Traktorer och processorer

Dubbelkommando i Valmet 705

42 inlägg 27476 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

JohannesG  
#529781 Nu var ju frågan först och främst om dragkraften. Men klart att ju mer man betalar desto mer kraft kan man få.

Om jag vänder på frågan då, vad är lämplig dragkraft? Mer än en vanlig rulldriven kärra bör det vara i alla fall tror jag.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

ss0803  
#529798 Kesla listar dragkrafter för sina olika driftsalternativ och till 12-tons vagnarna finns ju rulldrift, navdrift, hydrostatisk-mekanisk samt mekanisk (drivhjulsberoende) att välja på. Så det ger bra uppfattning vad som går ta ur med de olika alternativen.

122HD 4WD, 175bar, 1.8ton
122ND 2WD, 175bar, 1.5ton
122ND 2WD, 250bar, 2.2ton
122ND 4WD, 175bar, 3.0ton
122ND 4WD, 250bar, 4.4ton
12MDH, 250bar, 4.8ton
12MD, -, 5.3ton

Dock blir den hydrauliska effekten snabb relativt hög, så den möjliga dragkraften med hydrostatisk drift blir kopplad till effekten hos jordbrukstraktorn.

Ett snabbt räkneexempel med systemtryck 300 bar och en 100cc pump ger vid 1000 varv/min en hydraulisk effekt på 50kW. Med en systemverkningsgrad på 80% krävs 62.5kW eller 85hk (vilket är mycket redan vid 1000 varv/min). Då har vi inte heller räknat med övriga effektförbrukare hos traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

JohannesG  
#529799 Den listan är jag väl bekant med. Och vår egen vagn har en dragkraft på ca 2ton.

Blir väl inte aktuellt på ett tag antar jag, men det finns lösa tankar om hydrostatdrift på någon Merca. Kardan är ju lättillgänglig att bygga något på... Och då funderar jag på vilken kraft man bör eftersträva. Blir det något av det kommer absolut rapport i egen tråd.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

ss0803  
#529807 Jag förstår.

Då får du istället räkna baklänges, det är ju enkel mattematik. Varvtal på förbränningsmotorn ger flöde på pumpen som ger hastighet på driften, pumpens systemtryck ger möjlig dragkraft. Flöde och tryck tillsammans ger effektbehov.

Börja ställ upp kraven så går det räkna sedan:
Vilket varvtal är acceptabelt på förbränningsmotorn?
Vilken hastighet vill du kunna hålla med max dragkraft?

Jag tror du kommer inse att för att förflytta ekipaget hydrostatiskt behöver du ta ut mer eller mindre den effekt som förbränningsmotorn ger. Du har ju tappat en hel del effekt i övergången mekaniskt-hydrauliskt arbete, sedan lika mycket till i övergången tillbaka från hydrauliskt till mekaniskt.

Sen finns det ju andra vinster med ett kraftigt hydraulssytem, tex att driva ett skördaraggregat, så länge de inte behöver nyttjas samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

JohannesG  
#529832 Jo den delen har jag ganska klar för mig. Men fortfarande. Vilken dragkraft är att rekommendera på en traktor under 5ton. 🙂
2ton tror jag blir för lite, räcker 3ton? Bör ju om det blir av vara användbart även i lite lutning. Antagligen kommer det inte bli av, komplett dubbelkommando är mer troligt, men ändå intressant att räkna på det.

Säg en dragkraft på 4ton och en max hastighet på 2kmh. Axlarnas totala utväxling är ca 12,8:1 En hydraulmotor skulle i så fall monteras med kugghjul på pinjongen. Möjlighet till viss utväxling även där.

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529845 Är de trots allt inte mer effektivt att montera nån typ av knappkoppling och använda den vanliga växellådan? Eller var jag tråkig nu bara? 😉

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

JohannesG  
#529846
gnisten83 skrev:Är de trots allt inte mer effektivt att montera nån typ av knappkoppling och använda den vanliga växellådan? Eller var jag tråkig nu bara? 😉

Jo, du har helt rätt och det är så det kommer bli. Men hjärnan verkar ibland inte få nog av mekaniska och hydrauliska idéer.

Avatar Fallback

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529852 Haha ja ibland är de kul att fundera på nya idéer 🙂
Kom aldrig så långt som knappkoppling på min 805a men styrningen fixade jag med en elventil iaf

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

ss0803  
#529892
JohannesG skrev:Vilken dragkraft är att rekommendera på en traktor under 5ton. 🙂
2ton tror jag blir för lite, räcker 3ton?

Jag missade att du var ute efter en diskussion kring vilken dragkraft som är rimlig.

Jag tror du ligger rätt i dina uppskattningar. Någonstans mellan halva och hela fordonsvikten vill du nog kunna få ut.

4ton och 2km/h låter inte som några extrema siffror heller när det kommer till effektbehovet!

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Henrik-  
#529970 På min 805 är det vippbrytare till styrningen och koppling/ bromspedal bak

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

JohannesG  
#529979 Du menar väl koppling och bromspedal? Eller är den kombinerad på något vis?

Användarvisningsbild

Re: Dubbelkommando i Valmet 705

Henrik-  
#529980 Det är två pedaler

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).