Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 73317 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Anton k  
#528622 Går det inte att flytta fram grinden o hela boggien nu när du inte utnyttjar kranstativet på vagnen? Det är väl den största fördelen att ha kranen på traktorn att få en kort vagn? Skymmer kranstubben sikten mycket bakåt?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Hema  
#528624 Att du skulle sakna någon meter vid skottning tar du igen vid skördning, gäller bara planera inför skotningen, så blir det ett minimalt problem. Jag var också inne på att flytta fram grinden om det går?

Ser det bra ut. 👍

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#528632
Anton k skrev:Går det inte att flytta fram grinden o hela boggien nu när du inte utnyttjar kranstativet på vagnen? Det är väl den största fördelen att ha kranen på traktorn att få en kort vagn? Skymmer kranstubben sikten mycket bakåt?


Till att börja med så går allt, om man bara vill, har tid och råd. Men: Jo grinden går o flytta fram, men då måste man ta bort montageplattan för kranen (som den satt i innan) och, de bultarna sitter så in i h... givetvis ska den bort o grinden fram var det lider men just nu är jag besegrad av Newton. Flytta fram boggin går de också, men eftersom det är en driven kärra så får man korta rambalken, är inte helt säker på att jag vill det. Vagnen är så grymt stabil och jag är rädd att om jag bygger om den för mycket så ändras förhållanden till det sämre. Sen skulle jag nog vilja ha en Banke till. Vill också slå ett slag här för gripen. Stor skillnad på denna mot original. Den jag kör men nu är Intermecato Tigergrip TG 26.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Hema  
#528635 Angående gripen, är det att den är enklare att peta med och/eller att stockarna rullar in bättre vid stängning?

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#528658 Det är många grejer med gripen. Jag har lite svårt o definera allt, men käftarna är inte rundade vilket gör att ska man plocka enskild stock är det lättare o peta upp den när de ligger mellan andra stockar, käftarna är utformad så att knippen rullar ihop bättre och inga eller betydligt färre stockar lägger sig på tvären i knippet. Gripen är 1,5-2dm bredare än originalet vilket dels för att man håller knippen bättre men när man jämnslår så blir det rätt med en gång och man tappar inget. Kolven i den nya gripen är mer än dubbelt så stor vilket gör att man både kan och gripen orkar ta fulla tag i lasset när man ska göra avlägg. Detta är några av sakerna, men på det stora hela känns det mer genomtänkt. Och faktiskt (nu är jag väl lite väl exalterad) men jag känner igen mer av egenskaper i de skotare jag kört än den traktorn jag hade innan. Givetvis inte jämförbart men det har riktigt bra i skogen dessa dagar.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Hema  
#528660 Härligt när man finner prylar man trivs med. Arbetet ska va kul och finner man komponenter vars summa blir större än delarna var för sig (1+1=3) får man allt ett leende på läpparna. Min S-grip till lunningsvagnen är just en sådan sak.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#528991 Hör kanske inte hemma i denna tråden, men idag har man en helt ok arbetsplats. 18grader sol och havet som en spegel. Vi utför en restaurering av en vandringsled genom ett naturreservat. Dagens uppgift var o skota lite ris utmed leden. Om ni undrar varför det görs med vagn o inte skogsvagn så är det för vagnen används till o grusa upp vägar efter kantskärning mm. Fint var det hur som helst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

totte  
#528996 Snacka om arbetsmiljö. :grin:

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

ss0803  
#528997 Vackert!

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#560785 @Seb macahan
Om jag inte minns fel sa du att när du hade kranen i trepunkten blev allt väldigt baktungt och okontrollerbart i skogen. Hur upplevs detta nu? Hur branta backar klarar du med nosen uppför och kranen bakåt? Går det stå i en slänt med 25°lutning och hantera ett träd bakom sig?

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

ss0803  
#578127 Ser gärna en uppdatering av tråden!

Är nog fler än jag som är nyfikna på hur ekipaget fungerar. Även om du kanske inte är i skogen så mycket just nu, har det ju gått en hel vintersäsong sedan vi hörde något senast.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#582115 Sorry, har missat o följa upp.
Lite svar och reflektioner. Traktorn blir lätt i nosen med kranen bakåt. Jag har en frontvikt på 800kg och den vill jag inte vara utan. Vätska i hjulen och kedjor hade nog varit ungefär detsamma. 20graders lutning är ganska mycket mer än vad man tror. Vet att skidbacken "väggen" är 45 grader och när jag var där sist kändes det som den var 89.8grader.... kan inte uttala mig om ekipaget klarar just 20grader men den klarar både värre terräng och värre lutning än vad jag trodde var möjligt med traktor what so ever, och mer än man bör :wink: men det är ju lite spännande o testa gränser. Har några stickvägar som mina grannar krävde bevis för att jag kört med traktor. Det största besvikelsen och som blir extra tydligt i lutning är sväng momentet i kranen (Kesla 204t). Kranen har problem att orka med aggregat vid kraftiga lut. Man kommer runt till ca 90 grader men o arbeta framför bakhjulen i kraftig nerförsbacke blir trögt. Ska man sammanfatta så, till mitt hobbybruk funkar det absolut, men skulle jag göra uppdatering så är en starkare kranpall absolut den mest produktiva korrigeringen. Har givetvis kollat vad detta skulle kosta då Kesla 204t och 304 har samma bom....😁
Men, jag har faktiskt kört en del, både i vintras, våras och nu i sommar (barkborrar). Har kört både åt mig själv och grannar och andra. En del har återkommande uppdrag så det verkar som "folk" tycker det funkar. Absolut är detta som bäst i 1:a gallring, men har även gjort en del avverkning och barkborreträd. Det kräver mer av mig som förare o köra +35cm men det går. Ibland får man göra dubbel kap vid fällning (kap från två håll).
Jag är fortfarande nöjd och ekipaget fyller de funktioner jag ville åt. Det finns lite planer på att flytta hydraultanken och bygga skogstak. Hydraultanken för att den är lite i vägen vid 3-punkts arbete och när jag ska koppla in drift och sväng till skogsvagnen och lastväxlare. Men har ingen bra idé eller lösning på detta än. Skogstak för att det är bra vid skotning när vältorna börjar bli höga, när man gallrar (dubbetloppar), och vid barkborreträd (ibland har flera träd än de som stämplats hunnit bli angripna under tiden från stämpling till avverkning).
Traktorns terräng egenskaper blir grymma med kranen och frontvikt över framaxeln. Något som jag blev väldigt överraskad hur stor skillnad det blir. Ska försöka komma ihåg o fota lite typ svåra passager o lägga upp. Svarar gärna på frågor och påståenden om ni är intresserade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

ss0803  
#582129 Tack för uppdateringen.

Kul att höra att det funkar som du önskat!

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#582374 Mycket trevligt att läsa en uppdatering och utvärdering :-bd

20graders lutning är ganska mycket mer än vad man tror.

Där får jag nog ändå säga att jag inte är 100% enig. 20° är möjligen en gräns på vad som känns hanterbart i sidolut i en jordbrukare, vid förflyttning menar jag. Men pratar vi om stigning uppför/nerför börjar spänningen först när det närmar sig 30° :wink:
Har dock lite problem med det senare på mitt egna bygge, har dock även några möjliga lösningar i tanken.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#582377 Som sagt, jag har inte helt koll på vad 20° faktiskt innebär. Har tom tänkt tanken att installera någon typ av lutningsindikator och testa smärtgränsen med säkring typ spännband. Finnarna har en lösning med ett nerfällbart hjul bak, verkar rätt bra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).