Socialt (mer om oss)

Väderobservatör

4 inlägg 2010 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Väderobservatör

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527477 Ni som vill hjälpa till att förbättra SMHI's klimatstatistik samt bor på en av de lediga orterna, sök tjänst som väderobservatör'
https://www.smhi.se/jobba-pa-smhi/jobba ... r-1.121564


Senast redigerad av lfq lör 06 okt 2018, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Väderobservatör

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527497 Hittade ingen ledig tjänst som liknade detta

Avatar Fallback

Re: Väderobservatör

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527503 Jag redigerade länken, hoppas den fungerar nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Väderobservatör

stegmaster  
#527506 Jag har ekstrajobb som väderobservtör/mätare för YR här i Norge, och det er et rett trevligt jobb.
Mätar regnet varje morgon kl 08.00 (och snödjupet på vintaren) och annars bara observerar väderet, skickar dessa data til YR varje dag.
Vet inte va SMHI betaler, men det er bra betalt hos YR, åtminstone tycker jag det.
Denna väderstasjon har vore i drift sen år 1895, när dom började göra mätningar här i Norge.
Passer kanon bra för folk som inte resar så mycket, så man er mycket hemma, annars får man ordna med en reserve gubbe.
Flere av dessa stasjoner görs numera automatiska med modern utrustning och några läggs ner, men sen vårans har hengt med sedan man började mäta, så får jag visstnok henga med et tag til som manuell stasjon. :smile:

En bild på våran regnmätare. (burken i mitten).
Vindmätaren och regn/temp som står bredvid på varje sida och drivs delvis av solcelle/batteri er mina privata prylar och har inget med YR att göra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).