Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77044 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

totte  
#509271
Nils_Nilsson skrev:Är det inte en myt att 70-talssågar hade mera HP (per
kubik eller ens över huvud taget) än moderna sågar?


Det handlar väldigt lite om hästkrafter men om vridmoment. Den tidens sågar byggdes inte för att få ut effekt med hjälp av ett högt toppvarv. De byggdes för att ha moment nog för att hålla arbetsvarvet. En sån såg är överlägsen för grov kapning och fällning.

Det går inte att jämföra med bilmotorutvecklingen. Där har elektronisk styrning inneburit en revolution. Kanhända får vi en positiv utveckling på små tvåtaktare också men då handlar det också om sågtillverkarnas vilja att inte prioritera varvtal före moment. Måhända kan bättre utvecklad styrning än den rätt primitiva Autotune skapa något som ger bättre drag över hela registret.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Amatörhuggare 62  
#527409
1538812109_20181006_093842.jpg
pIdag har jag fått den å gå riktigt.
D första jag gjorde, var att m gasen i
Botten.
Såga 5 skogsdiscus.
Sedan har den gått riktigt

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Sågomanen  
#527424 Roligt att sågen går bra men är de helt inkörningsfria? Är de designade för att man måste/ska ha fullgas direkt ur kartongen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527426 Ja. Ska man göra nåt så ska man kapa lite mer trissor kanske, men det ska vara o tuta o köra direkt!

Inga rusvarv obelastat, som vanligt, men det gäller ju alltid.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Amatörhuggare 62  
#527431 @Mange
Gasar gör man vid ansättningen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

anersimyra  
#527434 Vill man få sig ett gott skratt kan man kolla in youtube och se alla dessa filmer där företrädesvis unga grabbar kör 572 och 390 med 28-36” tsumura i ” röjskog ”... =)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Amatörhuggare 62  
#527435 En film blev jag väldigt konfunderad över.
Gör riktskär först, knackar i kilen.
Å sedan fällhugget.
D var ingen som lärde en det.
På motorsågskursen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

anersimyra  
#527447 Du menar väl att riktskäret sågades sist efter att fällskär sågats och kilen anbringats? Det är en metod som används vid klena dimensioner.. 👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

Amatörhuggare 62  
#527448 Ja.
Har ju skrivit fällskär två gånger.
Klantigt!
Ok
Ja d är nog smart,i klent.

Måste testas i några kubbgranar. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

röjar kalle  
#527465 Jag använder bara riktarskär i nödfall.Det tar bara en onödig tid. 🤗

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

tallen100  
#527527
röjar kalle skrev:Jag använder bara riktarskär i nödfall.Det tar bara en onödig tid. 🤗

Effektivt ska det vara :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

röjar kalle  
#527555 Helt rätt Tallen tid är pengars. :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

martiniholma  
#527840 En suverän såg som jag trivs fantastiskt bra med. Här med 24" och C85

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527843 Du kviste fort til å vera med ei såpass stor sag som da der, er delte meininga her om å kvista med sag av såpas størrelse. Prøve sjølv å vera nøytral, kult at du poste video. Men kvar sin smak får ein fyrst dreisen på da så går da sikkert fort nok da der og, kjempefordel med felling og kapping.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

martiniholma  
#527855 Tack! Alltid kul med lite film :) Ja det är ju mest en smaksak och upp till var och en, men jag tycker den är så smidig att kvista med så jag kör hellre bara med denne än och drar på 2 sågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).