Traktorer och processorer

Oljetryck hydraulen

35 inlägg 8277 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oljetryck hydraulen

Fredi  
#527489
1538855133_img_20181006_215419.jpg
Sture Andersson skrev:Har varit ute i kväll och kollat mer, mätte trycket på lite olika ställe .men resultat blir det samma första gången när jag skickar iväg trycket ut till kranen blir trycket 150 bar ,men sjunker sen ,och för varje gång jag skickar på trycket ,blir trycket lägre och lägre .Bara när jag låter det vara en stund åker trycket upp . .


På vilket sätt har du mätt? Ingen skillnad i vilket uttag bak på traktorn du pluggar mätaren i och drar i spaken så skall trycket vara samma. Alltså endast mätaren i uttaget utan att trycket går vidare till vagn eller dylikt. Borde hoppa upp till nära maxtryck ganska fort, sista 10-20 bar tar någon sekund. Skall höras ett tydligt susande ljud när du når maxtryck och övertrycksventilen öppnar.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Cat554  
#527533 Om pumpen er gåen, så skulle du ikke få opp trykket igjen i det hele tatt. Alt tyder på at du har tett inntak til pumpen. Kjenner ikke 605. Jeg hadde de gamle gule. Der var det en sil på sugesiden. Du vil få samme effekt om pumpen klarer å suge luft. Sjekk nøye alt på inntaksiden før du kjøper ny pumpe, er mitt råd.
Ole-H

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Forestboy  
#527547 Kolla sugsilen och att det är tätt

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

ÅsaNisse  
#527563 Instämmer med senaste inlägg. Om du får tryck vid första försöket och det avtar sedan så indikerar det att oljan tar slut. Det är väl inte så enkelt att du har för låg nivå? Annars verkar det som att sugsilen är tät.
Att sätta dit en större pump är ingen bra grej då systemet är anpassat till det flöde som orginalpumpen ger. En större pump som ökar flödet resulterar i varmgång i ventilpaket osv om du kör en stund fullfart på väg. I värsta fall bränd olja och skuren pump. Ska du ha större pump så ska du montera frontpump eller extra på pto.

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#527570 Tack för olika förslag.Jag har bytt olja och filter gjort rent sugsilen .Så det borde inte ha med det att göra .frågan är kan det rent tekniskt bli ett intern läckage ,så oljan smiter runt ?Jag har en som varit med när vi mäter trycken ,han tror att funkar så att när det inget tryck är och jag skickar på ventilen ,så klarar pumpen trycka upp trycket ,men när trycket är uppe 150 bar börjar pumpen tappa på grund av att den otät ,och temperaturen stigen på den oljan i pumpen som inte klarar trycka iväg och sen blir det bara värre ju mer jag försöker ,men om jag väntar en stund kallnar olja och trycket sjunker ,om jag då försöker igen klara pumpen få upp det till 150 igen en kort stund .
Toppen om ni kommer med kommentarer .Är ju olustigt tänka att jag köper en pump för 8000 :-och det inte är det felet.
På frågan hur jag mäter så har jag mätt både uppe vid ventilpaketet och direkt efter redusering utan kranen inblandad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Cat554  
#527571 Dubbelsjekk ved sugsilen om det kan komme inn luft.

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

ÅsaNisse  
#527578 Jag hade ett liknande fenomen för många år sedan i en lastmaskin. det visade sig vara överströmningsventilen som hängde sig i öppet läge och sedan var tvungen att bli helt trycklös för att kunna återgå. Nu vet jag inte hur det ser ut i din traktor, men den ventilen var en fjäderbelastad kolv i ett lopp med en ställbar plugg i toppen. Det hade kommit skit i loppet så den gick trögt . Detta fenomenet borde du kunna se om du kör lite försiktigt på reglaget till 100,110,120 bar osv och se efter om pumpen håller trycket om det inte behöver maxa. Drar du sedan upp till överströmmaren öppnar och trycket försvinner så kanske den har fastnat i öppet läge.

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#527581
ÅsaNisse skrev:Jag hade ett liknande fenomen för många år sedan i en lastmaskin. det visade sig vara överströmningsventilen som hängde sig i öppet läge och sedan var tvungen att bli helt trycklös för att kunna återgå. Nu vet jag inte hur det ser ut i din traktor, men den ventilen var en fjäderbelastad kolv i ett lopp med en ställbar plugg i toppen. Det hade kommit skit i loppet så den gick trögt . Detta fenomenet borde du kunna se om du kör lite försiktigt på reglaget till 100,110,120 bar osv och se efter om pumpen håller trycket om det inte behöver maxa. Drar du sedan upp till överströmmaren öppnar och trycket försvinner så kanske den har fastnat i öppet läge.

Jag har haft isär överströmmaren ,och den verkar ok ,jag prova att lägga en bricka till på 2mm .utan resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljetryck hydraulen

Fredi  
#527582 Kommer jag ej fel ihåg så har 605:an en slangstump på sugsidan strax före pumpen. Den kan vara sönder eller lös kanske. Finns en plugg på vänster sida av traktorn i höjd med pumpen genom vilken man kommer åt slangklämmaren när man tar loss pumpen. Slangen är svår att kolla utan att ta bort pumpen. De tar visserligen inte så läng stund att ta bort pumpen för att kolla hur sliten den är heller.

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#527590
Fredi skrev:Kommer jag ej fel ihåg så har 605:an en slangstump på sugsidan strax före pumpen. Den kan vara sönder eller lös kanske. Finns en plugg på vänster sida av traktorn i höjd med pumpen genom vilken man kommer åt slangklämmaren när man tar loss pumpen. Slangen är svår att kolla utan att ta bort pumpen. De tar visserligen inte så läng stund att ta bort pumpen för att kolla hur sliten den är heller.

Detta måste jag kolla ,om pumpen är sliten kanske är svårt att se ,en kompis menar att det är så lite som behövs för att pumpen ska sluta funka så det är svårt att se .
Eller vad tror ni om det .

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Forestboy  
#527591
Sture Andersson skrev:
Fredi skrev:Kommer jag ej fel ihåg så har 605:an en slangstump på sugsidan strax före pumpen. Den kan vara sönder eller lös kanske. Finns en plugg på vänster sida av traktorn i höjd med pumpen genom vilken man kommer åt slangklämmaren när man tar loss pumpen. Slangen är svår att kolla utan att ta bort pumpen. De tar visserligen inte så läng stund att ta bort pumpen för att kolla hur sliten den är heller.

Detta måste jag kolla ,om pumpen är sliten kanske är svårt att se ,en kompis menar att det är så lite som behövs för att pumpen ska sluta funka så det är svårt att se .
Eller vad tror ni om det .
Jo det är aluminium, men kolla sugslang och klämmare att de säkert håller tätt även sugfilter. Pumpen tar skada av luft...

Användarvisningsbild

Re: Oljetryck hydraulen

Fredi  
#527736 Beskrivning till pumpborttagning.

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#527739
Fredi skrev:Beskrivning till pumpborttagning.

Tack, toppen ,är på älgjakt så det är lite paus i felsökningen ,men på onsdag blir det nytag .

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#528141 Tog ner pumpen i dag ,tog isär den och den var både glappig och repig ,så nu har jag beställt en ny pump från Olssons i Ellös,nått jag funderar på är att det står på deras sida att det är viktigt att man
öppnar säkerhetsventilen och att man luftar pumpen och kör den så i 30 minuter ,säkerhetsventilen måste väl vara överströmmaren dom menar ,och i så fall hur ,jag får väl ta ur ventilen som sitter i överströmmaren .
Eller vad tror ni ,och vad menar dom med att man ska lufta pumpen .Jag ringde och fråga på Ellös men dom viste inte .

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

ulfgustav  
#528146 Pumpen skall inte startas torr är det positivt sugförhållande då gör det sig själv med tillrinning, lossa ledning vid pumpen på trycksidan och se till att pumpen har fyllts med olja, ev så kan du hjälpa till med att köra på startmotorn utan att starta motor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).