Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58763 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TheJo  
#527307 Detta med uppvärmning, eller lösning på uppvärmning, är nog #1 för att kunna flytta tillbaka ut på landet.
CPA-pannan är ju smidig på sitt sätt, sväljer det mesta :roll:
Men trots att vi har försökt göra det så enkelt som möjligt, så tar det väldigt mycket tid. Och man eldar mest för kråkorna.

Vad ska man hitta på då. Första tanken var flisanläggning. Men det är väl inte så troligt att det blir någon större maskinhall/verkstad inom den närmaste framtiden. Så det känns lite overkill.
Så nu lutar det mest åt berg-/jordvärme. Alla bekanta som har installerat det, verkar vara nöjda.
Kanske kombinerat med solceller?

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527318 Beror lite vad man är ute efter.
Svårt att slå alla fördelar med VP men ibland har man andra intressen:-). Typ solceller. Tror det är svårt att få ihop kalkylen ekonomisk(även om nu elpriset är på väg upp) för solceller men det är ju hippt:-).
Ved är ju lite kul för att man kan klara sig själv om man har egen skog men knappast det ekonomiskt eller arbetsmässigt det bästa.
Även storlek kan ju inverka som du skriver om det är mer än en normal stor villa på landet.

Har bergvärme sedan 8 år och är mer än nöjd.:-)

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527396 Jo, bergvärme är bra, bekvämt och billigt, när det väl är installerat. Dessutom finns ju möjligheterna till bergskyla under sommaren, vilket var guld värt under den senaste sommaren.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

jannee  
#527420 Köpte 600 meter slang och grävde ned den i somras = 10 tkr (lånade grävmaskin och grävde ned den själv).
Väntar med de andra prylarna tills veden är slut/eller blivit för bekväm (lat) för att arbeta fram den.
Tror att värmepumparna blir bättre (högre verkningsgrad) desto längre man väntar.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527437 #TheJo hur mycket värmer du samt har du skog och maskiner för att hantera flis? Man får kanske ta med i beräkningen av nytt värmesystem även husets ventilation om du har nuvarande panna i källaren. Det finns ju fina flisanläggningar med låg effekt och skötselbehovet på en flisanläggning är väldigt låg. Satte in en flispanna för 3 år sedan och det ångrar jag inte men då har jag maskiner för hantering av flis bara en som kommer en gång om året och flisar sedan fyller jag förrådet till pannan med 10-15 m3 kanske 1 gång per månad på vintern, ca 170m2 hus men nu blir det en verkstad byggd i vinter som ska värmas också.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

molnia  
#527684 Ett alternativ som jag tycker ha samtalats för lite om är att investera i berg/jordvärme men behålla vedpannan för de riktigt kalla månaderna. Även om pannan är äldre och verkningsgraden låg så behövs den väldigt lite tid under året.
Då kan en lite knölig placering och inte helt rationell hantering accepteras av att det inte eldas så stor mängd. Någon som gått på detta spåret?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#527689 Hur går en lågtempererad VP ihop med en vedpanna som ger en väldigt hög temperatur i förhållande?

I sådana fall funderar jag på en luft-vatten VP sommartid och sedan fastbränsle eldningssäsongen.
Eller solceller och VVB med el sommartid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Vardon  
#527692
molnia skrev:Ett alternativ som jag tycker ha samtalats för lite om är att investera i berg/jordvärme men behålla vedpannan för de riktigt kalla månaderna. Även om pannan är äldre och verkningsgraden låg så behövs den väldigt lite tid under året.
Då kan en lite knölig placering och inte helt rationell hantering accepteras av att det inte eldas så stor mängd. Någon som gått på detta spåret?


Mina föräldrar har gjort det. Det vi saknar är väl egentligen en rationell vedinförsel. Nu eldas det med ved men det är egentligen av två orsaker :

Åtgången för att tömma vedboden
Jag har på värmen i verkstan och det är bra för huvudsäkringen om värmepumpen inte går.

Jag saknar ett färdigt system för att köra cirkulationspumpar vid strömavbrott. Det är väl ett argument för att behålla pannan.

Tror dock att när vedboden är tom blir det inte mycket mer eldat.

Antingen stänger vi ner värmepumpen och kör enbart med el eller så kör vi dem parallellt. När returvattnet blir för varmt går ju värmepumpen ner.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

jannee  
#527705 Den stora och kanske enda nackdelen med att gå från vedeldning till berg/jordvärme är att det blir kallt i pannrummet + andra delar av källaren, men även något sämre genomventilation.
Murverket mår inte lika bra när man slutar elda å andra sidan slipper man sotning och besiktningskostnader
Bekvämlighet får kosta något, framförallt på gamla dar :grin:
Säljer jag i stället motsvarande mängd massaved till vedeldare som jag själv skulle eldat upp tror jag att man t.o.m går lite plus.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

bgl  
#527714 Avfuktare i källaren, regnskydd över oanvända skorstenspipor och allmän uppsikt över fukt i källarväggar hör till VP-installation. Speciellt fuktskydd i källarväggar är viktigt att kontrollera, en vedeldningsvarm källare kan trycka ut fukt ur källarväggen så effektivt att bristfällig dränering och tätskikt inte märks.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

MDin  
#527719
TobiasGå skrev:Hur går en lågtempererad VP ihop med en vedpanna som ger en väldigt hög temperatur i förhållande?

I sådana fall funderar jag på en luft-vatten VP sommartid och sedan fastbränsle eldningssäsongen.
Eller solceller och VVB med el sommartid.


För tre år sedan installerade jag en Luft/vatten VP till den befintliga pannan. Tänkte vedelda vinterhalvåret. Första vintern stödeldade jag två ggr när det var -25. Resultatet ingen skillnad på värmen i kåken på 200 kvm. Varmt i pannrummet är ju oxå ett plus. Kostnad för värmepump 55 tusen och jag installerade själv. Hade de flesta kopplingar å rör kvar sedan jag byggde huset. Till saken hör att jag hade en offert på bergvärme som hamnade på över 250 tusen. Även bergvärme sluker el precis som värmepumpen. Elförbrukningen blev 300kr dyrare per månad. Nu kan jag sitta å rulla tummarna på den tid som vedhuggningen tog. Här funkar det perfekt[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527723
MDin skrev:
TobiasGå skrev:Hur går en lågtempererad VP ihop med en vedpanna som ger en väldigt hög temperatur i förhållande?

I sådana fall funderar jag på en luft-vatten VP sommartid och sedan fastbränsle eldningssäsongen.
Eller solceller och VVB med el sommartid.


För tre år sedan installerade jag en Luft/vatten VP till den befintliga pannan. Tänkte vedelda vinterhalvåret. Första vintern stödeldade jag två ggr när det var -25. Resultatet ingen skillnad på värmen i kåken på 200 kvm. Varmt i pannrummet är ju oxå ett plus. Kostnad för värmepump 55 tusen och jag installerade själv. Hade de flesta kopplingar å rör kvar sedan jag byggde huset. Till saken hör att jag hade en offert på bergvärme som hamnade på över 250 tusen. Även bergvärme sluker el precis som värmepumpen. Elförbrukningen blev 300kr dyrare per månad. Nu kan jag sitta å rulla tummarna på den tid som vedhuggningen tog. Här funkar det perfekt[emoji16]
Att installera VP själv kräver ju att man har cert. men det lät ju för jäkla billigt med 55:-).
Det som brukar sluka el på bergvärme är oftast el-steget vilket såklart går när det är som kallast;-(. Även COP-värdet/verkningsgraden blir ju sämre med ökad framledning. Så efterstäva låg framledningstemperaturer istället för låga flöden i systemet så kan man minska elförbrukningen ytterliggare.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

MDin  
#527726
ocke skrev:
MDin skrev:
TobiasGå skrev:Hur går en lågtempererad VP ihop med en vedpanna som ger en väldigt hög temperatur i förhållande?

I sådana fall funderar jag på en luft-vatten VP sommartid och sedan fastbränsle eldningssäsongen.
Eller solceller och VVB med el sommartid.


För tre år sedan installerade jag en Luft/vatten VP till den befintliga pannan. Tänkte vedelda vinterhalvåret. Första vintern stödeldade jag två ggr när det var -25. Resultatet ingen skillnad på värmen i kåken på 200 kvm. Varmt i pannrummet är ju oxå ett plus. Kostnad för värmepump 55 tusen och jag installerade själv. Hade de flesta kopplingar å rör kvar sedan jag byggde huset. Till saken hör att jag hade en offert på bergvärme som hamnade på över 250 tusen. Även bergvärme sluker el precis som värmepumpen. Elförbrukningen blev 300kr dyrare per månad. Nu kan jag sitta å rulla tummarna på den tid som vedhuggningen tog. Här funkar det perfekt[emoji16]
Att installera VP själv kräver ju att man har cert. men det lät ju för jäkla billigt med 55:-).
Det som brukar sluka el på bergvärme är oftast el-steget vilket såklart går när det är som kallast;-(. Även COP-värdet/verkningsgraden blir ju sämre med ökad framledning. Så efterstäva låg framledningstemperaturer istället för låga flöden i systemet så kan man minska elförbrukningen ytterliggare.


Jo jag vet att man behöver cert. Den förmån jag har är att min lokala rörfirma vet att jag kan och dom gör en besiktning av installationen innan deras installatör körde igång anläggningen. Lärde mig rätt mycket när vi byggde kåken, ( Vi har själva ritat den ) Svärfar var vvs installatör. Mina fram och återledningar går direkt in i krypgrunden och upp i anslutning till pannan. Har maxat isoleringen de 2 meter som ligger ”fritt”. Det finns säkert mer att göra på eventuell förlust på till å från, men jag är supernöjd fast vedbon är proppfull.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

MDin  
#527729
MDin skrev:
ocke skrev:
MDin skrev:[quote="TobiasGå"]Hur går en lågtempererad VP ihop med en vedpanna som ger en väldigt hög temperatur i förhållande?

I sådana fall funderar jag på en luft-vatten VP sommartid och sedan fastbränsle eldningssäsongen.
Eller solceller och VVB med el sommartid.


För tre år sedan installerade jag en Luft/vatten VP till den befintliga pannan. Tänkte vedelda vinterhalvåret. Första vintern stödeldade jag två ggr när det var -25. Resultatet ingen skillnad på värmen i kåken på 200 kvm. Varmt i pannrummet är ju oxå ett plus. Kostnad för värmepump 55 tusen och jag installerade själv. Hade de flesta kopplingar å rör kvar sedan jag byggde huset. Till saken hör att jag hade en offert på bergvärme som hamnade på över 250 tusen. Även bergvärme sluker el precis som värmepumpen. Elförbrukningen blev 300kr dyrare per månad. Nu kan jag sitta å rulla tummarna på den tid som vedhuggningen tog. Här funkar det perfekt[emoji16]
Att installera VP själv kräver ju att man har cert. men det lät ju för jäkla billigt med 55:-).
Det som brukar sluka el på bergvärme är oftast el-steget vilket såklart går när det är som kallast;-(. Även COP-värdet/verkningsgraden blir ju sämre med ökad framledning. Så efterstäva låg framledningstemperaturer istället för låga flöden i systemet så kan man minska elförbrukningen ytterliggare.


Jo jag vet att man behöver cert. Den förmån jag har är att min lokala rörfirma vet att jag kan och dom gör en besiktning av installationen innan deras installatör körde igång anläggningen. Jag köper allt Vvs från dom, köper man på nätet kan man glömma eventuell hjälp Lärde mig rätt mycket när vi byggde kåken, ( Vi har själva ritat den ) Svärfar var vvs installatör. Mina fram och återledningar går direkt in i krypgrunden och upp i anslutning till pannan. Har maxat isoleringen de 2 meter som ligger ”fritt”. Det finns säkert mer att göra på eventuell förlust på till å från, men jag är supernöjd fast vedbon är proppfull.[/quote]

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

molnia  
#527732 Tja jag är inte kunnig om detta med värme,och högvärme kontra lågtempererat som vp ger. jag har förstått att man använder sig av en så kallad laddomat, en temperaturstyrd ventil som skickar runt vattnet i pannan tills vattnet har uppnått tillräckligt hög temperatur för att skicka det till tankar. I tankarna ser jag inte något problem att ha högre temperatur säg 90grader o värmesystem med lågtemperatur önskar säg.. 40? Grader. Då kompleterar man väl med en laddomat till som styr utloppet från tank. Är det för varmt i tank så blandar den upp det med kallt returvatten som varit ute i golvvärmen o vänt. Ska man bara elda upp tankarna i säg 40 grader för man har lågtemeraturssystem blir ju tankarna väldigt ineffektiva o lagra värmen.
(Backar försiktigt ut ur rummet o undrar om jag sagt något fel i min okunskap)
🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).