ATV och UTV i skogen

Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

30 inlägg 8039 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529346 Hej allihop e ny på forumet och har en del frågor när det gäller köp av Atv.Kör idag en Rieju Mrt 50 sm 2017 års modell som e trimmad för att slippa betala bompengar.Men det går tyvärr inte att köra med den på vintern så därför håller jag på att leta efter en Atv som jag kan använda hela året.Har aldrig ägt en Atv innan så därför undrar jag vad jag ska gå på.Så här kommer lite frågor :-)
1:vilken Atv ska jag köpa för att använda till pendling mellan hem och jobb
2:vad ska man kolla efter om man köper en begagnad
3:vilka fel är vanligt på en atv och hur gammal kan den vara utan att man behöver vara bekymrad
4:hur många ccm? är 41 år 193 cm lång och väger 100 kg så jag vill ha en som inte slits ut direkt för at jag är för tung.Har tänkt använda den året runt och i många år

Tacksam för alla svar jag kan få



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#529387 Ska den bara användas för vägtransport? Vad är det för väg (grus/asfalt)? Eller bompeng, snackar vi trängselskatt? En atv för väg ska väl ha synlig regskylt, så då åker du väl dit?

Nä du går nog förklara läget bättre, för att ge ett bättre svar. Btw funderat på en utv (atv i golvbilsutförande).

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Byggonomen  
#529389 Hur långt har du till jobbet?

Mikael04 skrev:Hej allihop e ny på forumet och har en del frågor när det gäller köp av Atv.Kör idag en Rieju Mrt 50 sm 2017 års modell som e trimmad för att slippa betala bompengar.Men det går tyvärr inte att köra med den på vintern så därför håller jag på att leta efter en Atv som jag kan använda hela året.Har aldrig ägt en Atv innan så därför undrar jag vad jag ska gå på.Så här kommer lite frågor :-)
1:vilken Atv ska jag köpa för att använda till pendling mellan hem och jobb
2:vad ska man kolla efter om man köper en begagnad
3:vilka fel är vanligt på en atv och hur gammal kan den vara utan att man behöver vara bekymrad
4:hur många ccm? är 41 år 193 cm lång och väger 100 kg så jag vill ha en som inte slits ut direkt för at jag är för tung.Har tänkt använda den året runt och i många år

Tacksam för alla svar jag kan få

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529391 cirka 2.5 mil enkel väg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

stegmaster  
#529412 Ja UTV skulle jag med kolla på, med tett hytt och värme.
Problemet er kanske hastighten som vel er bergensad til 40km/t om den er reggad som traktor.
Va har du förr typ av körkort?
Ska du åka fort lagligt, så får den vel reggas som MC, men osäker om detta går med UTV.
Hur som helst, håll til dig Japanskt, det skulle åtminstone jag göra själv.

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529413 jag har B körkort det sura e att en utv här i Norge kostar lika mycket som en bra bil och dom pengarna har jag inte.Därför så vill jag ha en atv som e reggad som traktor för då slipper jag alla avgifter och den e billig att försäkra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

stegmaster  
#529415
Hema skrev:En atv för väg ska väl ha synlig regskylt, så då åker du väl dit?


Nja, det er ju bara regskylt bak, om det er traktor eller mc, och båda går vel fria förr bompenger här i Norge vil jag minnas, dock inte 100% säker.


Mikael04:
Jo UTV er dyre, men dom er reggad som traktor dom med, så just det blir vel lika med ATV.
Honda och Suzuki skulle jag kolla först om jag skulle köpa begagnad ATV.
Dom er säkert av dom dyraste, men ochså av dom bästa, enligt min mening og erfarhet, som dock er lite bergrensad i frågan, förutom att jag själv har en Suzuki 280 kingquad från 1996 som går som den forfarandet vore ny. (har fått 2 nya batterier, några oljebyten, och 4 nya däck har det blitt på dessa 22 år).

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529416 jo dom ska ha synlig regskylt och dom går fria för bompengar.....men vet fortfarande inte vad jag ska köpa eller vilket märke jag ska gå efter när det gäller begagnat

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Hema  
#529419 Jag missade att du var norsk. Men mest väg alltså. Då hade jag valt en quad, de är gjorda för väg.

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529424 hehe tack men jag e född svensk och e en stolt skåning som bor i Norge med min norska sambo.Så du tycker att jag ska köpa en quad? men e dom reggade och tillåtna på almänna vägar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

halvproffs  
#529428 Elcykel så du håller värmen? Förmodligen mycket billigare båda att köpa och äga. Inga avgaser förutom möjligen dina egna;-)

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529430 jaaa å ett par burkar soldatens ärtsoppa innan jag sticker iväg så jag verkligen kan gasa på

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

tallen100  
#529458 Ja en riktig brakskit ska inte underskattas :lol:

Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

Mikael04  
#529469 fann denna på finn kan det vara något:https://www.finn.no/mc/atv/ad.html?finnkode=129907136

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv för att pendla till jobb sommar/vinter i Norge

stegmaster  
#529567
Mikael04 skrev:fann denna på finn kan det vara något:https://www.finn.no/mc/atv/ad.html?finnkode=129907136


Fiksade linken så den funkar.

https://www.finn.no/mc/atv/ad.html?finnkode=129907136

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).