Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2886 inlägg 798663 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528543
husqvarna_med_sthil skrev:Jag tycker jag får lägga mycket tid på själva brosslingen i år. Tycker inte att jag hinner dra ihop det på eftermiddag det jag hugger om förmiddag. Blir snabbt stökigt men det är nog att det är rejält ihopvuxet, tätt och ganska grovt.

Från och med imorgon blir det heldagar hela veckan, nu kommer det nog att ta lite så det syns man får något gjort.

Säger bara järnhäst, om så för 15 m.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#528548
bengt.a skrev:Säger bara järnhäst, om så för 15 m.

Har fått erbjudandet om att jag kan låna en när som helst, men aldrig
kommit dit. Undrar om jag inte ska hämta den och testa den i vinter :wink:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528555 Du lär inte ångra dig, första gången man använder den så tycker man att det är det största skit som finns, andra gången så har du kommit på hur den fungerar.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#528563
Torbjörn Johnsen skrev:Har du testat att brossla allt eftersom du hugger? Det kan vara väl så effektivt ibland.


Ja jag ska nog köra på så nu i veckan. Det kommer nån sorts stress med att lägga ihop 1 - 2 dagars huggning.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#528763 Tänkte börja gallra detta område. Avverkades2004. Markbereddes och planterades 2006.
Blev mycket björkuppslag som kvävde en del granplant. Röjdes 2012. Ca 2ha och endast några hundra meter från bostaden.

En tanke nu är att det ska ske en gallring med start i höst. Vad ska jag satsa på? Ska jag gallra efter traditionell mall eller ska göra en typ natur-kulturgallring iom att förutsättningarna verkar finnas?!
Skulle vara intressant att höra @Lars Lundqvist SLU åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#528781 naturligtvis från alla andra också! Alla vinklingar mottages tacksamt! 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528782 Är det bara 12år?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#528789
0470 skrev:Är det bara 12år?



Tack! Ska ju vara avverkning1994, plantering 1996 och röjning 2012! Bra med observanta läsare :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

erik  
#528792 Hej! Tänkte komma igång med min första gallring nu i vinter. Har tänkt ge mig på ett 30-årigt bestånd på 1,3Ha. Enligt planen står det 126 m3sk/ha med medeldianeter 14cm. Är G23, men finns rikligt med tall och björk också. En mycket stor del av tallarna har gamla älgskador (dubbelstammar, krokar och igenväxta fejningsskador). Jag vill gärna prioritera tall där det går, då jag har mycket gran och löv på fastigheten i övrigt.

I söndags gick jag runt och målade på de träd jag tänker avverka. Förstår att det inte lönar sig i längden att stämpla åt sig själv, men det var trevligt att gå där med hunden och fundera, och tror det kan vara bra att hinna både tänkta och tänka om såhär i början. När jag gick där kändes det som att jag målade på var och varannat träd men när jag vände mig om och kollade bakåt efter markeringar så kändes det istället som att jag kunde tagit lite mer :)

Tänker att jag tar ner skadade/fula träd samt all björk som är för nära något barrträd. Då så många tallar är skadade så vill jag verkligen behålla de som är fina, men hur nära varandra kan man egentligen lämna? Räcker det att kronorna inte nuddar varandra när det är vindstilla, eller vill man lämna lite mer. Skickar med en bild på några tallkronor som kanske är för nära varandra?

Skickar med några andra bilder från beståendet också. Tänker att jag ska ta det lugnt. Om jag hinner 1,3ha i vinter blir jag nöjd. Om jag inte hinner blir jag också nöjd. Självklart lägger jag upp lite bilder här när jag är igång. Något mer tips ni vill skicka med till en nybörjare?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Hema  
#528793 Till Halvproffs : Kan man vänta tills granen når ca 18-20m och sedan slutavverka den i en gallring, där björken då friställs och blir ett trevligt inslag runt husknuten. Vilka även bjuder på björksav på våren.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#528801 Min tanke är nog att det ska vara ett blandbestånd. Björkarna är lite högre än granarna och piskar dom lite redan. Har mycket björk i angränsning till detta område redan.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#528809 Efter ytterligare en dag i min gallring har jag börjat allt mera fundera vad som kommer hända. När jag hugger bort lövet kommer där fram raka fina stammar men inte så grova 15- 20 cm. Det är precis som allt bara stannat och börjat att självgallra. Kanske blåser det ner, kanske får det en chock av solljuset. Idag när jag satt mig att fika såg jag det rök från en gammal stubbe, nästan som ur en saga taget men det var fukten i stubben som ångade av. Det är nog väldigt länge sedan solen nådde in till den.

Har tagit någon gran likväl och de är alldeles vita i träet och så tätt så tätt mellan årsringarna.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528840
erik skrev:Hej! Tänkte komma igång med min första gallring nu i vinter. Har tänkt ge mig på ett 30-årigt bestånd på 1,3Ha. Enligt planen står det 126 m3sk/ha med medeldianeter 14cm. Är G23, men finns rikligt med tall och björk också. En mycket stor del av tallarna har gamla älgskador (dubbelstammar, krokar och igenväxta fejningsskador). Jag vill gärna prioritera tall där det går, då jag har mycket gran och löv på fastigheten i övrigt.

I söndags gick jag runt och målade på de träd jag tänker avverka. Förstår att det inte lönar sig i längden att stämpla åt sig själv, men det var trevligt att gå där med hunden och fundera, och tror det kan vara bra att hinna både tänkta och tänka om såhär i början. När jag gick där kändes det som att jag målade på var och varannat träd men när jag vände mig om och kollade bakåt efter markeringar så kändes det istället som att jag kunde tagit lite mer :)

Tänker att jag tar ner skadade/fula träd samt all björk som är för nära något barrträd. Då så många tallar är skadade så vill jag verkligen behålla de som är fina, men hur nära varandra kan man egentligen lämna? Räcker det att kronorna inte nuddar varandra när det är vindstilla, eller vill man lämna lite mer. Skickar med en bild på några tallkronor som kanske är för nära varandra?

Skickar med några andra bilder från beståendet också. Tänker att jag ska ta det lugnt. Om jag hinner 1,3ha i vinter blir jag nöjd. Om jag inte hinner blir jag också nöjd. Självklart lägger jag upp lite bilder här när jag är igång. Något mer tips ni vill skicka med till en nybörjare?

Har på allvar börjat lära mig att det ska vara luft mellan kronorna på tall

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528844
erik skrev:Hej! Tänkte komma igång med min första gallring nu i vinter. Har tänkt ge mig på ett 30-årigt bestånd på 1,3Ha. Enligt planen står det 126 m3sk/ha med medeldianeter 14cm. Är G23, men finns rikligt med tall och björk också. En mycket stor del av tallarna har gamla älgskador (dubbelstammar, krokar och igenväxta fejningsskador). Jag vill gärna prioritera tall där det går, då jag har mycket gran och löv på fastigheten i övrigt.

I söndags gick jag runt och målade på de träd jag tänker avverka. Förstår att det inte lönar sig i längden att stämpla åt sig själv, men det var trevligt att gå där med hunden och fundera, och tror det kan vara bra att hinna både tänkta och tänka om såhär i början. När jag gick där kändes det som att jag målade på var och varannat träd men när jag vände mig om och kollade bakåt efter markeringar så kändes det istället som att jag kunde tagit lite mer :)

Tänker att jag tar ner skadade/fula träd samt all björk som är för nära något barrträd. Då så många tallar är skadade så vill jag verkligen behålla de som är fina, men hur nära varandra kan man egentligen lämna? Räcker det att kronorna inte nuddar varandra när det är vindstilla, eller vill man lämna lite mer. Skickar med en bild på några tallkronor som kanske är för nära varandra?

Skickar med några andra bilder från beståendet också. Tänker att jag ska ta det lugnt. Om jag hinner 1,3ha i vinter blir jag nöjd. Om jag inte hinner blir jag också nöjd. Självklart lägger jag upp lite bilder här när jag är igång. Något mer tips ni vill skicka med till en nybörjare?


När jag tittade på första bilden. Så tänkte jag först att spara björken. Sedan ta varannan. Men sen tror jag det är lika bra att ta björken o tallarna i mitten.

Kronorna ser lite upphissade ut. :???:

Är väl inte fel att måla på stammarna om man är lite ovan. Då kan man fundera lite. Sedan rullar det på bra utan. När man får in vanan.

Vid luckor kan jag spara lite tätare i kronorna.

Att du tar för mycket. Tror jag inte du behöver vara rädd för. Snarare tvärtom. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528898
Vedmaskin skrev:
erik skrev:Hej! Tänkte komma igång med min första gallring nu i vinter. Har tänkt ge mig på ett 30-årigt bestånd på 1,3Ha. Enligt planen står det 126 m3sk/ha med medeldianeter 14cm. Är G23, men finns rikligt med tall och björk också. En mycket stor del av tallarna har gamla älgskador (dubbelstammar, krokar och igenväxta fejningsskador). Jag vill gärna prioritera tall där det går, då jag har mycket gran och löv på fastigheten i övrigt.

I söndags gick jag runt och målade på de träd jag tänker avverka. Förstår att det inte lönar sig i längden att stämpla åt sig själv, men det var trevligt att gå där med hunden och fundera, och tror det kan vara bra att hinna både tänkta och tänka om såhär i början. När jag gick där kändes det som att jag målade på var och varannat träd men när jag vände mig om och kollade bakåt efter markeringar så kändes det istället som att jag kunde tagit lite mer :)

Tänker att jag tar ner skadade/fula träd samt all björk som är för nära något barrträd. Då så många tallar är skadade så vill jag verkligen behålla de som är fina, men hur nära varandra kan man egentligen lämna? Räcker det att kronorna inte nuddar varandra när det är vindstilla, eller vill man lämna lite mer. Skickar med en bild på några tallkronor som kanske är för nära varandra?

Skickar med några andra bilder från beståendet också. Tänker att jag ska ta det lugnt. Om jag hinner 1,3ha i vinter blir jag nöjd. Om jag inte hinner blir jag också nöjd. Självklart lägger jag upp lite bilder här när jag är igång. Något mer tips ni vill skicka med till en nybörjare?


När jag tittade på första bilden. Så tänkte jag först att spara björken. Sedan ta varannan. Men sen tror jag det är lika bra att ta björken o tallarna i mitten.

Kronorna ser lite upphissade ut. :???:

Är väl inte fel att måla på stammarna om man är lite ovan. Då kan man fundera lite. Sedan rullar det på bra utan. När man får in vanan.

Vid luckor kan jag spara lite tätare i kronorna.

Att du tar för mycket. Tror jag inte du behöver vara rädd för. Snarare tvärtom. :smile:

Ser ingen anledning att inte ge kronor luft, även om det är luckor så lägger det på sig om det blir luft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).