ons 14 aug 2019, 22:32#582115
Sorry, har missat o följa upp.
Lite svar och reflektioner. Traktorn blir lätt i nosen med kranen bakåt. Jag har en frontvikt på 800kg och den vill jag inte vara utan. Vätska i hjulen och kedjor hade nog varit ungefär detsamma. 20graders lutning är ganska mycket mer än vad man tror. Vet att skidbacken "väggen" är 45 grader och när jag var där sist kändes det som den var 89.8grader.... kan inte uttala mig om ekipaget klarar just 20grader men den klarar både värre terräng och värre lutning än vad jag trodde var möjligt med traktor what so ever, och mer än man bör
men det är ju lite spännande o testa gränser. Har några stickvägar som mina grannar krävde bevis för att jag kört med traktor. Det största besvikelsen och som blir extra tydligt i lutning är sväng momentet i kranen (Kesla 204t). Kranen har problem att orka med aggregat vid kraftiga lut. Man kommer runt till ca 90 grader men o arbeta framför bakhjulen i kraftig nerförsbacke blir trögt. Ska man sammanfatta så, till mitt hobbybruk funkar det absolut, men skulle jag göra uppdatering så är en starkare kranpall absolut den mest produktiva korrigeringen. Har givetvis kollat vad detta skulle kosta då Kesla 204t och 304 har samma bom....😁
Men, jag har faktiskt kört en del, både i vintras, våras och nu i sommar (barkborrar). Har kört både åt mig själv och grannar och andra. En del har återkommande uppdrag så det verkar som "folk" tycker det funkar. Absolut är detta som bäst i 1:a gallring, men har även gjort en del avverkning och barkborreträd. Det kräver mer av mig som förare o köra +35cm men det går. Ibland får man göra dubbel kap vid fällning (kap från två håll).
Jag är fortfarande nöjd och ekipaget fyller de funktioner jag ville åt. Det finns lite planer på att flytta hydraultanken och bygga skogstak. Hydraultanken för att den är lite i vägen vid 3-punkts arbete och när jag ska koppla in drift och sväng till skogsvagnen och lastväxlare. Men har ingen bra idé eller lösning på detta än. Skogstak för att det är bra vid skotning när vältorna börjar bli höga, när man gallrar (dubbetloppar), och vid barkborreträd (ibland har flera träd än de som stämplats hunnit bli angripna under tiden från stämpling till avverkning).
Traktorns terräng egenskaper blir grymma med kranen och frontvikt över framaxeln. Något som jag blev väldigt överraskad hur stor skillnad det blir. Ska försöka komma ihåg o fota lite typ svåra passager o lägga upp. Svarar gärna på frågor och påståenden om ni är intresserade.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem