Motorsåg och handhållet

Köpa ny mindre motorsåg

65 inlägg 19842 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Sågomanen  
#526753 För den som vill kan man läsa mitt test av Husqvarna 439 :-bd

blog.php?b=7286

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Frisken  
#526855 Det finns ju Makita, Hitachi , Tanaka m.fl lätta och starka småsågar som det är bra bett och kvalitet på. Tanaka/Hitachi har jag och en vän, kanonbra såg, lättstartad och går säkert på tomgång dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Camaro1969  
#526858 jag köpte en stihl ms 201 igår, hoppas man blir nöjd, men det får nog vänta nån vecka innan man hinner övningsköra

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

JensSkoog  
#526859
Camaro1969 skrev:jag köpte en stihl ms 201 igår, hoppas man blir nöjd, men det får nog vänta nån vecka innan man hinner övningsköra

Grattis till köpet, @Camaro1969 :-bd

Blir spännande om du ger en
recension när du körd den lite. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Camaro1969  
#526860 tack för det!

absolut kommer en rescension från en glad amatör när jag bildat mig en uppfattning om sågen =)

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Galne  
#527026
Frisken skrev:Det finns ju Makita, Hitachi , Tanaka m.fl lätta och starka småsågar som det är bra bett och kvalitet på. Tanaka/Hitachi har jag och en vän, kanonbra såg, lättstartad och går säkert på tomgång dessutom.


Jag har en Makita såg, i princip lika dan som en SachsDolmar. Samma råa gång och "brutalitet" i motorn, jo har en gammal SachsDolmar med, det jag upptäckt på Maktia sågen är att ergonomin saknas i främre bågen och balansen känns inte bra. Det går helt enkelt inte och jämföra med de Husqvarna sågar jag har, ett par 242or och en 550, sågat en del med pappas 346a med. Så¨att rekommendera någon att köpa en Makita gör jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

JensSkoog  
#527029
Galne skrev:Jag har en Makita såg, i princip lika dan som en SachsDolmar. Samma råa gång och "brutalitet" i motorn, jo har en gammal SachsDolmar med, det jag upptäckt på Maktia sågen är att ergonomin saknas i främre bågen och balansen känns inte bra. Det går helt enkelt inte och jämföra med de Husqvarna sågar jag har, ett par 242or och en 550, sågat en del med pappas 346a med. Så¨att rekommendera någon att köpa en Makita gör jag inte.

Håller jag med dig i :-bd
Jag reknar Makita som en mycket bra "snickar" och "rivningssåg", men i skogen
saknar den det en behöver om man ska gå hela dan med den. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527154 Vilken Makita såg är det ni menar?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

JensSkoog  
#527172 Jag har testat femtikubikaren, EA 5000 P, och 32 kubikaren EA 3201 med verktygslös kedjestraming. Båda två har easystart, som jag ogillar starkt, men i.o.f.s. var dom OK, men inte något jag skulle ta med i skogen. Men Makita gör kvalite som håller, så om jag behövde en "snickarmotorsåg", så var det inte fel med Makita :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

stefan elvis  
#527193 Ringde till Bengts motorservice i Skeppshult idag och beställde en av hans trimmade husqvarna 543xpg.
Sugen att testa något nytt till hösten 😁

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny mindre motorsåg

värmSkog  
#527199
stefan elvis skrev:Ringde till Bengts motorservice i Skeppshult idag och beställde en av hans trimmade husqvarna 543xpg.
Sugen att testa något nytt till hösten 😁

Återkom med en recension sen. Jag har för mig att har sagt att den ska gå lika bra som Husqvarna 346xp, Om det stämmer har jag dock ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

stefan elvis  
#527219 Han jämför med 550n iaf. Har en Bengt trimmad 346 o visst är det skillnad mot min otrimmade alltid.
Har dock en extra lite mindre öppnad dämpare, annars är det både proppar
O hörselskydd som gäller. Blir att testa 543an lite senare måste ge plats åt en massa älg jägare först.
Förresten, ryktas om en ny version av Hva 550 nästa år 😁

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Hepo  
#527236
stefan elvis skrev:Han jämför med 550n iaf. Har en Bengt trimmad 346 o visst är det skillnad mot min otrimmade alltid.
Har dock en extra lite mindre öppnad dämpare, annars är det både proppar
O hörselskydd som gäller. Blir att testa 543an lite senare måste ge plats åt en massa älg jägare först.
Förresten, ryktas om en ny version av Hva 550 nästa år 😁



Hej tror att den nya 550 ska likna 572 även 560, kanske det kommer en stor 325 kedja xcut då ockso.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

Palakangas  
#527239
Hepo skrev:
stefan elvis skrev:Han jämför med 550n iaf. Har en Bengt trimmad 346 o visst är det skillnad mot min otrimmade alltid.
Har dock en extra lite mindre öppnad dämpare, annars är det både proppar
O hörselskydd som gäller. Blir att testa 543an lite senare måste ge plats åt en massa älg jägare först.
Förresten, ryktas om en ny version av Hva 550 nästa år 😁



Hej tror att den nya 550 ska likna 572 även 560, kanske det kommer en stor 325 kedja xcut då ockso.

Trådurspårning.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny mindre motorsåg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527265 Viss da skal komma ny 550 så må dei få sagå litt lettare helst. 550 er vel snart 7 år viss eg ikkje tar heilt feil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).