Avverkning (slutavverkning)

Slutaverkning som gick fel

101 inlägg 36642 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#527054 Efter att ha följt denna tråd från första inlägg tycker jag det är bra att du tar möjligheten att skriva av dig ditt missnöje här på forumet.
Som du beskriver avverkningen och det som bilderna visar är ditt missnöje med Callans trä befogat.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

jevi0002  
#527056 Detta ser tyvärr ut att vara ett klassiskt fall av missförstånd och dålig kommunikation.
Virkesköparen tänkte att alla färska vindfällen tar vi och markägaren tänkte att dom tar alla vindfällen.
Virkesköparen tänkte att de tas inte grot i detta område så tog inte ens upp det till diskussion, markägaren tänkte allt ris ska bort.
Entreprenörer som gick i konkurs låg säkert så dåligt till ekonomiskt att han trodde att han skulle gå minus på att gallra gallringen och drog en rövare för köparen som litade på han,

Vad gäller dom vindfällen som syns på bilderna så ser tyvärr de ut att vara äldre än 1år även den som var kapad i toppen. Här har du pefc certifieringens skrivning om död ved" All äldre död ved ska värnas vid skogliga åtgärder
Den döda veden ska om möjligt lämnas intakt på ursprunglig plats"

Hade du visat vikesköparen på gärdsgårn?
När går kontraktet på gallringen ut tidsmässigt?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#527079
jevi0002 skrev:Hade du visat vikesköparen på gärdsgårn?
När går kontraktet på gallringen ut tidsmässigt?


Ja, han hade satt några små blå plastband som det stod "callans trä" på och jag tyckte det var dåligt så jag satte egna heldragna plastband rund allt. Sen åkte jag och köpte mer plastband och drog ett varv till. Det gick inte missa. När det var skidföre var jag i skogen och sa till killen som stod utanför en skördare att jag har gjort avspärrningar och att de inte får köra innanför där. Det verkade som han förstod. Enligt callans trä har de skriftligen informerat entreprenören om att de inte ska köra innanför mina plastband.

Kontraktet för gallringen lade jag ut idag kl 16, så om du trycker på den bilden ser du vilka datum som står där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

Hema  
#527096 Mycket tråkigt.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

jevi0002  
#527144 Verkar som de finns anledning att den där entreprenören gick i konkurs om han inte ens kan hålla koll på sånt. hur lång var gärdsgårn som blev sönderkörd?

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

coverbear  
#527150
jevi0002 skrev:Verkar som de finns anledning att den där entreprenören gick i konkurs om han inte ens kan hålla koll på sånt. hur lång var gärdsgårn som blev sönderkörd?


Vad otrevligt resonemang kan finnas många orsaker till att nån går i konkurs ,behöver inte betyda att den är slarvig eller gör ett dåligt jobb. Och olyckor händer även den bästa..

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

tallen100  
#527175 Men det skulle kunna betyda det i detta fall....

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

surjämten  
#527177 Orsakar man en olycka rättar man väl till den?
Ansvarig för avverkningen är väl Callans trä?
Just nu försöker jag sätta mig in i markägarens situation.
Därav ställningstagandet.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

jevi0002  
#527182
coverbear skrev:
Vad otrevligt resonemang kan finnas många orsaker till att nån går i konkurs ,behöver inte betyda att den är slarvig eller gör ett dåligt jobb. Och olyckor händer även den bästa..

Sant var lite klumpigt uttryckt av mig.

Avatar Fallback

Re: Slutaverkning som gick fel

ruth  
#529480
jevi0002 skrev:Detta ser tyvärr ut att vara ett klassiskt fall av missförstånd och dålig kommunikation.
Virkesköparen tänkte att alla färska vindfällen tar vi och markägaren tänkte att dom tar alla vindfällen.
Virkesköparen tänkte att de tas inte grot i detta område så tog inte ens upp det till diskussion, markägaren tänkte allt ris ska bort.
Entreprenörer som gick i konkurs låg säkert så dåligt till ekonomiskt att han trodde att han skulle gå minus på att gallra gallringen och drog en rövare för köparen som litade på han,


Jag håller inte med om det första, snarare att skogsbolaget lurade mig. När jag frågade år 2016, "tar ni vindfällor" så fick jag svar "ja". Det var ju gott om vindfällor som jag såg längst med vägen och jag vill ha bort dem. Avverkningen startade år 2018. Enligt er som skrivit i tråden så får vindfällor som legat ett år, ligga kvar. Det betyder att virkesköparen, på frågan "tar ni vindfällor" svarar på frågan om de tänker ta reda på vindfällor som ramlar år 2017?? Det skulle inte ens hålla i en rättegång. Man kan inte prata om saker som inte ens har hänt än, och i sådana fall kan man ju säga det.

På samma vis har jag blivit lurad då jag år 2016 fick ett kontrakt på att de skall averka och gallra. Nu så tycker de att kontraktet är inte värt vatten och att de inte tänker gallra längre. Jag trodde kontraktet betydde att de ska gallra annars om det inte är värt nåt kan jag ju sälja uppdragen till flera skogsbolag och se vem som hinner dit först, och sen ringer jag bara och säger att jag inte vill hålla mig till kontraktet längre till de andra?

En annan sak som är komiskt är att virkesköparen säger nu att skogen var vanskött. Det var inte gallrat. Så hjälper de mig genom att vägra gallra ett skifte som borde gallras, så nu i framtiden kommer det också vara vanskött. Det får väl självgallras där också då. Jag försöker göra rätt, dvs gallra skiften som skall gallras, men istället blir man bara lurad.

Det sista har du rätt i att entreprenören inte ville gallra och lurade därför skogsbolaget att det var så ruttet så de skulle avbryta gallringen. Då gjorde skogsbolaget så att de lurade mig genom att säga att de skulle fortsätta gallringen sen, men det tänker de inte göra. Jag känner mig också lurad av den första virkesköparen som sa att hon skulle fixa det här och återkomma men hon har inte hört av sig. Jag trodde hon skulle styra upp det, då hon lovade mig att de skulle ta bort vindfällor. Men deras ord är ingenting värt. De bara ljuger hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutaverkning som gick fel

Brozzlaren  
#529632 Nån form av ersättning borde ges utan diskussion. Har du någon försäkring? Det ser ju ut som om det är betydande volymer som ligger kvar, även friskt. Men som man tidigare sagt på tråden, får det gått några år så orkar man titta på eländet igen. Tappade lusten fullständigt efter Gudrun och Per men det kommer nytt.
Inte kräver certifieringen att det ska se så djävligt ut, då får jag tänka om och säga upp mig. Dessa barkborreodlingar måste upphöra.
Här kanske en kontrollerad hyggesbränning kan va ett alternativ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).