Motorsåg och handhållet

jonsered 2250s

10 inlägg 3643 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

jonsered 2250s

Marcus Sjöberg  
#527949 Hej, ni som kör med jonsered 2250s har ni också haft känslan att det kommer för lite olja till svärdet och kedjan? Om ni har haft det problemet hur löste ni det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: jonsered 2250s

Sune77  
#528495 Hade det problemet med en billigare sågkedjeolja som blev för tjock i kylan bytte till en tunnare sedan gick det fint

Avatar Fallback

Re: jonsered 2250s

jannee  
#528505 Jag har sedan något år tillbaka endast använt mig av Nettos (kedjeolja) rapsolja :!: 10 kr/liter
Min granne nyttjar min begagnade motorolja, ingen av oss har någonsin haft problem med att inte kedjan smörjts tillräckligt eller onormalt slitage på svärden.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2250s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528581 Beg. motorolja eller liknande är inte nåt bra o rekommendera i mitt tycke.
Bättre med raps oljan (frityr olja). Det funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2250s

Marcus Sjöberg  
#528584 okej, den olja jag använder nu är Husqvarna egna mineralolja.

   TS
Avatar Fallback

Re: jonsered 2250s

axwell  
#528593
Marcus Sjöberg skrev:Hej, ni som kör med jonsered 2250s har ni också haft känslan att det kommer för lite olja till svärdet och kedjan? Om ni har haft det problemet hur löste ni det?


Lösningen finns i inläggen ovan: Rapsolja direkt från hyllan i livsmedelsbutiken, det blir inte dyrare, snarare ca 1/4 av kostnaden eller ännu bättre.

Avatar Fallback

Re: jonsered 2250s

MDin  
#528647
axwell skrev:
Marcus Sjöberg skrev:Hej, ni som kör med jonsered 2250s har ni också haft känslan att det kommer för lite olja till svärdet och kedjan? Om ni har haft det problemet hur löste ni det?


Lösningen finns i inläggen ovan: Rapsolja direkt från hyllan i livsmedelsbutiken, det blir inte dyrare, snarare ca 1/4 av kostnaden eller ännu bättre.


Jag gick över till rapsolja i våras, funkar super[emoji16]

Avatar Fallback

Re: jonsered 2250s

axwell  
#528669
MDin skrev:Jag gick över till rapsolja i våras, funkar super[emoji16]


Ett bra beslut som fler borde följa. :-bd

Själv köpte jag min sista "vegkletolja" 2007 och den finns fortfarande kvar på hyllan. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2250s

totte  
#528683 Vi är många som kör på raps nu, både amatörer och proffs.

Nu väntar vi bara på att någon av motorsågstillverkarna börjar sälja samma rapsolja i egna flaskor, till femdubbla priset, och hävdande att det är den enda oljan som säkerställer smörjningen samt förstås att garantin gäller.

Användarvisningsbild

Re: jonsered 2250s

traktorz  
#530238
Marcus Sjöberg skrev:Hej, ni som kör med jonsered 2250s har ni också haft känslan att det kommer för lite olja till svärdet och kedjan? Om ni har haft det problemet hur löste ni det?


Hade problem med Jonsered CS2253 / Husqvarna 550, med oljetillförsel på ett 15" & 1.5mm svärd.
Hade brukat sågen till dikesrensning, så jord och smuts hade reducerat oljetillförseln.
Kanske inte vad sågen huvudsakligen är tänkt att användas till, men ibland behöver man kapa stubbar under marknivån.
Tog loss och rengjorde oljepumpen och dess läpp mot svärdet, sen är nu oljetillförseln utan anmärkning igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).