Motorsåg och handhållet

Inställning av röjsågssele

22 inlägg 7288 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inställning av röjsågssele

Axel98  
#529710 Hej! Jag får ofta ont i axlarna vid arbete med röjsåg. Finns här någon som har tips på hur man ställer in en röjsågssele på ett bra sätt? Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529717 Rent generellt ska ju ha ungefär lika mycket vikt på både höft + axlar (samt lika mycket vikt på höger och vänster axel). Så i ditt fall borde du nog lätta på axelremmarna, så att du får mer belastning på höfterna.

Vad har du för sele förresten? Har du den senaste selen från Husqvarna/Jonsered (Balance XT/Vector4), eller från Stihl (X-fit eller Xtreem), går det ju att höja infästningen på axelremmarna någon decimeter och därmed minska belastningen på axlarna.

I övrigt ska kroken vara ca 10-15 cm under höftbenskammen och röjsågen ska hänga utbalanserad i både sidled och vertikalled. Dina armar ska ha ca 100-135 graders lutning på armbågsleden, när du kör röjsågen. (Vid gräsröjning ska armbågsvinkeln vara ca 100-160 grader).
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 22 okt 2018, 10:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Axel98  
#529719 Hej tack för bra svar! Jag har Stihl Röjsele ADVANCE PLUS

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529722 Ok! Då får du lätta på axelremmarna, eller pröva Stihls nya Xtreem-sele.

Å när det gäller just Stihls Advanced XXL-sele, så gäller det att ställa in selen med röjsågen påhängd. För min del får jag till Advanced-selen bra med sågen på. Däremot känns Advanced-selen obekväm utan såg! X-fit-selen får jag dock till, så att den känns bekväm både med och utan såg, varför Advanced-selen blir degraderad till reservsele.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Lindveden  
#529725 Prova STIHLs nya xtreem röjsele. Där har STIHL fått till nåt som matchar hva balance xt sele. Grym sele[emoji108]

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529763 En sak till. Vissa modeller av Stihls röjselar, som främst är tänkta för gräsröjning, levereras UTAN bröstspänne! Fullständigt idiotiskt om du frågar mig, men så är det. Dock går det att köpa till ett löst bröstspännet för 125 kr. Ett bröstspänne gör en mycket stor komfortskillnad, enligt min erfarenhet.

https://www.gardsman.se/trimning-och-ro ... la-br.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529787 En sak till. Stihls grässelar (som ju främst är tänkta för gräsröjning) levereras UTAN bröstspänne! Fullständigt idiotiskt, om du frågar mig, men så är det. Dock finns det ett löst bröstspännet för 125 kr, som gör en mycket stor komfortskillnad, enligt min erfarenhet.

https://www.gardsman.se/trimning-och-ro ... la-br.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Axel98  
#530385 Tack för bra svar! Har provat nu och får inte ont i axlarna längre!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530399 Skönt att det funkade för dig och tack för återkoppling.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595337
Lindveden skrev:Prova STIHLs nya xtreem röjsele. Där har STIHL fått till nåt som matchar hva balance xt sele. Grym sele[emoji108]

Xtreem selen är inte till för långa personer! Jag får inte till den, axelputorna hamnar mest på ryggen
och spännet som ska vara på bröstet hamnar under hakan.
Höftskyddet för sågen är inte plant utan har en irriterande bulle, är väl för mager :wink:
Jag ser selen som ett bevis på Tysk design= överarbetad!

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595401
Röjkvist skrev:
Lindveden skrev:Prova STIHLs nya xtreem röjsele. Där har STIHL fått till nåt som matchar hva balance xt sele. Grym sele[emoji108]

Xtreem selen är inte till för långa personer! Jag får inte till den, axelputorna hamnar mest på ryggen
och spännet som ska vara på bröstet hamnar under hakan.
Höftskyddet för sågen är inte plant utan har en irriterande bulle, är väl för mager :wink:
Jag ser selen som ett bevis på Tysk design= överarbetad!


Det går givetvis att förlänga axelremmarna även på en Stihl X-treem sele.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Camaro1969  
#595488 finns nån instruktionsvideo hur man ska göra?

har en ny hqv sele men har nog inte fått till inställningarna riktigt

Avatar Fallback

Re: Inställning av röjsågssele

Avslutat-02  
#595492 Så här gör jag:

1. Ta på dig selen.
2. börja med att släppa på alla spännen.
3. dra i remmarna till axelremmarna så att bröstplattan hamnar strax under bröstbenet.

4. dra i remmen till midjan.
5. dra i remmen till remmen som håller pukan, kroken till sågen ska hänga ca 10-15 cm under höftbenet.

6. Nu ska selen med sågen i hakad, inte skava eller klämma eller göra ont.

7. ställ in handtagen så att armarna är i 110-120 vinkel sett från sågen.
axlarna ska vara avslappnade.

8. Börja att flytta fram ett ben och för sågen framåt och bakåt, luta sågen och föreställ dig att du kapa stammar.
nu i detta läge så känner du hur selen rör sig på kroppen, där den är lös så drar du åt.
kom ihåg att om man känner att selen ligger "på" på bara en sida, dra då åt på den andra sidan, så släpper trycket.

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595494 Tänk också på att selen kan kännas helt olika, beroende på om röjsågen hänger i putan eller ej.

Min Stihl Advanced XXL-sele (med förlängda axelremmar) känns alldeles för stor och otymplig utan röjsåg, men sitter bra med röjsåg.

Min Stihl X-fit-sele (med förlängda axelremmar) sitter däremot bra både med och utan röjsåg.

Min Stihl X-treem-selen (med förlängda axelremmar) har jag använt så pass lite, att jag inte riktigt kan uttala mig om den när det gäller inställningar.

Min Jonsered Vector 4-sele (med förlängda axelremmar) sitter bra på mig både med och utan röjsåg, men då har jag inte kört den med någon tyngre röjsåg än den extremt lätta klingröjsågen Husqvarna 535 iFR med BLi 200-batterier.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Inställning av röjsågssele

skogsmus  
#595695 Jag provade advance plus igår och kom fram till att den inte passar mig oavsett inställning. Så det får bli X-TREEM HARNESS istället

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).