Bioenergi

Grävare med klipp i grovsalix.

7 inlägg 7004 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävare med klipp i grovsalix.

kia  
#498468 Vad tror ni ?
Jag var och klippte ett hektar nedanför Katrineholm bilderna som jag la in tidigare var från ett annat klipp jobb utanför Örebro det här matrialet på filmen kunde gärna varit lite grövre = mer m3s/timme
Jag undrar hur mycket sådana odlingar det finns som blivit eftersatta på grund av dåliga vintrar som hindrat skörd på vanligt vis.




   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp i grovsalix.

valtra121A  
#529618
såhär jobbar jag, finns hur mycket salix som helst! Men ingen vill betala för varken skörden eller fliset......

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp i grovsalix.

Hema  
#529636 Salix är väl bra på att ta upp kadmium från marken?men värmeverken vill inte ha det, därför du skördar redan nu? Vad ska du driva upp ist?

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp i grovsalix.

valtra121A  
#530825 jag lever uteslutande på att ta hand om andras elände Tack o lov! Jag klipper sånt som mina kunder vill bli av med o ibland är det som i filmen ovan, o ibland är det 10 cm i brösthöjd... ju klenare stammar desto mer minus blir det i kalkylen tyvärr😕

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp i grovsalix.

saekb  
#530845 Energiskog och salix eldar man i pannor med sopförbränning. Där bör det väl finnas ett intresse? Det är framför allt flygaskan som är problematisk. Den består av stoft som följt med rökgasen och avskiljts i filter och andra reningssteg. Två lastbilar i veckan körs från Nybros sopförbränningsanläggning med lastbil till Norge för att förvaras i en nedlagd kalkgruva.

Avatar Fallback

Re: Grävare med klipp i grovsalix.

norrskog  
#532251 Forskning pågår om det skulle gå att göra kläder likt bambu av salix.

Användarvisningsbild

Re: Grävare med klipp i grovsalix.

Silvaticum  
#535129 Jag är intresserad av att använda en buntklipp på grävare i baltikum för avverkning av gråal. Vi talar inte om dikeskanter utan om hela bestånd. Vilken diameter tycker ni jag skall ha på beståndet vid avverkning? Helst vill jag ha så kort omloppstid som möjligt, men diametern får ju inte vara för klen. Vi kommer enbart att ta ut energiflis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).