Avverkning (slutavverkning)

Prisskillnader

5 inlägg 2417 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prisskillnader

Sulan  
#530120 Hej kan nån vänlig själ tala om för mig hur de kommer sig att 25x150 måtten är dyrare hos ett företag per m3 tillskillnad ifrån 25x125 måtten ? Cirka 700 kr skillnad. Jag menar de kommer väll fortfarande vara samma volym? Då de räknas per kubikmeter. (Kan de vara pga 25x150 måtten är populär) Kanske jävligt dum fråga men jag hänger inte med. Har du inget hjälpsamt att kommentera kommentera inte alls. Tacksam för svar !



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Prisskillnader

Vedproducent  
#530126 Tillgång och efterfrågan är nog en sak.
Är det samma kvalitet i övrigt?
Den bredare brädan kommer troligtvis från en grövre stock med högre råvarukostnad (förklarar dock inte den stora prisskillnaden)

Användarvisningsbild

Re: Prisskillnader

Sulan  
#530151 Tack för svar. Samma kvalite är det. Därav chokad av den stora prisskillnaden

   TS
Avatar Fallback

Re: Prisskillnader

Hema  
#530176 Beroende på hur man väljer att såga upp en stock, så får man ut olika dimensioner och det är antagligen enklare att få ut 125:or framför 150-brädor. Jag fick det till att det går åt 320st brädor (25*125) och dryga 267st (25*150), för att få ihop en kvadrat med ändträ. Nu fann jag inga priser på just de dimensionerna. Efter att ha kollat runt på några brädgårdar så fann jag att skillnaden mellan byggmax 21*120 (11,25) vs. 21*145 (14,55) gav att den bredare 397st vs. 328st => 4466/m3 vs. 4772/m3 skillnad på 306:-

Beijer hade ingen större skillnad och xlbygg gillade att sätta brädpris (beroende på längd) framför löpmeter.

Men runt 700:- mer per m3 det är lite intressant, men om vi tar ett 3m3 paket med 3meters, så kan man lätt komma upp i 700:- i skillnad per paket.

Användarvisningsbild

Re: Prisskillnader

Seb macahan  
#530206 Precis som angivits ovan så är det timmer diametern (klentimmer är billigare än timmer) men det handlar inte bara om detta. Att hyvla och torka blir svårare ju bredare virke man vill åt, mer sprickbildning och mer virke som behöver sorteras ut. Sedan kan det var (svårt o ha insyn i då brädgårdarna sällan "skyltar" med kvalitet) men smal spont och brädor 90-120mm är mängdvaror som många konkurrerar om priserna på, d.v.s att man kanske säljer en något lägre kvalitet (många glor sig ju ändå bara blinda på priset). Medans bredare 140-195 ofta görs för lite mer "medvetna". Pratar vi om panel kanske inte detta gäller (sistnämda) men i spontat, tryckt och klassade reglar gäller det definitivt. Sen kan man ibland undra om ordet kvalitet ska nämnas i dessa sammanhang överhuvudtaget. Hälsningar den griniga byggaren....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).