Skogshistoria

vad ser du?

31 inlägg 14182 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vad ser du?

Mellberg  
#529207 Här får alla chansen att beskriva vad de ser. Medelpad.

Kan bli ett pris, fast jag tror få klarar uppgiften. Beskriv allt du ser på bilderna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529215 Spännande, jag gissar att det stora trädet stått där länge och de övriga har vuxit upp
där efter att en byggnad som stått där flyttats bort. Jag gissar att en kolmilevaktarkoja har stått där.

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Seb macahan  
#529216 Jag får väl vara först med o göra bort mig då, En kolbotten, Douglasgran, Björk, Gran

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Göt  
#529217 En tall några granar och björkar och resterna efter en liggmila

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

tallen100  
#529220 Bara jag som sett massa löv :mrgreen:

Göt hur ser du att det varit just en liggmila? :smile:

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529222
Göt skrev:En tall några granar och björkar och resterna efter en liggmila

Det finns några tallar i bakgrunden också :geek:

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

stegmaster  
#529224 Gissar på en gammal djurfälla från vikingtiden. En sånn stor håla man täckte med ris och annat, sen datt djuret i hålet när det forsökte springa över.

Roligt, blir spännande att höre fasiten. :-bd

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

JensSkoog  
#529236 Ser ju skog, med olika träd, och senn undrar jag om det vi ser kan vara spår efter vad vi på norska kallar en "dödisgrop". Det är en formation som har blivit så efter att is låg kvar under marken efter glaciererna blev borta. När så den isen blev till vatten fick man groper som här där ytan sjönk lite.

Men - jag ser fram emot riktigt svar, @Mellberg :wink:

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529266 5/3 skog, bara att hugga ner o plantera gran 8)

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Brozzlaren  
#529268 Nån form av dagbrott, fyllnadsmaterial till väg, järnväg eventuellt en jordkällare. I övrigt en trevlig blandskog med stor potential, behöver dock gallras nu.

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Brorsan  
#529288 Jag får väl föreslå något annat på gropen. Den ser ut att kanter som fortfarande rasar, kan väl inte vara så länge sedan.
Gissar på tjärdal.
Har gammeltallen en skada vid rotbenet? Det är nog ingen tall förresten tycker den har fel bark.
Olle

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

JensSkoog  
#529290
Brorsan skrev:Har gammeltallen en skada vid rotbenet? Det är nog ingen tall förresten tycker den har fel bark.
Olle

Är det inte en grov klibbal???

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Palakangas  
#529291 Jag vet, jag vet😀
Det är ulf1s mumbo jumbo flerskiktade skog som är värd 5000 kronor kubiken.

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Brozzlaren  
#529312 Stort lärkträd samt smörjgrop sedan senaste avverkningen för ca 22 år sedan. Men det som är helt klart är att vi som svarar på denna tråd är fullständigt skogstokiga allihop. 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 Förresten, det skulle även kunna va en gammal torvhåla.

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

plutten  
#529314 Vedhuggarens paradis. kan vara gammal åkermark som vår herre skött själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).