Avverkning (slutavverkning)

Leveransrotköp Vilhelmina

28 inlägg 8145 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#529038 Hej på er.
Jag har en mindre skogsfastighet utanför Vilhelmina, tänkte sälja en slutavverkning (den enda i mitt liv och även mina barn..).
Känner att det där med priset är ganska viktigt, det blir nämligen den enda inkomsten jag kommer att ha mot mina lån och kostnader.

Vet någon här vad ett lrk-pris bör ligga på? Nettopris.

Ca 2000 m3fub på 3 olika områden, skotningsavstånd runt 400 meter, alla 3 avlägg ligger på samma väg (korta avstånd mellan områdena)

Tacksam för svar
//id123



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Värmlänning  
#529049 Trädslagfördelning? Siktröjt? Timmerandel? Medelstam?

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

surjämten  
#529101 Utan att veta något om timmerandel mm så vågar jag säga 400 kr vid leveransrotköp.
Jag har skog på samma breddgrader som du.
För tio år sedan fick jag 370 kr för ganska dålig granskog i eländig terräng o längre skotning.
Får du inte vad du vill ha tycker jag att du SKA tala om att du ej är nöjd med priset o avser att vänta med avverkningen.
Eftersom det finns marginaler för köparen skulle det inte förvåna om köparen "kryper till korset"

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#529148 Tack för snabb respons.

80% tall, 15% gran, 5% löv.
22-25 cm i diameter, brösthöjd.
Runt 160 m3sk/hektar
Bonitet T18
(Vet inte hur mycket detta stämmer men det är en blandning mellan Skogsbruksplanen och skogsstyrelsens hemsida.
En virkesköpare har jag pratat med, dom siktröjer inte och fick ett pris på 310 :-/m3fub.

Jag tyckte det lät lite dåligt, när jag hörde mig för med grannarna som hjälpt mig så lät det som priset skulle ligga på mer som du skrev surjämten.
//Id123

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#529210
Värmlänning skrev:Trädslagfördelning? Siktröjt? Timmerandel? Medelstam?


80% tall, 15% gran, 5% löv.
22-25 cm i diameter, brösthöjd.
Runt 160 m3sk/hektar
Bonitet T18
(Vet inte hur mycket detta stämmer men det är en blandning mellan Skogsbruksplanen och skogsstyrelsens hemsida.
En virkesköpare har jag pratat med, dom siktröjer inte och fick ett pris på 310 :-/m3fub.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#529212
surjämten skrev:Utan att veta något om timmerandel mm så vågar jag säga 400 kr vid leveransrotköp.
Jag har skog på samma breddgrader som du.
För tio år sedan fick jag 370 kr för ganska dålig granskog i eländig terräng o längre skotning.
Får du inte vad du vill ha tycker jag att du SKA tala om att du ej är nöjd med priset o avser att vänta med avverkningen.
Eftersom det finns marginaler för köparen skulle det inte förvåna om köparen "kryper till korset"


Fick ett pris från en virkesköpare på 310 :-/m3fub, grannar till mig tyckte mer som du berättade. Dom ansåg att det är bättre/finare skog än vad dom själva har sålt till bättre pris.
Jag tackade nej och tänkte ta in anbud från flera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

axwell  
#529284
Id125 skrev:Jag tackade nej och tänkte ta in anbud från flera.

Du har väl både Norrskog och Norra Skogsägarna utöver SCA och Sveaskog.
Vet inte om Martinsson är verksam så långt in från kusten.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Larssa  
#529286 Holmen kan du höra med också.

Intressant att höra hur mycket du kan pressa upp priset.
Jag ska sälja en post i Dorotea kommun, nu snart.
Skulle vara roligt om vi kan få upp mot 400kr.

Lycka till
Lars

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#529333 Nästa vecka skickar jag ut underlaget till köpare, det tar ju några veckor innan sista datum för deras anbud ska vara inkommet.
Sedan återkommer jag med hur resultatet blev.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529341 Prova gärna Virkesbörsen. Då når du enkelt köpare som du kanske inte ens har tänkt på. 310 kr var ett riktigt skambud.

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#540597 Hej på er.

Anlitade virkesbörsen efter att jag ville ha in mer bud på slutavverkningen än det jag löste själv, dom skrapade ihop ett anbud: 285 :-/fub. (Det jag fick innan var 310 :-)
Köpare: Skogssällskapet, dom avstod även en del av avverkningen i det anbudet.

Virkesbörsen är jag absolut inte imponerad av.
Snacka om hur bra man är och marknadsföra sig fungerar för dom men skog vet dom inte mycket om.
Det kanske man inte behöver att veta men när jag betalade för en tjänst som skulle ge något extra så har man ju någon förhoppning. Att ringa till virkesköpare och få in anbud kan väl vem som helst göra? (Några köpare fick dom inte tag i...)
Vart tog det som skulle vara extra vägen?

Får ta saken i egna händer som vanligt..

//Id125

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#540598
Skogsola skrev:Prova gärna Virkesbörsen. Då når du enkelt köpare som du kanske inte ens har tänkt på. 310 kr var ett riktigt skambud.


Jag prövade med dom. Det blev sämre resultat...25 :-/fub mindre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Id125  
#540599
Larssa skrev:Holmen kan du höra med också.

Intressant att höra hur mycket du kan pressa upp priset.
Jag ska sälja en post i Dorotea kommun, nu snart.
Skulle vara roligt om vi kan få upp mot 400kr.

Lycka till
Lars



Hej. Anlitade virkesbörsen, priset blev nerpressat istället. Dom fick in ett anbud ibland alla virkesköpare: 285 :-/fub
Jag sålde inte och väldigt besviken på hantering och kunskap av virkesbörsen

Hur gick det för dig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

Axl  
#540641 Nu har jag inte satt mig in så noga i vad virkesbörsen erbjuder men min uppfattning är dom inte presenterar posterna tillräckligt bra för att det ska vara något mervärde för köparen att köpa via dom, tvärtom så undviker flera att lägga bud för att inte få en "konkurrent" till. Så den erfarne säljaren kan nog få minst lika bra bud på egen hand och den oerfarne riskerar att gå på en nit.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp Vilhelmina

surjämten  
#540839 Ofattbart dåliga anbud du fått.
Hoppas du kan avstå o vänta in bättre tider!!!
Funderar över orsaker?
Ser virkesköparna dig som okunnig/lättlurad? Är det fulltecknad sysselsättning för maskiner o köpare i området?
Tydligen betalas det mycket mera för råvara från Baltikum eller söderifrån?
Bra det du skrev om virkesbörsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).