Motorsåg och handhållet

"Modda" Hva 346

13 inlägg 3473 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Modda" Hva 346

parske  
#529008 Har läst att det går att pigga upp sågen. Har en 346:a som skulle behöva lite mer varv vid kvistning - är det möjligt utan att förstöra något ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529061 Är det en 46cc eller den nyare 52cc?
Är det bara kedjevarv du vill ha så dit med ett 8kugg drev. Det sätter lite mer fart på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: "Modda" Hva 346

parske  
#529063 Är det även möjligt med lite mer kraft ?

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#529095
parske skrev:Är det även möjligt med lite mer kraft ?


Enklaste är att öppna upp ljuddämparen något. Så blåser den mer luft igenom, vilket i sin tur betyder att du måste ge den lite mer soppa i förgasarjusteringen. Mer bränsle och luft in ger mer kraft. Finns några gamla trådar om det här. Prova att söka på:

borra ljuddämpare
modda ljuddämpare
trimma motorsåg

Användarvisningsbild

Re: "Modda" Hva 346

parske  
#529113 Tack [emoji106][emoji106]

   TS
Avatar Fallback
can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529318 Alt anna likt er da noke særligt og henta på å byta frå 7 til 8 pins drev .325 deling 50 kubikk sag? Stort sett kvisting av gran.

Användarvisningsbild

Re: Re:

totte  
#529407
can skrev:Alt anna likt er da noke særligt og henta på å byta frå 7 til 8 pins drev .325 deling 50 kubikk sag? Stort sett kvisting av gran.


Du får högre kedjehastighet, det är en viss fördel när du kvistar i klen skog. För att ha någon nytta av det måste kedjan vara mycket vass. Skall du dra full nytta av det behöver sågen trimmas så den har bättre vridmoment, vilket sker om du öppnar upp ljuddämparen.

Användarvisningsbild

Re: "Modda" Hva 346

parske  
#529408 [emoji106][emoji106]

   TS
Avatar Fallback
can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529431 Ok totte men då trur eg at eg fortsette med vanligt 7 pins. Ofta frittståande gran der greinene er grove så eg treng krafta frå kjeda. Opna opp lydemparen får eg neppe lov til av basen min og er ikkje ønskelige av meg heller pga meir lyd men no veit eg iverfall litt om fordeler og korleis da skal gjerast så takk for svar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529448 Inte säker på man får ändra utförande alls på sågar egentligen.
De ska vara som de typats för garanti och försäkring etc.

Dock om man känner sig lite tuff så gör en pinne på drevet ca två tum i svärdsbelastning i stock.
Har man 13" på en standard 50cc är det nog inga problem o belasta sågen rediigt på alla sätt.
Med 15-16" kan deb kanske gå lite tungt i kapen och bli varm. Då får man nog tänka sig för lite mer.
Större svärd är nog bättre o låta bli.

Användarvisningsbild
anersimyra  
#529455 Jag monterade ett 8 drev på min ena 550, skillnaden vid kvistning är försumbar, men vid kapning med 15” är sågen med 8 drevet klart svagare.

Användarvisningsbild

Re: Re:

totte  
#529508
can skrev:Ok totte men då trur eg at eg fortsette med vanligt 7 pins. Ofta frittståande gran der greinene er grove så eg treng krafta frå kjeda. Opna opp lydemparen får eg neppe lov til av basen min og er ikkje ønskelige av meg heller pga meir lyd men no veit eg iverfall litt om fordeler og korleis da skal gjerast så takk for svar.


Låter som ett klokt beslut med dina förutsättningar. :-bd

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531105
parske skrev:Har läst att det går att pigga upp sågen. Har en 346:a som skulle behöva lite mer varv vid kvistning - är det möjligt utan att förstöra något ?

Finns inga genvägar egentligen men det enklaste är att modifiera dämparen sätta på 357,s luftfilter och hållare .
Vill man ha bättre kraft då är det svarv och slipmaskin som gäller och större förgasare och lite labbande med tändkurvan.
BigBore

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).