Gallring

Stora ekar mitt i gallringsbestånd

25 inlägg 10648 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora ekar mitt i gallringsbestånd

Martin_Gustaf  
#527158
1538657975_img_5205.jpg
1538657954_img_5204.jpg
Hej,

Har ett bestånd på cirka 2 hektar som är i stort behov av gallring, cirka 30 år gammalt. Problemet är att i en del av beståndet står cirka 10 ganska grova ekar som borde ha varit borttagna för länge sen. Hur löser man det här på bästa sätt? Gissar att brh-diametern är cirka 50 cm i genomsnitt på dem, men en del är betydligt större än så. Ska man manuellfälla så riskerar man ju slå sönder beståndet. Och gissar att en gallringsskördare får problem?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

jannee  
#527162 Låt dem stå och ta dem när det blir tid för slutavverkning.
Några ekar gör ingen större negativ effekt på övrig granskog, dessutom kommer granarna att se till att du kommer få fram enormt fina ekstockar som betalas bra den dag du slutavverkar.
Du bara förlorar pengar på att avverka dem nu gentemot den ersättning du kommer att få vid en slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

källshult  
#527163 Har förmig att man kan få något bidrag från skogsvårdstyrelsen om man låter dom stå kvar.

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527166 Jag har liknande men de står i något yngre granskog. Jag låter dem stå kvar som ett trevligt inslag och några få ekar gör som sagt ingen större negativ effekt.

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

Vilsten  
#527170 Vill man absolut ta ner dom kan man väll manuell fälla ner i stickvägarna, i alla fall ett par stycken.

Användarvisningsbild

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527178
jannee skrev:Låt dem stå och ta dem när det blir tid för slutavverkning.
Några ekar gör ingen större negativ effekt på övrig granskog, dessutom kommer granarna att se till att du kommer få fram enormt fina ekstockar som betalas bra den dag du slutavverkar.
Du bara förlorar pengar på att avverka dem nu gentemot den ersättning du kommer att få vid en slutavverkning.


I skolan pratade de om att plantera ek 25x25 m. Sedan plantera o köra två generationer med gran. Tills ekarna växt till sig. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

Ldsaren  
#527192 Granarn och annat kilar upp ändå och ekens grenar ger vika ,eken smalnar liksom av och granen växer bra intill .Granen piskas ju inte heller av eken så som björken kan göra.
Så har jag det här .

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

Värmlänning  
#527202 Jag skulle ha gallrat fram dom! Viss lövandel är vettigt att ha

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

uffejohan  
#527213 Jag skulle vara tacksam om jag hade såna träd på mina marker. Hade gärna gjort en frivillig ”avsättning” och låtit dem stå kvar som en påminnelse om våra egna korta liv i förhållande till ekens liv över flera mänskliga generationer. Tänk att få omfamna samma träd som kanske min farfars farfar har gjort!!!

Användarvisningsbild

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

Martin_Gustaf  
#527216 Tack för bra input. Nu känns ekarna inte längre som ett problem utan en tillgång :grin: Blir nog att gallra fram dem i stället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

jannee  
#527218 Du bör (eller ska) nyttja granarna till att KVISTRENSA ekarna + tvinga ekarna till att växa rakt upp - hindra dem från att bli s.k. sparbanksekar.

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

uffejohan  
#527260 Tänk att få ha en egen Sparbanksek!😉😉 Jag hade gärna hugget rent runt en sådan!!

Användarvisningsbild

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

anersimyra  
#527266 Av bilden att döma är eken rejält beskuggad av granen. Vill man vara säker på att eken ska överleva ska man i regel frihugga försiktigt för att inte riskera att träden dör av ljuschock, ju sämre vitalitet på de trängda ekarna, desto försiktigare frihuggning. De exemplar som eventuellt växer på sämre bonitet ska man vara extra försiktig med om de har dålig vitalitet p.g.a hård beskuggning.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

halvproffs  
#527267 Gamla ekar ska ju vara värd för massor av andra arter. Mossar, lavar insekter mm så dom ska ju vara värdefulla. Spara dom. Har själv fått upp några ekar trots att det är norr om Dalälven så dom är jag rädd om :-bd

Avatar Fallback

Re: Stora ekar mitt i gallringsbestånd

jannee  
#527288 På god mark växer ek MINST lika snabbt som vilket barrträd, dessutom blir det nästan bara kärnved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).