Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3584859 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#527237 Fick ta ner en björk idag och kapa trissor.

Ett fruntimmer som har varit i skogen med skolungar, ska
gifta sig och frågade så vackert om jag kunne fixa några trissor
av björk som dom ska använda som dekoration på bordet.



Jag ville inte ha något för jobbet, men hon insisterade på att jag skulle ha, så
då tog jag hundre kronor, 2 kronor för varje trissa, och jag har reknat ut att det
blir ett kubikpris på 2.500 ungefär, och det är ju bra för björk :lol: :lol:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Axl  
#527250 Det finns fördelar med att tidigare generationer inte flyttstädat så noga... Fin detalj att en av smårutorna går att öppna.
Fönsterfynd från logen
Reservskruv av lämplig årsmodell

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#527270
Hema skrev:Hur stort golv planerar du?

Lite osäker ännu. Svårt att säga hur mycket jag får tag på. Men 50 kvadrat är drömmen :smile:
Tänkte lite som så att douglasgran på nedrevåningen och rönn i åtminståne halva övre. Har en hel del grov tall också som borde gå nånstans.

halvproffs skrev:Ska göra allt jag kan!

Tack Proffset! 🤗

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#527499 Lastade lite ved åt en vedköpare under morgonen och sedan tog jag en lite service på traktorn med smörj osv. Passade också på att hänga av lastaren och det blev då en rejäl skillnad när jag kom till skogs. Hur som körde jag på något som fick hitchen att släppa och vagnen rullade bak en bit och gick fast på en sten, fulllastad, slangarna var som nästan helt på spänn (nån som varit med om detta?). Jag hade kört där redan en par resor så jag vete tusan vad som hände men men... kom lös med både traktor och vagn till sist och lyckades backa mig därifrån men det var kolsvart ute och långt att gå, sambon kom farande med gråten i halsen då hon undrade var jag blev av och börjat fantisera... jaja nu hemma och lördagkväll, ny dag imorgon.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#527508 Gött att ha stödben på vagnen, hur hade man annars kunnat koppla på vagnen igen?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#527538
husqvarna_med_sthil skrev:Lastade lite ved åt en vedköpare under morgonen och sedan tog jag en lite service på traktorn med smörj osv. Passade också på att hänga av lastaren och det blev då en rejäl skillnad när jag kom till skogs. Hur som körde jag på något som fick hitchen att släppa och vagnen rullade bak en bit och gick fast på en sten, fulllastad, slangarna var som nästan helt på spänn (nån som varit med om detta?). Jag hade kört där redan en par resor så jag vete tusan vad som hände men men... kom lös med både traktor och vagn till sist och lyckades backa mig därifrån men det var kolsvart ute och långt att gå, sambon kom farande med gråten i halsen då hon undrade var jag blev av och börjat fantisera... jaja nu hemma och lördagkväll, ny dag imorgon.

Du gick väl emot en sten eller stubbe som fick låskrokarna till draget att öppna sig. Har man då armarna lågt så hoppar kroken ner.
Har hänt mig med. :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#527549 Firande av ett år tillsammans sedan vi gifte oss. Blev bröllopsdag på hotell och resturang. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#527569 Stort grattis till Er båda, @molnia 🤗 🤗

Nu har ni bara 24 kvar till silver :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#527593
molnia skrev:Firande av ett år tillsammans sedan vi gifte oss. Blev bröllopsdag på hotell och resturang. :ymparty:


@};- :ymparty: %%-

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#527621
Erre skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Lastade lite ved åt en vedköpare under morgonen och sedan tog jag en lite service på traktorn med smörj osv. Passade också på att hänga av lastaren och det blev då en rejäl skillnad när jag kom till skogs. Hur som körde jag på något som fick hitchen att släppa och vagnen rullade bak en bit och gick fast på en sten, fulllastad, slangarna var som nästan helt på spänn (nån som varit med om detta?). Jag hade kört där redan en par resor så jag vete tusan vad som hände men men... kom lös med både traktor och vagn till sist och lyckades backa mig därifrån men det var kolsvart ute och långt att gå, sambon kom farande med gråten i halsen då hon undrade var jag blev av och börjat fantisera... jaja nu hemma och lördagkväll, ny dag imorgon.

Du gick väl emot en sten eller stubbe som fick låskrokarna till draget att öppna sig. Har man då armarna lågt så hoppar kroken ner.
Har hänt mig med. :d


Ja det måste varit så det gick till.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527623 Eg har nesten snekra ferdige ett power rack, er grov smed eg då men satse på at da skal duga.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#527883 Varit till gallringen jag håller på med och lagt ihop lite ikväll efter jobbet men det blir snabbt mörkt. Det blir mycket ved i år. En tanke att spara björk sista biten ner mot en bäck slog mig då det skulle bli en pelarsal av grov björk på ett område av 50X50 meter... men jag vet inte. Alternativet är att gallra ur björken och en del mindre gran och fortsätta och få en gallrad pelarsal av gran. Samtidigt blir jag experimentsugen att plantera gran under björken men jag vet inte om det är någon bra ide´, mest sugen att testa, undra om det är helt förkastligt ?

Det här är gammal skog som verkar ha stannat och det mesta som verkar ha hänt är självgallring men en stor del av de stammar som är där är veka och undertryckta. Mycket lövstammar liggande på marken i olika stadier av förmultning.

Där jag gallrat ur är granstammarna raka men det blir ganska glest dem mellan och de är mellan 15 och 30 cm i grovlek med några undantag på grövre större gran. Någon fura står här och var raka och långa och håller ca 40 cm.
Har hunnit med 50X50 meter och det är tungjobbat då det är tätt så sätt och mycket träd som står åt alla håll, döda eller undertryckta. Svårt att inte fälla fast mellan varven. Jag undrar lite för mig själv vad som kommer hända efter mitt ingrepp, det kanske blåser ner eller kommer det börja växa bättre tro, vem vet men jag kommer få reda på det.

Småfunderingar en tisdagkväll och en stunds brossling blir dagens prestation.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#527922 Att gå i eftersatt röjning är rena kalasjobbet mot
beskäring av fruktträd i trädgårdar när dom inte har
fått känna såg eller sax på sju - åtta år #:-s


Samma hur man gör det, så är resultatet fult som den fula och kunden
säger: "Men, hur mycket du har tagit bort!" och själv tänker
jag: "Jag skulle ha tagit dubbelt" :lol: :lol:

Men jag vet att båda päronträdet och plommonträdet här kommer att
må mycket bra nästa sommar och ge mycket mera än i år :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#528297
. Avverkat kaveldun från en fångdamm.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#528319 Vinterdäck på båda två :grin:


-men det blir sommarväder i veckan som kommer :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).