SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Massaved

Är det en kartell på massaveden i Sverige?

12 inlägg 14359 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det en kartell på massaveden i Sverige?  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#527285 Vid seminariet på Skogsforums Gallringsdagar 2018 så diskuterades gallring, massaved, klentimmer och virkesmarknad. Under hösten är tanken att vi ska återge delar av seminariet här på Skogsforum. Vi börjar med en fråga från publiken från torsdagen den 20 september. Frågan var om det finns en kartell bland skogsbolagen för massaved i Sverige, likt den som uppdagades för några år sedan i Finland.

Du kan lyssna på diskussionen i ljudfilen nedan. Tyvärr är ljudet lite knackigt av och till men jag försöker också återge diskussion här nedan i text.

Man i publiken:
Men massaveden, är det inte så att det kanske kan vara en kartell i Sverige, det var ju en i Finland?

Birgitta Sennerdal, moderator:
Är det en kartell för massaveden i Sverige?

Man i publiken:
Varför skiljer det inte mer … i Finland var det ju *ohörbart*.

Birgitta Sennerdal:
Varför skiljer det inte mer i pris på massaveden mellan de olika inköparna, varför ligger det på samma nivå?

Magnus Petersson, Södra:
Mellan de olika företagen som köper massaved?

Man i publiken:
Ja.

Magnus Petersson, Södra:
Öh, ja de, Södra är trots allt kanske ledande när det gäller prissättningen på massaved och där kan jag ju också flika in att om det går bra för massaindustrin och du är medlem i Södra så har du ju också nytta av att industrin gör stora vinster. Så det ena, man kan ju höja priset men man kan också ha en industri som går med högre vinst och det ger också ett mervärde för medlemmen då.

Man i publiken:
Men kartellen i Finland, det var ju Metsäliitto, skogsägarföreningen, Stora Enso och UPM Kymmene och dom fick ju betala tillbaka rejäla summor för kartellen.

Magnus Petersson, Södra:
Jag känner inte till detta så bra, men jag kan säga att vi är inte inblandade i någon kartell i alla fall. Vi är ju ett medlemsföretag som ser till medlemmens bästa.

*Ohörbart från publiken*


Jörgen Henriksson, Vida:
Jag kan ju säga det, Vida har ju inga massabruk, men om jag ska säga någonting så kan jag säga emot dig nu. Jag tror aldrig det har varit större konkurrens om massaveden än vad det är nu. Det upplever jag, vi har ju inga egna bruk, utan vi säljer ju till de olika kunderna som har massabruk och tittar man på hur virkesmarknaden i Sverige ser ut idag så håller den på att förändras ganska radikalt. Vi ser ett SCA som håller på att breder ut sig i sina köp och drar sig mer söderut, drar sig mer in i Norge och så vidare. Och jag vill påstå att det är rätt så stora prisskillnader på massaved idag och det är ju så att säga ett väldigt sug efter massaved idag som gör att det är konkurrens om råvaran. Så jag upplever inte som säljare av massaved att det skulle vara någon kartell idag.

Man i publiken:
Men prisökningen syns ju i Baltikum?

Jörgen Henriksson, Vida:
Baltikum är ju en sån här spotmarknad dit olika företag vänder sig när det brist och inte brist så att säga och där är ju priset såhär va, det går väldigt upp och ner. Och jag tror ju egentligen såhär, som skogsägare, jag är ju skogsägare själv att man som skogsägare gynnas av en stabilitet i prissättningen, dom här stora fluktuationerna och osäkerheten när det är rätt pris eller inte så att säga, den är ju alltid svår att hantera. Ska jag avverka nu eller inte? Vi som skogsägare mår säkert bäst av en så jämn prisutveckling som möjligt. men i Baltikum är verkligen upp och ner med riktiga bottennivåer och ibland då riktiga toppar som inte vi upplever här, så kan man väl säga.

Magnus Petersson, Södra:
Och det är ju precis det där du är inne på. I en lågkonjunktur bör man ju hålla uppe priset trots att det är en lågkonjunktur för industrin, den är ju redan uppbyggd och den behöver en viss volym hela tiden för att rulla och gå, även när vinstmarginalen minskar betydligt. Om vi då skulle sänka priset väldigt mycket vid en lågkonjunktur, då skulle ju vi inte få någon råvara till industrin och då skulle ju hela processindustrin inte fungera helt enkelt. Så att minska fluktuationerna så gott det går då.

Här är ljudfilen:


Det kan vara intressant att diskutera vidare denna fråga som då uppkom på seminariet, får du några spörsmål eller tankar när du lyssnat ovan?



   TS
Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527301 - Det är alldeles för mycket pengar att vinna på uppdelning av marknaden, prisriktlinjer, mm, för att det inte skulle vara nästan ett ostoppbart intresse hos köparna.
Det är enkelt att göra, ett möte på Arlanda mellan 5-10 personer, sen är det klart.
- Siffrorna talar sitt språk. Det finns ingen volatilitet på råvarusidan som markerar en acceptabelt fungerande marknad.
- I bakgrunden ligger marginalimport av virkesvolymer och skalbaggar samt massabrukens båtnadsområden som hämmar att pengarna silar ner till råvaruägarna och maskin-/logistikledet.

Småpappersbruken som köper/importerar massa går antagligen skitdåligt just nu pga massapriset, trots att veden på utsidan staketet kostar lika som för 30 år sen.

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527303 Hört om 50€ vid kaj i baltikum i många år tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527368 Prata med en skogsägare precis på andra sidan norska gränsen häromdagen 385 NOK för barr omräknat till svenska kurs grovt +10% saknas en hundring i prisdiket!!

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

Hema  
#527392 Det borde väl gå att få historik över priserna i Baltikum och Norge? För att säkerställa att de faktiskt får ut massaved från Baltikum, behöver de väl ha ett kontinuerligt uttag och om prisbilden där skulle åka upp&ned som en jojjo, så skulle väl skogsägarna där vilja sälja när priserna är höga? Tycker det låter troligare att de låter priset vara fast högt, för att säkerställa leverans, bara volymerna som varierar. För att ta alla eventuella variationer i Sverige.

Vad finns det för garantier att det inte byggs ett massabruk i den regionen, det borde väl verkligen ställa till det? Kanske är det inte lika geografiskt lyckat med vattentillförsel där?

Samt varför försöker de få det att låta som att de gör oss en tjänst? Dessutom så erkänns det att deras agerande direkt strider mot öppen marknadsekonomi, där tillgång och efterfrågan skall styra.

Detta borde vara ett solklart fall för konkurrensverket i Sverige och/eller i EU, där man helt öppet manipulerar den fria marknaden.

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527532 Vad kostar det att dra över en pråm från prisdiket till Baltikum och sälja "FOB" så kan Enso dra tillbaka den sen?
Eller om man startar vedhandel och mörka höstkvällar skeppar prima Baltved från Dalarna "från Gävle hamn och runt udden" till Skutskär? Kan det vara en rejäl marginalhöjare?

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

aalg  
#527579 Klart det är samarbete om priset, ingen tvekan om det. Har varit med om saker som knappast kan tolkas på något annat sätt.

Användarvisningsbild

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

Bibliofilus  
#528585 Problemet är ju att massabrukena ligger där dom ligger vid kusten och massaveden skickas ju i stort sett alltid till närmaste och i Norrlands inland så blir det ju ofta 30mil enkel resa. Så de stora aktörerna har samma pris och byter bara volymer med varandra för att få in tillräckligt till alla bruken. Att inte ha en kartell skulle ju leda till väldigt problematisk situation för massabruken när man inte har några alternativ på leveransplatser i de flesta fall.

"Vi levererar vår massaved till ert bruk i den här regionen om ni leverar er massaved till vårt bruk där borta"

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

aalg  
#528588 Man behöver väl inte ha ett prissamarbete för att byta virke med varandra.

Avatar Fallback

Är det en kartell på massaveden i Sverige?

AnteH  
#530914 Lönsamhet på gallringar blir lidande då betalningen för massaveden är som för 30 år sen.
Kvalitets virke som sågtimmer är lär bli sällsynt.
Det mesta av vårt gröna ”guld”kommer nog att kokas till massa i framtiden.
Våra barn kommer att fundera på hur vi tänkte när vi slutade att gallra........

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

uffejohan  
#530933 Man kan ju undra när man ser dagens rapport från SCA:

På tisdagen var det dags för SCA SCA B 0,00% att presentera sina senaste kvartalssiffror. Skogskoncernen redovisade rörelseresultat på 1.226 Mkr vilket kan jämföras med 776 Mkr under samma kvartal 2017.

Ebitda-resultatet landade på 1.549 Mkr vilket var en ökning på 48 procent jämfört med samma period i fjol. Nettoomsättningen uppgick till 4.759 Mkr, en ökning på 12 procent från de 4.231 Mkr bolaget omsatte under det tredje kvartalet 2017.

Resultatförbättringen var enligt SCA främst relaterat till högre priser.

"Marknadsutvecklingen under kvartalet var stabil med oförändrade eller ökade priser inom alla SCAs produktområden. Resultatet förbättrades både jämfört med föregående kvartal och med motsvarande kvartal i fjol. Resultatförbättringen kom från Papper, Trä och Massa", skriver SCA i rapporten.

Avatar Fallback

Re: Är det en kartell på massaveden i Sverige?

uffejohan  
#531010 Lite lek med siffror på SCA's resultat: omsättningen ökade 528 Mkr och rörelseresultatet ökade 452 Mkr.
Bra jobbat med billig råvara! De skriver att resultatförbättringen främst beror på högre priser, på slutprodukten ja, inte på råvaran!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).