Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny skogsvagn från Kesla 2018

57 inlägg 21978 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#523044
gnisten83 skrev:Driften via isobus, de var väl de Anders skördare gjorde på sin Alphavagn?

Jo, precis!

Men sedan det alternativet försvann har det bara varit Kronos som kunnat erbjuda motsvarande (vad jag vet).

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Fredrik Reuter  
#523077 Hej,
Här kommer lite bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Fredrik Reuter  
#523080 Och en videosnutt på Kesla 124HD


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#523081 Tack för live-uppdatering.

144ND ser fin ut!

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#523092 Nu när jag studerat Fredriks bilder och specar från mässan lite närmare inser jag att det inte är så stora nyheter som jag först trodde.

Verkar snarare vara nya beteckningar och tillval till befintligt vagnsprogram.

144ND verkar vara en omdöpt 122ND. Lastarea på 3.2m2, lastar 12ton och är 2.6m bred med 600-hjul, allt identiskt med 122.

Det som tillkommit som tillval är Nokian Forest King däck, skotarbankar och driftstyrning. Skotarbankarna fäster dock i samma holkar som de bockade mallstakarna om jag ser rätt på bilderna.

Liknande gäller för 124 som är en uppdaterad 102, båda med 10 tons lastkapacitet, här har dock lastarean ökat med 10% från 2.3 till 2.6m2 vilket också anges i pressmeddelandet.

Återstår att se om 104 är en ny vagn eller om den i sin tur ersätter 92, båda lastar ju 9 ton.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

JohannesG  
#523093 Instämmer till 110% med @ss0803! Bra sammanfattning.

Mest en omplacering av namnen. Jag tänkte mig att 144 skulle ha en lastare på 3,5-4m², men så var det inte.

Egentligen skulle beteckningarna på vagnarna utgå från lastarean och inte vikten, hade varit lättare att jämföra.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Fredrik Reuter  
#523100 Hej,
Det är lite svårt att dyka ner i data på mässan, men ni gör ett kanonjobb i tråden!

Här kommer fulla specar för alla vagnar från Kesla. Tyvärr på bild då, men förstora och grotta gärna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

stegmaster  
#523115 Ja det var inte så mycket nytt med detta, föutom lastredet på 144, som annars motsvarar 122, och den nya isobus styrningen av driften.

124= 102, och 104= 92.

Tidligare kunne man få 102 med 3,2m2 lastarea som tillval, detta faller vel bort nu när 122 vagnen forsvinner.
Men det hjälper ju med 2,6m2 som standard.
Själv har jag 2,7m2 och det er inget problem på denna kraftig bygda vagn. (var vel av denna orsak att man kunne bjuda på 3,2m2 som tilval til orginalet på 2,2m2.)

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Fredrik Reuter  
#528874 Ny film från Kesla som visar lite övergripande hur den nya driften ProTRACTION fungerar.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#528924 Fint med vagnstyrningen i mini-spaken.

Dock tycker jag inte boggihjul som går i luften ska ”skena” på det sättet. Står att traktorns hastighet läses av och därför bör inte navmotorerna gå fortare än traktorn även med minimalt (utan) motstånd.

Kanske ett svårare hydrauliskt reglerproblem än vad jag inser.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

JohannesG  
#528925 Hmm, känns som det saknas något ganska väsentligt i videon. Eller är det handlastning som gäller nu mer?

Lite väl begränsad boggipendling tycker jag. Såg stötigt ut och med resultatet att hjul hamnar i luften. Är inte några större svårigheter egentligen. men som med allt är det en fråga om kostnad. Antagligen är det diffbroms mellan höger och vänster, men inte inom varje sida. Och som synes i videon kan det bli problem av det.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Hema  
#528953 Det där med skenande hjul, skulle väl lätt kunna riva sönder ytskiktet och på så sätt leda till fastkörning eller onödigt markslitage?

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

ss0803  
#528955 Jo precis, särskilt om det ligger kedjor på hjulen.

Den möjligheten (kedjor) är ju en av de stora fördelarna som navdrift har över Robson.

Användarvisningsbild

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

Fredi  
#528960 Har inte Black Bruin motorer med inbyggda varvtalsgivare så som Poclain har? Då går det lätt (kanske inte billigt) att med propostyrda ventiler till motorerna hindra ett hjul från att övervarva då det går lättare en de andra.

Avatar Fallback

Re: Ny skogsvagn från Kesla 2018

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528981 Kommer inte ihåg om pendlingen bottnade så med hjulspinn som följd på nån film på Alpha vagnen som oxå hade en styrning av driften via can bus från traktorn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).