Motorsåg och handhållet

Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

21 inlägg 6767 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#529889 Jag har skämt bort mig med den modiferade selen till min 545a. Måste fixa min 535a också. Har nån några ideer? Vill få med mig bränsle + olja och fil samt lite vätska åt mig själv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Avslutat-01  
#529894 Bekväm röjsele för riktigt långa personer

visserligen vanlig sele men kanske kan få nån ide?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529905 En bra länk för inspiration. :grin:

Dock är det plast i höftbältet på 535 FBx, vilket gör det svårsytt för "min" eminenta sadelmakare. :(( Dock får jag plats med Skogmas multiverktyg och ett filpaket, som hänger i själva spännremmen på vänster sida. Filpaketet varierar ju givetvis, beroende om jag kör kedja eller (som idag) klinga.

Vatten har jag i en Sigg vattenflaska, som är fäst på högra axelremmen. På vänstra axelremmen har jag fäst mitt första förband.

Extra bränsle och eventuell kedjeolja har jag ännu inte hittat någon bra lösning för på 535 FBx.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529958
1540290342_20181023_120414.jpg
Tog ett foto på min 535 FBx, så ser du hur jag har gjort.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#530028 Tack för bilden @niking. Något tips fick jag nog. :-bd Började på ikväll med modifieringen men det blev inte så långt jag hann. Imorgonkväll gör jag den färdig å lägger upp några bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#530184 Här är resultatet efter en smula funderande och knep å knåp. Drickaflaskan tog jag efter @niking för jag hade ett motsvarande drickabälte hemma. Fil+mall blev på vänster höft och bränsle (1l) + olja (0,5l) blev på ryggen. I garaget kändes det bra, blir att testa i "skarpt läge" senare i veckan :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530187 Snyggt! :-bd Återkom med reccention efter fälttest.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#530425 Då var den modifierade sågen testad :grin:. Helt klart godkänt :-bd Drickaflaskan skulle få sitta fast bättre på axelremmen men vi ska se :ugeek: funderar på att testa med en vätskeryggsäck istället. Betydligt roligare att röja när man har bränsle på ryggen och inte behöver fundera på att vara så nära kaggen som möjligt så fort sågen börjar hosta lite \:d/ :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533456
1542148731_20181113_211901.jpg


Fick inspiration och stack iväg till Gardells för lite modifiering av min 535 FBx, för att kunna bära med mig både bränsle och kedjeolja. Det blev ett löstagbart system, vilket passar bra då jag använder 535 FBx med både klinga och kedja beroende på beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#533466 Kul :-bd Nu när jag har kört mera har det blivit så att jag använder drickaflaskhållaren på vänster axelrem åt oljeflaskan. Oljan tar slut före bensinen :(( och på det viset kan jag fylla olja utan att kränga av sågen. Till farsdag fick jag en till vätskeryggsäck men har inte monterat den ännu :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533499 Då gäller det att komma ihåg var oljeflaskan sitter, så att du inte tar dig en slurk kedjeolja när du blir törstig...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#533596
Niking skrev:
1542148731_20181113_211901.jpg


Det blev ett löstagbart system, vilket passar bra då jag använder 535 FBx med både klinga och kedja beroende på beståndet.


Du skriver mycket om att använda klinga på 535 FBx. Kan tänka mig att det blir en smidig kombo :-bd MEN blir det inte frusterande att gå med klinga och så mycket mindre kraft än med en vanlig röjsåg :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533635 Tja, rätt verktyg till rätt bestånd. Då kraften hos 535 FBx är liten, så passar den medklinga ju ganska bra till klenare röjning med mycket pinnar.

Blir det däremot grov röjning med många stammar runt decimetern eller mer, så blir det antingen kedja eller en "riktig" röjsåg (Stihl 490 i mitt fall).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#683413 Lyfter och använder den här tråden när jag har en fråga angående att använda klinga med 535fbx.
Har nån provat fbx med strand total?
Kör en slyröjning nu med 545 och total men man känner sig så klumpig med vanlig röjsåg.
Eftersom jag lämnar över 5000 stammar/ha fastnar man ganska ofta också 😤
1606855525_20201201_112530.jpg
1606855547_20201201_112556.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

jannee  
#683416 Har inte alls med din fråga att göra men kan du motivera eller förklara varför du lämnar så mycket stammar kvar vid din röjning.
Själv går jag direkt ned till under 2000/ha, däremot tar jag ca 40 cm höga stubbar.
Visst ser för djävligt ut efter och svårt att gå i skiten men förhållandevis glest med rotskott (knappt inga alls) stubbskotten blir dessutom relativt klena.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).