ATV och UTV i skogen

Köpa ATV

7 inlägg 3991 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa ATV

atvarbete  
#528922 Hej! :d
Jag är väldigt intresserad av att köpa en ATV, men behöver era åsikter om vilket märke som är bäst.
Jag vill kunna kombinera nytta med nöje.
Vilket märke är bäst i terräng?
Vilket är mest hållbart?
Vilket märke är roligast att köra?

Tacksam för all input! :-bd



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpa ATV

Vilsten  
#528943 Är du skogsägare? Eller entreprenör?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV

atvarbete  
#529122 Skogsägare!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ATV

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529130 Vad ATV:n ska användas till är avgörande.
Avancerad utkörning av virke ur skogen?
Eller frakta dig och röjsågen till planteringen?
Jag köpte en Kinamaskin GOES men kör bara röjsågen och plantor med den.
Ska du kör timmer så satsa på en Japan. Eller hyr in en skotare :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV

Ent  
#529353 Om du vill ha Traktor a-registrering till rimligt pris (nåja...) kan du kolla på Can-Am Outlander 450 Pro T3a med servostyrning. Toppen med backspeglar och blinkers när man är ute i trafiken. Man drar ett 750 kg personbilssläp lagligt. Helförsäkras via Folksam för under en tusing.

De har tidigare sålt 2017 med 10000 i rabatt men de är förstås slut vid det här laget. En 2018 går väl för kring 85000 ink moms, plus skydd för underrede.

Om man i första hand söker en arbetsmaskin är 40 km/h-spärren inget problem. Åtminstone på 2017 sitter spärren i hur nyckeln är programmerad så där kan man fixa en extra med fullfart. Traktor B får väl framföras i 60-65 km/h men måste besiktigas.

Yamaha Grizzly 700 har riktig diffspärr men blir betydligt dyrare, framförallt med traktorregistrering. Det är en högre kvalitetskänsla över Yamaha, plus att den har centrifugalkopplingen som gör den smidigare att krypköra med.

Om du köper nytt eller nästan nytt så välj en med servostyrning.
Senast redigerad av Ent ons 13 feb 2019, 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV

Vilsten  
#529358 Tycker Traktor A känns som den bästa registeringsformen för skogsägare. Om man inte bara åker på enskildväg då går trängreggad lika bra.

Håller med tidigare talare, ska du bara skjutsa dig själv och röjsåg kan du köpa en billigare kines. Men ska du dra hem timmer satsa på kvalité på både vagn och fyrhjuling.

Själv köpte jag både fyrhjuling och vajerkran av känt märke begagnad till ungefär samma pris som ny kina grejer. Blev en Polaris sportsman 570 och Carlmans timmervagn. Är nöjd än så länge efter ca 50 timmar, har kört både björkved, timmer från frötall och älgar.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV

Ent  
#529456 Skulle också sagt man drar vad som helst även med en liten motor, det är fästet och inte motoreffekten som avgör.

Möjligen är de större maskinerna mer påkostade med kraftigare drivlinor, knutar osv? Å andra sidan blir det väl mer belastning om vrid och effekt ökar så det kanske går på ett ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).