Skogsmiljö och Trädlära

Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

30 inlägg 10551 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Fredrik Reuter  
#527290 Faktorer som den torra och varma sommaren har gjort att fokus nu legat på att leta och hugga upp barkborreträd. Det är något vi diskuterat i trådar som barkborre samt Lömskt år för granbarkborre 2018. Läget börjar i vissa delar av Sverige bli så allvarligt att Skogsstyrelsen nu går ut med ett önskemål om att älgjägare passar på att inventera när de ändå är ute och jagar.

Men om vi har det jobbigt så verkar Tyskland ha den än jobbigare. Stormarna under året, bland annat Friederike och den torra och varma sommaren har gjort att barkborreangreppen är mycket stora och det verkar dessutom som att Tyskland generellt varit dåligt förberedda på detta.

Enbart i Nordrhein-Westfalen så har över 2 miljoner kubikmeter, främst grov gran, drabbats av barkborreangrepp. Och det har gått fort. Bara för några veckor sedan hade myndigheterna prognoser på ca 1 miljon kubikmeter i detta område.

Angreppen är nu så stora att virkespriserna faller som en sten. Innan har timmerpriserna legat på upp till €95/m3 (ca 990 kr kubiken). På vissa håll har nu priserna halverats och genom detta betalas 495 kr/m3, något som enligt nyheterna är priset för bränsleved i Tyskland.

Enligt myndigheterna kommer det inte sluta med 2 miljoner kubikmeter, de vet inte ännu, men kulmen är inte nådd.

Frågor som uppkommer är; kan de påskynda upparbetningen och “rädda timret”, eller är det mest torr bränsleved som kommer finnas i miljontals kubikmeter? Sågverken i Tyskland är enligt Tysk press överfulla med råvara efter stormarna. Om det inte kan sågas, kan torrved användas som massaved?

Kommer detta påverka virkesmarknaden i Norden?

Har myndigheterna underskattat barkborreangreppen även hos oss?

Bild

Bild från tagespeigel.de



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527302 Sydved har börjat med ett sortiment som heter 1602 som är barrmassaved med barkborreskadat virke.

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

bgl  
#527304 Med den prisnivån på timmer kan intresset för Lubeckmodellen sjunka som en sten!

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Värmlänning  
#527322 Jag ”tror” att vi har klarat oss hyfsat... skall bli intressant att se nu när älgjakten drar igång

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Amatörhuggare 62  
#527338
1538761978_20181004_120431.jpg
Som underröjare, får man åka som en skottspole nu.
Och man blir, mer orolig.
För varje dag,hur skogen i Småland mår.
Bilden från i går.
Och d går fort. Enligt ägaren.
Tre veckor,

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Hema  
#527393 Hur ser det ut för värmeverken, kan de med lätthet kunna ta flisa upp torrträden och elda denna fisen inom en kort period?

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

halvproffs  
#527413
Hema skrev:Hur ser det ut för värmeverken, kan de med lätthet kunna ta flisa upp torrträden och elda denna fisen inom en kort period?


En fis går bara att elda upp under en kort period ja.😁

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Hema  
#527455 Bah. Jaja det är bara att skratta åt elendet. :)

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

tallen100  
#527474
Hema skrev:Bah. Jaja det är bara att skratta åt elendet. :)

Kiss och bajshumor funkar alltid... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527544
tallen100 skrev:
Hema skrev:Bah. Jaja det är bara att skratta åt elendet. :)

Kiss och bajshumor funkar alltid... :mrgreen:


das humor?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

p till p  
#529208 Vi får kanske mer barkborrar.
En liten storm som ger vindfällor lite varstans har vi haft förut , men nu har vi dessutom en massa hänsynsträd och nyckelbiotoper där vindfällor inte ens får tas omhand, om skogsvårdsstyrelsen skulle tillåta uppröjning vågar ingen köpa virket. Återstår att barka virket , men hur många gör det .Hur många tror ni kör ut i en plantering och tar hand om vindfällor.

Vet de som bestämmer om nyckelbiotoper om att det finns stormar och insektsskador?.

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Brozzlaren  
#530274 Finns det något sätt att luska reda på de små jävlarna nu på hösten. Har ägnat två dagar åt att såga manuellt, var ska man leta när man har tagit hand om det värsta som syns. Har dom redan krupit ner i backen? Hur djupt? Det har inte regnat här på ett tag men något borrmjöl på nära stående träd kan jag inte se. Jag hade chansen runt midsommar, kunde väl aldrig tro att det skulle bli så jävla torrt. jag tycker det ser ut som att läget är illa. Ut och kolla nu.

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

värmSkog  
#530286
Brozzlaren skrev:Finns det något sätt att luska reda på de små jävlarna nu på hösten. Har ägnat två dagar åt att såga manuellt, var ska man leta när man har tagit hand om det värsta som syns. Har dom redan krupit ner i backen? Hur djupt? Det har inte regnat här på ett tag men något borrmjöl på nära stående träd kan jag inte se. Jag hade chansen runt midsommar, kunde väl aldrig tro att det skulle bli så jävla torrt. jag tycker det ser ut som att läget är illa. Ut och kolla nu.


Detta har jag kopierat från SLU:s hemsida.

"Den nya generationen granbarkborrar kan antingen lämna trädet som de utvecklats i för övervintring i marken eller stanna kvar och övervintra under barken. I liggande träd (dvs vindfällen eller virke) är det vanligt att en betydande andel stannar kvar under barken. I norra Sverige övervintrar huvuddelen av barkborrarna i marken. Uppemot hälften av granbarkborrarna stannar kvar under barken på stående träd i södra Sverige. De barkborrar som lämnar stående träd för övervintring i marken ansamlas i förnan runt basen av de angripna träden."

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Brozzlaren  
#530292 Kan det funka om man tar en kratta eller dylikt och river i mossan, det blir ju inte fråga om så stora ytor om dom är koncentrerade till stambasen. Ge sig på dom en morgon med minusgrader och så blir det ju markberett på köpet.
Är det någon som provat eller är det helt idiotiskt?

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

jannee  
#530300 Tyvärr Brozzlaren helt meningslöst, borren tål kölden väl och små är djävlarna. Då bättre att sprida ut potatis/sockerbetor eller pellets runt träden för att senare låta grisarna göra grovjobbet - de äter då också upp borrarna.
Hur de kan finna de små djävlarna är för mig oförståeligt.
Min slutsats för detta scenario beror på att där jag haft angrepp av borren har senare också grisarna varit framme och bökat - kanske också helt fel slutsats :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).