Skogsvagn (Huggarvagnar)

Var ska jag sätta vinschen?

17 inlägg 7784 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var ska jag sätta vinschen?

Sörmlandsskog  
#527361 Hej!
Jag har äntligen ställt bort morfars Rottne-wirekran och skaffat en begagnad griplastarvagn att ha efter vår gamla BM430. Den nya vagnen har dessvärre ingen vinsch så det måste på något vis ordnas. Jag ser tre alternativ

1) Skaffa en eldriven vinsch - enkelt att montera, lätt att fixa fjärrkontroll, men långsamt

2) Skaffa en hydraulisk vinsch

3) Montera en kraftuttagsdriven vinsch. Vinschen från Rottnekranen är bra sliten, men jag har en nästan oanvänd Gallringspelle stående som morfar skaffade tidigt 90-tal. På den sitter det en rejäl vinsch som drivs via kraftuttaget, tror vinschen är tillverkad av STAR men är osäker på detta. Jag tänkte att man kunde flytta den vinschen antingen till traktorn eller till vagnen.

Om man sätter den på vagnen behövs en väldigt lång kraftöverföringsaxel och det blir ju stora rörelser mellan vinsch och kraftuttag, men det är kanske inte något problem, eller?

Jag lutar för närvarande åt att sätta den på traktorn genom att svetsa en plattform som har två armar nedåt till fästena för hydraularmarna (tänkte inte använda hydraularmarna då de är så långa) och en eller kanske två armar som går till fästet för toppstången. Helt enkelt en liten platta som sitter direkt i trepunktsfästet, relativt nära traktorn för att inte vara i vägen för vagnen, relativt lågt för att inte ha så stor vinkel till kraftuttaget. På denna tänkte jag sedan bulta fast vinschen, den sitter redan i nuläget fast med några bultar i stommen för Gallringspellen så att flytta den bör inte vara några problem.

Vad tror ni blir bäst?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

JoTh  
#527378 Personligen är jag mycket nöjd med den hydrauliska winschen som sitter på kranens huvudam och är radiostyrd.
Beroende på hur man står går det att ändra winschens placering enkelt utan att flytta traktorn, då det bara är att svänga kranen. Det är då enkelt att få till olika höjd och sidoutligg på winchen, och går även enkelt att winscha i traktorns längdriktning om kranen ställs rakt ut i sidan.

Begränsingarna blir fler om det är en vagnsmonterad winsch istället för på kran.

Elwinsch ser jag inte som något alternativ alls beroende på dess prestanda.
Mycket enklare att få till ett bra hydraulikmontage.
Korrekt kabeldragning på elwinscharna kräver rejält grova kablar,
beroende på den effekt även en mindre ATV winsch förbrukar.

Samt att den kraftuttagsdrivna och hydrauliska winschen har en helt annan dragkraft.

Användarvisningsbild

Re: Var ska jag sätta vinschen?

Vardon  
#527383 Innan jag skaffde vinsch åkte jag först med vajerkranen ochvinschade

Jag hade bitit i det sura äpplet och köpt en hydraulisk. Jag köpte weimer we1400 och är nöjd

Som sagts innan om placering och lätt att koppla av och till.

Du vill dessutom ha fjärrkontroll

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

Hema  
#527390 Röstar också för det hydrauliska alternativet. Om man skulle välta (99% av gångerna är det väl vagnen) , så känns det väl bättre om vinschen sitter på vagnen och inte traktorn?

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

husqvarna_med_sthil  
#527391 Fördelar som jag kan se det med att ha den på traktorn är att du kan använda den utan vagnen och som bärgningsvinsch när det ska stampas väg. Tycker det är bra att ha den på kranarmen, lätt att styra var man vill dra ifrån och tippar vagnen så är den bra att ha för att komma på rätt köl igen. Hydraulisk är en väldig skillnad mot el. Brukar dra ihop lite med atv-vinschen ibland men det går inte att jämföra med den hydrauliska som sitter på kranarmen. Den på kranarmen får också sin dragpunkt högre och jag upplever det många gånger lättar att få virket över besvärligheter i terrängen i jämförelse med om man har en vinsch i höjd med traktorn.

Fjärrstyrning är bra för då slipper man stå i projektilens riktning om något släpper och kommer flygande. Gjorde det misstaget ifjol trots fjärrstyrning och kom undan med en förstörd huggarhjälm och en bra nog djup eftertanke.

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527399 Hydraulisk vinsch gärna radiostyrd. Man får vad man betalar för:-).

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

Torpet16  
#527401 Hydraulisk vinsch med fjärrstyrning på huggarvagnen är bästa lösningen och en trevlig kamrat i skogen.
Vad gäller gallringspelle så vore det synd stympa honom, perfekt vid gallringsjobb i besvärlig terräng. :P

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527416 Fjärrstyrd hydraulvinsch på kranarm eller grind. Gallringspellen är bra att ha, om nu inte vinschen skulle råka vara lätt att flytta, driv i så fall vinsch på traktorn med drev och kedja, gjordes så på fast traktormonterade wirekranar

Användarvisningsbild

Re: Var ska jag sätta vinschen?

Sörmlandsskog  
#527486 Jo, det bästa vore nog en hydraulisk vinch på vagnen. Men jag kör inte många timmar per år, det är därför jag fortsatt med wirekranen fram till nu då jag hittade en billig gammal kärra med griplastare. Alltså vill jag undvika en lösning där vinschen är värd mer än dubbelt så mycket som resten av vagnen. Det må ha varit ett grovt underpris, men jag gav 5000kr för en sliten men fullt fungerande griplastarvagn!

Vad gäller Gallringspelle tänkte jag inte förstöra något. Det ser ut som vinschen bara sitter fast med några bultar. Vill man sätta dit den igen borde det vara snabbt gjort.

Jag förstår att det vore bättre att ha vinschen på vagnen om (när) man tippar med den. Men kan acceptera även en hyfsad lösning tills vidare. När livet bjuder mer fritid kommer jag nog skaffa både fyrhjulsdriven traktor och bättre vagn, men den investeringen får vänta tills jag har tid att göra mer än bara hämta vindfällen. Lägger mer krut på självverksamheten när det gäller röjning än när det gäller huggning.

Med detta i åtanke, ska jag glömma alternativet att använda den kraftuttagsdrivna vinsch jag har och börja leta begagnad hydraulvinsch? Om jag ska använda starvinschen, hur ska jag då bäst montera den? På traktor eller på kärran? Hur ska jag driva den om jag sätter den på vagnen? (Vad menas med "drev och kedja" ovan? Ska jag inte bara använda en vanlig kraftaxel oavsett var jag monterar vinschen?).

Sista alternativet är att köra två vändor, en med Gallringspelle och dra ihop virket och en med vagnen, men rätt vad det är har man missat något och då kommer jag sakna vinsch på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527490 Den hydraulisk vinschen kan du ju flytta vidare när du uppdaterar din vagn ;-).
Men annars skulle jag nog köra på ditt "sista" alternativ med att köra två vändor. Gött att bara sitta i traktorn vända två och slippa springa med viren:-) vinsch samma dag du fäller så får du ju lite omväxling i arbetet också.

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

källefall8  
#527559 Ta med gallringspellen när du hugger å sen så sätter du en radiostyrd hydraulvinsch på vagnen. Radiostyrning är ovärderligt om du inte alltid har en medhjälpare med dig som kan dra i spaken, dessutom säkrare då du kan gå efter stocken.

Användarvisningsbild

Re: Var ska jag sätta vinschen?

Sörmlandsskog  
#527564 Eftersom alla säger samma sak är det väl bäst att jag lyssnar. Får sondera marknaden efter hydraulvinschar. Ingen som råkar ha en lagom begagnad vinsch till salu, nåt som passar en gammal sliten vagn...

   TS
Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

Hema  
#527565 Om det nu är lätt att montera av den mekaniska vinschen på gallringspellen (utan att förhindra pterbyggnad), så kanske det hade varit nice att kunna sätta även hydraul vinschen på gallringspellen, för att få fjärrstyrning?

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527626 Du gör ett enkelt fäste till vinsch på traktor, på så vis att den sitter ovanför kraftuttag, istället för kraftöverföringsaxel så sätter du ett drev på kraftuttaget och en kedja som driver vinschen, traktormonterade wirekranar hade denna lösningen.

Avatar Fallback

Re: Var ska jag sätta vinschen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527627
Sörmlandsskog skrev:Eftersom alla säger samma sak är det väl bäst att jag lyssnar. Får sondera marknaden efter hydraulvinschar. Ingen som råkar ha en lagom begagnad vinsch till salu, nåt som passar en gammal sliten vagn...

Ska du ha fjärrstyrd hydraulvinsch så köper du en ny, går att flytta till en annan vagn sedan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).