man inte bör köra mer än runt fyrtio som max för att vara någorlunda säker på rak väg. Ska det dessutom väjas undan så är snarare ett max runt femton en högsta rekommendation.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#530645 Ja för vägkörning rekommenderas annan fjädring. Original till atv för skogskörning är för mjuk.

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Byggonomen  
#534612
Hema skrev:Jag missade att du var norsk. Men mest väg alltså. Då hade jag valt en quad, de är gjorda för väg.

Kompisen jag är uti skogen med har en quad, han har det mesta faktiskt. En sån hade man önskat sig. Minns inte märket men det var en kraftig maskin.

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Byggonomen  
#534614 Frågan är om den inte hette Quad nånting?

Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Danskar´n  
#534615 Det går väl att hitta alternativer till ATV, om det är vägkörning vi pratar om? Varför sitta o frysa permendickeln av på en kall ATV, när det går att hitta t.x. en Volvo Valp med värme o utrymme för båda kärring o lunchbox för de pengarna du har? 😉

Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#534616 Cectek quadrift 500efi
Bild

Sedan komplettera med vindruta och kåpor för händerna, handtagsvärme(+tumgas), samt kanske värmedyna. Borde finnas 12V-uttag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).