Motorsåg och handhållet

Ännu en MS241 vs MS261 tråd

47 inlägg 13487 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528202 Den versjonen du har kjøpt Anders er den med eller utan varme i håndtakå?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

anersimyra  
#528203 Notera att 15 meter gäller ett s.k ” normalträd,” upp till 30 cm i stubben. Är träden grövre och högre måste man sikta längre bort för att träffa rätt.. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

anersimyra  
#528204
can skrev:Den versjonen du har kjøpt Anders er den med eller utan varme i håndtakå?
Jag köpte med värme. Sen beställde jag ett 15” Tsumura och några oregon BPX kedjor. Och glädjande nog kan man numera köpa Pferd filar i smooth cut från skogsverktyg.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528251 Hamnat i valet att kosta på Jonsereden en ny cylinder eller köpa ny såg, och då är frågan 241 eller 261

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528266 Viss du kan greia deg utan varme i håndtaka så er 261 temmelig hendig og lett. Eg har ikkje brukt 241 men har ein god del erfaring med den og ville derfor kjøpt 261

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#528289
bengt.a skrev:Hamnat i valet att kosta på Jonsereden en ny cylinder eller köpa ny såg, och då är frågan 241 eller 261

Det ena uteslutar inte det andra :d :d

Men, för att svara seriöst, så beror det ju på vilken skick Jonsereden är i.
Senn beror ju valet mellan 241 och 261 på va du ska använda sågen till.
261 är en slitvarg med bra kapasite till det mesta. 241 är ochså en mycket
bra såg, men den är ju självklart inte så arg och stark som 261'an :wink:

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528294 Det är en 2147, lika som 346, cylinder och kolv är skrot, lutar nog mest åt 261 med värme, vill inte vara utan.

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528299 Beklaga å sei da men personlig har eg ikkje heilt sansen for 261 med varme. Fremre bøyle er annsleis en den utan varme og klaringa til vernebøylen er veldig liten. No har eg ikkje brukt utgaven med varme da men skulle eg hatt 50 kubikkar med varme hadde eg valgt 550 xpg. No bør eg kanskje nevnt at utgaven med varme var med standard stihl sverd og kjeda men den utan var med spedcutsverd og 1,3 kjede som gjere heile sagå ein del lettare. Hadde eg bytt om så hadde eg vel ikkje vore så negativ.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#528327
bengt.a skrev:Det är en 2147, lika som 346, cylinder och kolv är skrot, lutar nog mest åt 261 med värme, vill inte vara utan.

Om du har körd med en 2147 och den har gjort jobbet för dig, skulle jag tro att en 241 med handtagsvarme måste vara perfekt. Jag har båda 261 och 241, och 241 duger till det mesta, och eftersom den är min enda såg med handtagsvärme, så tar jag den oftast :wink:

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528334 Ok, ja min bror har en 241, testade den på ett par småträd, gick fint, och han har jobbat som huggare med 238 och 242 i många år när det var manuellt innan skördare, han hade en Hva 350 eller 353 innan Stihlen, tror inte den Hva föll i smaken.
Senast redigerad av bengt.a lör 13 okt 2018, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528335 Lutar nog åt 241,nu när jag läst mer data, är ju bara gallring jag hugger.

Avatar Fallback

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528764 Nu är 241 med värme beställd

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

JensSkoog  
#528773
bengt.a skrev:Nu är 241 med värme beställd

Tror inte du blir besviken :wink:

Tänkte på den här tråden idag när jag skulle ta ner ett par
granar, och på ¨autopilot tog jag 241'an framför 261'an.
Blir allt mera förtjust i den sågen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

Sne4  
#543997 Det blev lite stiltje här, men efter att jag köpte sågen så blev det till att invänta julen då det var dags att dra igång med lite arbete i skogen.
261:an med handtagsvärme var riktigt trevlig. Värmen i handtagen trodde jag det skulle vara mycket bättre drag i än vad det var,till viss del beror det ju på körningen. Ska man kvista en gran på 15m så blir det varmt om händerna när man kommer till toppen, men vid klenkörning där det blir lite pauser så märks den inte mycket. Där får jag invänta blötsnö tills jag säger bu eller bä om värmen.

Sågen i sig går fint, startar riktigt lätt och går bra. Jag har nu kört den c:a 10 tankar och kan konstatera att helt plötsligt vibrerar min MS200 ordentligt, när jag har den nya 261:an att jämföra med.

Mina leder är lite halvskruttiga och jag blev faktiskt förvånad över att händerna faktiskt känns bättre efter en dag i skogen med 261:an och de lägre vibrationsnivåerna än med 200:an trots att det är något kilo extra att släpa runt på.

Kontorsråtta som jag är så kan jag väl inte säga detsamma om resten av kroppen, så här i början av säsongen - men det gör nog bara gott :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en MS241 vs MS261 tråd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544001
Sne4 skrev: Ska man kvista en gran på 15m så blir det varmt om händerna när man kommer till toppen, men vid klenkörning där det blir lite pauser så märks den inte mycket. Där får jag invänta blötsnö tills jag säger bu eller bä om värmen.

Det här gäller alla sågar. Värmen i handtagen är proportionell mot varvtalet på motorn. Kvistar man mycket måste man nästan stänga av värmen ibland, Ligger sågen på tomgång vid lite småbrosslande eller kvistdragande blir det inte så mycket värme i handtagen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).