Motorsåg och handhållet

Röjsåg dör efter en halvminut.

9 inlägg 2585 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsåg dör efter en halvminut.

HåkanG  
#528012 Jag köpte en begagnad Husqvarna 245RX som skulle vara fungerande, men det var den inte men jag köpte den ändå (ganska billigt). Efter att ha bytt kolv och kolvring (som var repiga) och tändstift får jag igång sågen en kort stund sedan dör den. Misstänkte bränslefiltret och slangen så jag bytte dem men samma sak händer igen. Sågen tände till på första rycken med choke, jag tog bort choken och sågen startade. Dog efter en halvminut och sedan går den inte igång.
Misstänker kanske att kulan i bränslefiltret stoppar men i och med rörelserna vid startförsöken borde den väl inte täta hela tiden. Ser även bränsle i slangen fram till förgasaren.
Någon vänlig som kan tipsa vad jag ska göra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

Lindveden  
#528013 Tändspolen kanske eller membran i förgasaren alt skit i förgasar kanalerna

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

anersimyra  
#528015 Lätta på tanklocket för att utesluta tankavluftningen som jag är rätt säker på sitter i tanklocket.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

tallen100  
#528016 Låter som membranet.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

HåkanG  
#528019 Kan du utveckla hur du tänker, stämmer det med att den bara drar fram bensin en kort stund?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

tallen100  
#528026 Det brukar yttra sej som du beskrev,
liknande symtom på defekt bensinslang som gör att den suger luft, men den har du ju bytt.

Har den stått länge så är det inte ovanligt att membranen torkar upp.
skulle börja med att gå igenom bränsledelen, är ju bara förgasaren kvar så då vet du att allt är i ordning sen.

Det kan ju även vara tändspolen, kollat hur gnistan ser ut före och efter start?

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

HåkanG  
#528031 Tändspolen skulle det kunna vara, men jag tycker det är för kort tid så den borde inte hunnit bli så varm. Gnistan har jag bara kollat efter, vad ska jag titta efter? Färgskillnad?
Jag vet inte hur länge sågen stått, så förgasaren kanske behöver mer omsorg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

Lindveden  
#528032 Plocka isär förgasaren o gör rent alla kanaler o munstycke plus nya membran o gör en grundinställning på förgasaren efter du bytt allt o ställ in efter du fått start på grejerna igen

Avatar Fallback

Re: Röjsåg dör efter en halvminut.

Lindveden  
#528033 Förresten vad har det vart för bränsle i sågen? En del sågar klarar inte av om man går från vanligt blandat bränsle o byter till miljöbränsle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).