Avverkning (slutavverkning)

Mölnbackaskogarna skövlas

37 inlägg 9190 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mölnbackaskogarna skövlas

Sillero  
#530488 [url][/url]Skogarna i Mölnbacka skövlas
Mölnbackaområdet i Värmland är just nu lite på "tapeten" med anledning av Skogsforums jakt på rekordgranen. Efter höjdmätningar av träd i stora delar av vårt land har mätteamet nu landat i ett bestånd av jättegranar norr om Mölnbacka. Här har de hittat en gran med den ansenliga höjden av 49,4 meter, vilket nu anses vara Sveriges högsta träd. Rekordgranen, och de övriga jättegranarna i beståndet, växer på hyperitberggrund. Bergarten hyperit är rik på kalk och ger, förutom högstammig skog, även upphov till en synnerligen rik flora.
För ett par år sedan snickrade jag ihop ett litet bildspel med bilder hämtade från mölnbackaområdet. Alla bilder, med undantag för den på guckuskon, är tagna därifrån.
De väldiga skogarna i mölnbackaområdet avverkas nu i snabb takt; skövlas vill jag säga. Stora kalhyggen breder ut sig där jag tidigare tog huvudparten av bilderna. Jag vet att skogsnäringen betyder mycket för vårt lands välstånd, men jag blir ledsen i själen av att se förödelsen.
Den som vill se mitt bildspel kan nå detta via länken nedan. (För bästa bildkvalitet, tryck kugghjulet i bildens nedre högra hörn och ställ in högsta HD-upplösning).
Här är länken:
[url][/url]
https://www.youtube.com/watch?v=qTuQ0bJM0xU


Senast redigerad av Sillero lör 27 okt 2018, 17:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

80-90  
#530493 Ja hade det varit min skog så hade jag nog huggit den !! E väl inget konstigt med det ! Den är mogen ! Sen hade jag planterat ny . Den kanske hade blivit lika mäktig den med ?!

Användarvisningsbild

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Sillero  
#530500 Det är bara det att artdiversiteten i skogsfloran decimeras kraftigt efter kalavverkning. Många känsliga arter försvinner helt för att aldrig komma tillbaka. Detta förhållande finns otaliga belägg för. Vill du ha en skog, där träden står i rader och där fältfloran består enbart av mossa? För den trivs där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Sillero  
#530501 Vad jag kan se så har länken till bildspelet försvunnit. Jag blir inte vän med den här sidan. Bilder och länkar försvinner. Hjälp!!
Här är länken till bildspelet igen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

snurra  
#530503 Samma här, städa städa

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530506 Mölnbacka kan räknas till en av orterna där den moderna skogsindustrin hade sin vagga. Bolaget Mölnbacka-Trysil bildades 1873 och hade ett ansenligt markinnehav som numera ingår i Bergvik skog. Man kan lugnt räkna med att varenda fläck har varit avverkad någon gång tidigare och att bestånd med 50 meters granar inte uppstår utan att det har legat en engagerad skogsförvaltare bakom någon gång i tiden.

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Vilsten  
#530509 Skogen i ditt bildspel är ganska typisk produktionsskog. Om det är sådan naturtyp du tycker om, gör du bästa i att låta markägaren sköta och bruka skogen.

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

snurra  
#530510 Precis, dagens naturmuppar har inte den minsta aning om att det har bott människor i Sverige förut

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

80-90  
#530511
snurra skrev:Precis, dagens naturmuppar har inte den minsta aning om att det har bott människor i Sverige förut

En hård mans ord 👍👍

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

sveakatten  
#530512 Mycket fina bilder. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Erre  
#530513 Ja nu när blickarna riktas dit så är det nog hugga eller bli av med marken som gäller. (naturreservat)
Å ha det blivit så här bra med hjälp av vanlig skogsskötsel så förstår jag inte varför den inte skulle få fortsätta.

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

snurra  
#530515 Precis, så gjorde kommunen här, ett reservat som var slätthugget på 80 talet mycket imponerande

Användarvisningsbild

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530517
Sillero skrev:Det är bara det att artdiversiteten i skogsfloran decimeras kraftigt efter kalavverkning. Många känsliga arter försvinner helt för att aldrig komma tillbaka. Detta förhållande finns otaliga belägg för. Vill du ha en skog, där träden står i rader och där fältfloran består enbart av mossa? För den trivs där.


Läs och begrunda https://gunnarlinden.wordpress.com/2018 ... -upphorde/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

snurra  
#530518 Fortfarande ett reservat

Användarvisningsbild

Re: Mölnbackaskogarna skövlas

Sillero  
#530519
Vilsten skrev:Skogen i ditt bildspel är ganska typisk produktionsskog. Om det är sådan naturtyp du tycker om, gör du bästa i att låta markägaren sköta och bruka skogen.


Ja "Vilsten", jag ska medge att några av bilderna är från en produktionsskog. Men alla de blombilder som ingår i bildspelet är tagna i de terrängavsnitt, där topografin inte tillåtit någon avverkning. Det handlar alltså om orörd s.k. naturskog. Jag kan också nämna att det granbestånd, där rekordgranen står, är undantaget från avverkning, eftersom det också äger naturvärden utöver jättegranarna. Vad jag kan se så har inte området avverkats produktionsmässigt över huvud taget. Jätteträd ligger huller om buller som ett jättelikt plockepinn. Du skulle nog tycka att det ser för hemskt ut. Jag tycker det är vackert där, eftersom lokalen uppvisar en stor artrikedom i fältfloran, sådant som saknas i produktionsskogar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).