Föryngring

Omvandling av tallskog till ädellövskog

13 inlägg 6434 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omvandling av tallskog till ädellövskog

Chainsaw Charlie  
#528193 Vad gör man med mark som är för bördig för tall men samtidigt något för torr för gran? Lärk eller douglasgran skulle kunna vara ett alternativ. Ett annat som jag sysslar med för tillfället är att gynna underväxt av diverse lövträd som på sikt ska kunna bilda nästa bestånd.

$matches[2]



Historik:
Området är ca 3 ha och planterades 1975 med tall av föregående markägare. Dessförinnan var här betesmark med grupper av lövträd. Ännu tidigare odlades marken vilket ett flertal odlingsrösen vittnar om. Beståndet har röjts i ungskogsfasen för att gynna tall och därefter gallrats motormanuellt tre gånger med försiktiga uttag.

Konventionell siktröjning inför maskinell gallring har alltså aldrig utförts.

Nuläge:
Marken är som sagt för bördig för tall och kvaliteten är dålig. Framförallt så är det mycket krök och förstastocken blir i regel en tre meters massavedsbit för att därefter i bästa fall kunna ta ut ett par korta klentimmerstockar. Hade det planterats gran i stället så hade den nog växt bra fram till ungefär nu för att därefter börja torka och ruttna. Ståndortsindex är T28 och höjden ca 20 meter.
$matches[2]


Underväxt finns i hela beståndet och består av lind, ek, lönn, ask, bok, rönn och hasselbuskar. De äldsta träden är runt 20 år och håller 10-15 cm i brösthöjd. Troligtvis fick de fäste i samband med förstagallringen. De minsta träden är knähöga och sen finns en spridning däremellan.
Skördning och skotning utför jag själv med maskiner jag hyrt av mina föräldrar. Föregående markägare hjälper till med manuell mellanzonsfällning samt röjning av stickvägar och hasselbuskar.
$matches[2]


Uttaget blir ca 25-30 % och syftar i första hand till att gynna underväxten samt att gallra bort de värsta missfostren till tallar.
$matches[2]
1539295034_img_2053.jpg


Framtid:
Ja säg det? 2-3 huggningar till innan de sista tallarna är avvecklade. Nästa gallring om 5-7 år. Möjligtvis en runda med röjsågen innan dess för att hålla efter hasseln.

Nästa bestånd då? Asken är växtlig än så länge men kommer troligtvis att drabbas av askskottssjukan så småningom. Där den konkurrerar med andra träd kommer den nog att gallras bort. Lindar och lönnar är i princip odödliga när de väl fått fäste. (Prova att utrota en oönskad lönn i trädgården får du se.) Men vad är priset på lind respektive lönntimmer om 80-100 år? Bok finns här inte jättemycket men andelen kommer nog att öka så småningom. Eken är enligt mig det säkraste kortet här. Efterfrågan var god för 150 år sedan, efterfrågan är god i dag och jag är övertygad om att efterfrågan kommer att vara god om 150 år igen. Den finns dock inte representerad i hela beståndet så det kommer aldrig att bli en ren ekskog.

Sådär, plats för goda råd, glada tillrop och "Är du inte riktigt klok karl? Miljömupparna kommer att konfiskera alltihop inom 50 år!"



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Värmlänning  
#528195 Jag tycker att du gör helt rätt och ställer om med tanke på de förutsättningar som finns i beståndet.
Jag hade nog dock tagit en föryngringsavverkning och därefter hägnat det samt satsat på ett blandbestånd av ek och lind! Med tanke på att chansen för bidrag är god

Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Chainsaw Charlie  
#528288 Ja, det är ju en möjlighet om beståndet inte utvecklas som jag tänkt. Men då får jag vänta 13 år tills tallen har uppnått lägsta slutavverkningsålder. Lind är också extremt svårt att få fason på om man planterar den utan skärmträd. Det brukar mest bara bli buskar.

På tal om bidrag så är jag beviljad 9000 kr/ha från landsbygdsprogrammet när gallringen är slutförd. Nu hade jag gjort samma sak utan bidrag men det skadar ju inte att i princip få täckning för maskinkostnaden.
$matches[2]
$matches[2]
1539367597_img_2060.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

JensSkoog  
#528341 Skulle väl tagit fram ek, lönn och lind. Dom tre ser ut till att må bra
tillsamman här, men som du skriver är det mycket svårt att få något
skick på lind. I bästa fall får man krökiga rotstockar på två och
en halv meter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Huggar Herman  
#528343 Vilket härligt bestånd!
Önskar verkligen att jag hade haft något liknande på mina marker. Jag tror också som någon skrev ovan. Avveckling av tallen och stängsling.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Chainsaw Charlie  
#528510 Vilttrycket är inte jättestort här så det klarar sig nog utan hägn. När det går att få upp trädformig rönn som varken betas eller barkgnags så verkar det finnas mat så att det räcker.

Det är möjligt att man skulle hugga hårdare i tallet direkt i stället för i omgångar, jag får återkomma snabbare än om 5 år om det skulle vara fallet.
$matches[2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Chainsaw Charlie  
#622066 Häromdagen sprang jag på ett hägn med bland annat lind. Lägger in ett par bilder här hur lind normalt utvecklar sig om den planteras utan skärm.
$matches[2]


1580415650_img_20200116_135825.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

JensSkoog  
#622072 Ja, det är lindar som jag är van med. Duger knappast till ved :wink:

Hur går med din tall till "ädellövskog" @Chainsaw Charlie?
Et mycket intressant projekt, och skulle jag mena, framtidsriktad :-bd

Undrar om någon har bilder från en lyckad skog av lind. Hade varit intressant att se.

Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Chainsaw Charlie  
#622232 Underväxten lever och frodas och strävar uppåt. Men det har bara gått en växtsäsong sen gallringen så det är lite tidigt att uttala sig ännu. Möjligtvis skulle jag gallrat lite hårdare bland tallarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

alias  
#788189 Snubblade över denna tråd om ett lite udda projekt, som jag hoppas inte faller i glömska.

Hur ser det ut nu efter tre växtsäsonger @Chainsaw Charlie?

Utvecklas underbeståndet som du hoppats och trott?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788225 Kul projekt.

Jag började med något liknande för några dagar sedan. Detta är i betydligt tidigare stadium så första åtgärden blir att skydda ekplantorna med miniburar. Nästa åtgärd blir avveckling av granen och lättare gallring av tallen. Till våren släpper jag in korna och påbörjar omställningen till skogsbete.

Ekonomi är ingen större faktor i detta om jag inte lyckas få stöd för skogsbete men med lövskog så tillgängliggör jag vattnet genom bättre insyn och det bidrar till svårbedömda sociala värden.

Ska eken överleva här så gäller föryngring under skärm med skydd från vilt, frosten är mycket tuff och hänger ofta i fram tills midsommar.

1673507027_2023-01-08_13.08.26.jpg
2023-01-08 12.25.18.jpg

Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

Chainsaw Charlie  
#791748
alias skrev:Snubblade över denna tråd om ett lite udda projekt, som jag hoppas inte faller i glömska.

Hur ser det ut nu efter tre växtsäsonger @Chainsaw Charlie?

Utvecklas underbeståndet som du hoppats och trott?

MVH
Alias


Jodå, det växer på. I området mot grannmarken har det slagit upp rätt så mycket ny lönn sedan gallringen. Vinterstormarna har även gallrat bort några tallar ytterligare som tyvärr tagit med sig en del av lindunderväxten i processen. Men ingen ko på isen, till hösten blir det eventuellt en ytterligare gallring, eller senast nästa höst.

@busholle i ditt fall så räcker det ju med en ek var 16:e meter för att få till ett slutbestånd med grov ek. Allt därutöver är bonus. Då finns det gott om bete i över 100 år innan krontaket börjar sluta sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omvandling av tallskog till ädellövskog

alias  
#791749
Chainsaw Charlie skrev:
alias skrev:Snubblade över denna tråd om ett lite udda projekt, som jag hoppas inte faller i glömska.

Hur ser det ut nu efter tre växtsäsonger @Chainsaw Charlie?

Utvecklas underbeståndet som du hoppats och trott?

MVH
Alias


Jodå, det växer på. I området mot grannmarken har det slagit upp rätt så mycket ny lönn sedan gallringen. Vinterstormarna har även gallrat bort några tallar ytterligare som tyvärr tagit med sig en del av lindunderväxten i processen. Men ingen ko på isen, till hösten blir det eventuellt en ytterligare gallring, eller senast nästa höst.

@busholle i ditt fall så räcker det ju med en ek var 16:e meter för att få till ett slutbestånd med grov ek. Allt därutöver är bonus. Då finns det gott om bete i över 100 år innan krontaket börjar sluta sig.


Trevligt med en uppdatering av projektstatusen. 👍

Alltid tråkigt när högre makter vill vara med och styra gallringsstyrka, stamval och fällningsriktning!

Lindar är ju normalt sett så pass livskraftigt att man nästan inte blir av med dem när det väl slagit rot, så det är väl bara att kapa ner ev. skadade stammar och lita på stubbskotten som ersättare - om de inte bara ska agera utfyllnad och kvalitetsdanare åt andra stammar.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).