Skogsvagn (Huggarvagnar)

Felsöka radiostyrning

20 inlägg 13936 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Felsöka radiostyrning

eqlazer  
#451686
Gamling skrev:Jag hade en radiostyrning som la av. När jag tittade in i mottagaren fanns där bl. a. två lysdioder. Enligt manualen indikerade den ena att mottagaren tog emot bärvågen, och den andra att avkodningen, som kollar att det är rätt sändare som försöker starta vinschen, ger signal. Avkodningen var mörk. Jag tog helt fräckt ut signal från den andra lysdioden och lät den via en transistor styra ett minirelä, som levererade ström till vinschens magnetventil. Det fungerar perfekt, och eftersom jag inte har någon i närheten som har radiostyrd vinsch, är det ganska säkert, men naturligtvis fullständigt olagligt enligt säkerhetsbestämmelser.

Fullständigt livsfarligt!
Radiostyrningen ligger med största sannolikhet på ett ISM-band, mest troligt 433 MHz, dvs där massa annan elektronik också befinner sig. Du behöver nödvändigtvis inte vara nära en radiosändare för att få problem, vanliga ISM-apparater måste vara begränsade till 500mW (eller om det var 100?) medans en radioamatör får kräma på 1kW och kan alltså befinna sig på betydligt längre avstånd.

FTG
Avatar Fallback

Re: Felsöka radiostyrning

Gamling  
#451882 Du har naturligtvis alldeles rätt. De svaga styrdon som finns på 433 Mhz-bandet är dock alldeles för långt borta för att jag ska uppfatta dem som ett hot. De radioamatörer som finns i närheten känner jag också till, och ingen av dem är särskilt aktiv vid den tid jag är i skogen, och dessutom kör dom inte UHF. Utbredningen på UHF är ju dessutom sådan att det skulle till ett märkligt fenomen för att jag skulle kunna ta emot någon som finns längre bort än 10 mil.

Avatar Fallback

Re: Felsöka radiostyrning

310  
#452681 Har du 12v i traktorn ska du ha 12v på ink i radion. Dra en lös kabel å testa, eller med ett batteri (med en säkring)

Avatar Fallback

Re: Felsöka radiostyrning

åberg  
#452769
Axl skrev:Försökte mäta där kablarna kom in och fick ihop knappt 5 volt, är den blå mojängen ett motstånd? Mätte i kontakten på traktorn och där var det knappt 12.


Kan det möjligen vara så att "den blå mojängen" är en varistor?

Avatar Fallback

Re: Felsöka radiostyrning

Axl  
#527255 Jag kom ingenstans med felsökningen (kommer inte ihåg vad jag provade). Jag klippte sladden för den behövde ändå kortas. Har kört manuellt sen dess. Men i morgon ska vagnen in på service så då tänkte jag att jag skulle sätta ihop sladden så dom kan felsöka men då funkade det!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).