Skördare

logmax och mätning

17 inlägg 12567 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

logmax och mätning

Kalle K  
#52786 Är det nån här som har erfarenhet av logmax 4 punktsmätning och hur den fungerar? Även nyfiken på vad ni tycker om längdmätningen på de stora aggregaten 6-7000



   TS
Avatar Fallback

Re: logmax och mätning

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52790 som jag har förstått det så har väl LÄNGDmätingen aldrig varit ett problem på LM, utan det är väl deras system med diamätning i valsarna som funkar lite sisådär...

Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

Thunborg  
#52797
zeaflower skrev:som jag har förstått det så har väl LÄNGDmätingen aldrig varit ett problem på LM, utan det är väl deras system med diamätning i valsarna som funkar lite sisådär...


Problemet med diametern är värst om man har gummihjul, Längdmätningen har då vi inte haft några problem med , vi kör 7000 8)

Avatar Fallback

Re: logmax och mätning

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52798 vad är det som gör att den diametermätningen inte är lika bra som dom andra. annan konstruktion :?:

Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52801 Mätningen sitter i matarhjulsarmarna istället för kvistknivarna.

Avatar Fallback

Re: logmax och mätning

Kalle K  
#52803 är det nån som vet exakt hur det funkar med det "nya" diameter systemet? var väl givare även i kvistknivar om jag inte fattade fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: logmax och mätning

Bredenberg  
Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

skogsjan695xl  
#52814 Man kan ju hoppas på att deras 4punks mätning kommer funka bra då deras vanliga mätning funkat sisådär.
Det 750 vi hade på gamla Jan hade vi aldrig problem med längden.

Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52827 Hjulmätningen blir ju svårare, pga:

- Mäter från 2 sidor, men ej runt stammen som knivarnas omslutning. Problem i oval skog.
- Känsligt för frost / tö - dubbinträngningen.
- Svårt att bygga 100% runda hjul. Slits de dessutom tex i nedre dubbvarven, kanske pga stenkört, blir det ju lite sådär..

Längden är sällan problem. Gamla 5000 kan ha problem med att mäta övergrova rotstockar.

Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

Thunborg  
#52989 Men Kalhygge 8) Med ett sådant plutt agg ska man inte köra övergrov skog :surp: och tror du övriga gallrings agg mäter/håller i för grov skog :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

minikaparen  
#53006 Tror inte det är nån nackdel att diamätningen sitter i matarvalsana om det är stålhjul...ibland är nog värdena stabilare i valsarna än i knivarna som har en ojämnare gång på stammen . fyrpunkts mätning tycker nog jag är lite överkurs !

Avatar Fallback

Re: logmax och mätning

Kalle K  
#55175 Ingen som använder logmax på denna sida eller är det ingen som kan svara på hur det igentligen mäter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

skogsjan695xl  
#55177 thunborg kör logmax så han borde veta, finns en heldel här som kör/kört logmax. har själv kört det i nästan 2år. längden mäter som sagt bra, men dia kan vara lite sisådär. får man den rätt kalibrerad så går det, men det är just det att det brukar vara lite sisådär att ställa en det också.
Sen så är pulsgivaren till dia inte den bästa, inte ovanligt att de går sänder. vintern brukar vara värre en sommaren.
Det är lätt att fixa detta med dia om en givare går sönder, sitter några kablar till korsklavningsboxen (tror jag det heter) då tar man isär kablarna och bara kopplar in den som är hel, till man byter den andra givaren.
obs. gör man detta måste man ställa om dia kalibreringen då det inte visar rätt när man kopplar bort en.

Användarvisningsbild

Re: logmax och mätning

Thunborg  
#55315
skogsjan695xl skrev:thunborg kör logmax så han borde veta, finns en heldel här som kör/kört logmax. har själv kört det i nästan 2år. längden mäter som sagt bra, men dia kan vara lite sisådär. får man den rätt kalibrerad så går det, men det är just det att det brukar vara lite sisådär att ställa en det också.
Sen så är pulsgivaren till dia inte den bästa, inte ovanligt att de går sänder. vintern brukar vara värre en sommaren.
Det är lätt att fixa detta med dia om en givare går sönder, sitter några kablar till korsklavningsboxen (tror jag det heter) då tar man isär kablarna och bara kopplar in den som är hel, till man byter den andra givaren.
obs. gör man detta måste man ställa om dia kalibreringen då det inte visar rätt när man kopplar bort en.



På påstående ett svarar jag JA , Har kört logmax sen 98 , med tre olika agg , 2 st 750 och ett 7000 , det första 750 agg var det terecos gummihjul , där var diamätningen lite si och så , men sen det blev järnhjul har mätningen funkat.

De gamla diagivarna var av sämmre kvalitet, har bytt kabel till den ena , det är det enda som hänt de sista tre åren, och jag har nog bara bytt fyra givare på tio års tid.

Med dasa 4 kan man enkelt koppla ur och köra på en givare.

Avatar Fallback

Re: logmax och mätning

superspindel  
#66313 Hej kört log max 5000 c med fyrpunktsmätning mäter frunktansvärt bra var lite strul med underknivskolven där mätningen sitter och lite kabel fel i början men det kom en ny modell på kolven och sedan dess har det funkat bra. Kan va lite struligt att justera in kolven om det är så att man byter den men i det stora hela tummen upp. Är det så att fyrpunkten lägger av så kan man gå in i datorn o koppla ur fyrpunktsmätningen och då fungerar det som vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar