Motorsåg och handhållet

Klyvkedja till Husqvarna 55

24 inlägg 11917 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klyvkedja till Husqvarna 55

E-Bagge  
#529736 Hur skall man göra för att bäst få på en
Klyvkedja på en Husqvarna 55?

I dagsläget sitter det 16" svärd med 0.325.
Har jag fattat det rätt är det nästan omöjligt att hitta klyvkedjor i 0.325. Jag är inte sugen på att slipa om kedjor i annan vinkel.

Vore även tacksam med tips på bra svärd för klyvning.

Mvh

/Erik



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

lidköping  
#529773 Vad är det för svärdfäste på sågen?

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

johan eriksson  
#529777 Visst går det att hitta.
https://www.chainsawbars.co.uk/product- ... 325-pitch/

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

E-Bagge  
#529782 Det är original svärdsfäste som sitter på.

Fan va bra! Har letat som en tok efter klyvkedjor!
Frågan är vilken man bör välja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530006 Det är inget märkligt med att fila om dem. Har gjort det några gånger.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

dhaglund  
#530066 Det behövs inget speciellt svärd för klyvsågning. Det du ska tänka på är att ha så tunn kedja som möjligt och det i sin tur betyder väl att du bör ha ett svärd med 1,3 mm spår. Sedan är det ju ingen ofantlig skillnad om man kör med 1,5 mm kedja.

Att fila om en befintlig kedja är inget stort jobb om man har en kedjeslip. Man får köra några varv runt och ta lite i taget bara. Filar man för hand tar det lite mer tid bara. Normalt är ju en klyvkedja slipad i 10 grader men det går säkert bra att börja med 15 grader för att sedan få till 10 grader efter att kedjen blivit slö ett par gånger. Se till att undvika höknäbb om du filar för hand. Har du kedjeslip är detta inte ett problem.

Eftersom en Husqvarna 55 kan kännas lite i underkant för klyvsågning (beroende på vad du ska klyva) så skulle jag rekommendera att du bara filar om en av dina kedjor och testar hur det går. Risken är stor att du vill ha en större såg, då med 3/8 kedja.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

E-Bagge  
#530072 Jo det stämmer bra det du säger! Jag är på jakt efter en större såg, de blir bara så fruktansvärt dyra fort man skall över 60cc och det känns lite "overkill" för en som hobbysågar lite plank.

55 an är ju sprillans ny demo modell och vad jag har förstått skall den ha rätt bra bottendrag vilket skulle vara fördel vid klyvning. Byter gärna 55 an mot en större såg dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

dhaglund  
#530080 Jag har klyvsågat litegrann med såg under 60 kubik. En Stihl MS361. Den ligger på 59 cm3 och 3,4 kW. Visst fungerade det men det går betydligt lättare med den Stihl 066 som jag anväder nu. Då använder jag ett 20 tums svärd och liten 3/8 kedja. Dvs. Stihl PMX eller Oregon 91R. Jag har ingen uppfattning om hur en ny Husqvarna 55 står sig mot en Stihl MS 361.

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

anersimyra  
#530168 Drivlänksbredden kan vara 1,3 mm på ett svärd med samma bredd som ett 1,5 mm svärd, det enda som skiljer är alltså bredden på själva drivlänken. De tunnare svärden är av typen ” narrow kerf ” och har drivlänksbredden 1,3 mm. Huskvarnas x cut och oregon speedcut i 0,325 är av typen ” narrow kerf “ som direkt översatt betyder ” smalt spår.”

Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

Hepo  
#530192
dhaglund skrev:Jag har klyvsågat litegrann med såg under 60 kubik. En Stihl MS361. Den ligger på 59 cm3 och 3,4 kW. Visst fungerade det men det går betydligt lättare med den Stihl 066 som jag anväder nu. Då använder jag ett 20 tums svärd och liten 3/8 kedja. Dvs. Stihl PMX eller Oregon 91R. Jag har ingen uppfattning om hur en ny Husqvarna 55 står sig mot en Stihl MS 361.


Hej är själv på jakt efter klyv kedja tänkte köra 91r på en hva 77cc men det är svårt att hitta 3/8 svärd 1.3 med stora hva fästet, oregon har slutat med dom.
men det finns ju 73 rd kedja inte så mycket större som passar.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

lidköping  
#530204 Man kan använda Stihlsvärd med ett fäste som går att använda på det stora Husqvarna/Jonseredfästet.
Man måste ha 2 stycken distansringar som man sätter på svärdbultarna. Stihlfästet heter 3003.
Jag har distansringar som är tillverkade för att sätta på svärdbultarna.
Jag kör med Stihlsvärd på mitt Jonsered kedjesågverk med elmotor och det har fungerat bra.
Vad har du tänkt för längd på svärdet?

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

dhaglund  
#530801
Hepo skrev:
dhaglund skrev:Jag har klyvsågat litegrann med såg under 60 kubik. En Stihl MS361. Den ligger på 59 cm3 och 3,4 kW. Visst fungerade det men det går betydligt lättare med den Stihl 066 som jag anväder nu. Då använder jag ett 20 tums svärd och liten 3/8 kedja. Dvs. Stihl PMX eller Oregon 91R. Jag har ingen uppfattning om hur en ny Husqvarna 55 står sig mot en Stihl MS 361.


Hej är själv på jakt efter klyv kedja tänkte köra 91r på en hva 77cc men det är svårt att hitta 3/8 svärd 1.3 med stora hva fästet, oregon har slutat med dom.
men det finns ju 73 rd kedja inte så mycket större som passar.


Jag skulle göra som Lidköping rekommenderar. Använd ett Stihl-svärd med din Hva. Det ska tydligen finnas enkla lösningar för detta.

Jag provade själv att såga med en Oregon 75RD-kedja men det blev inte alls lika bra som med Stihl PMX eller Oregon 91R. Värt att notera är att en 91R-kedja är betydligt billigare än en PMX men tanden är också mycket kortare. Därför tror jag att man kan slita på en PMX betydligt längre än på en 91R. Resultatet i sågning är likvärdigt mellan kedjorna.

Avatar Fallback

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

lidköping  
#530811 Jag har bussningar som man sätter på svärdbultarna
som gör att stihlsvärden passar på stora husqvarnafästet att sälja

Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

E-Bagge  
#530818 Då är jag absolut intresserad av dessa! Skicka pm 👌

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvkedja till Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530903 Jag använde fjäderbitar jag trär på bult eller plåtbitar jag läggef i fästet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).