Skogsekonomi

Vilka aktier ska jag sälja?

45 inlägg 10885 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

JörgenO  
#526913
Niking skrev:Jag vet en som ärvde 6 miljoner och lät banken sköta om placeringen. Det slutade med att hon blev skyldig banken 4 miljoner netto...
/Niklas

Really... :roll:

I övrigt många kloka råd o synpunkter i tråden tycker jag. Om man skall investera i fonder eller aktier är en avvägning mellan intresse/skicklighet och tur. Det finns ju en tendens bland oss människor att hänföra bra affärer till skicklighet av typen
-"Jag förstod ju redan på 70-talet att standardiserade klädkedjor med ungdomlig design och produktion i låglöneländer skulle bli en riktig vinstraket och därför köpte jag X&Y"
Medan de dåliga affärerna ofta är otur:
-"Hur skulle jag kunna veta att nån liten lagerlokal i Tyskland med fancy hemsida skulle förvandla X&Y till en obsolet kedja av tomma affärslokaler med samma policy för att välja klädmärken som Ford hade för färgval".

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Axl  
#526980 Sålde av en aktiefond som inte gett någon större avkastning men säker gett fint klirr i kassan för banken. Har gjort några fina placeringar, jag köpte en "aktieindex obligation" har jag för mig det hette. Det kostade 1000 kr att placera 20000 i den men då tog man ingen risk förutom att när löptiden var slut så hade inte index gått upp något så då fick jag tillbaka samma peng. Köpte telia också när den lanserades... köpte aktier i ett bolag som en kollega snackade om som nya fingerprint, dom har backat 80 % hittills!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Hema  
#526982 Jag hade nog satsat en del i bitcoin, då den i dagsläget är den solklart största krypovalutan och någon gång i framtiden kommer digital valuta slå igenom. Placering på lång sikt.

Aktiemarknaden handlar mer idag om framtida förväntningar på kursutveckling än om företaget. Samt om vi nu går mot en lågkonjuktur, sälj hälften och köp tillbaka det dubbla när börsen dyker.

Ett av länderna som drabbades lite av 2008-krisen var Cuba. Det kanske säger något?

Man brukar säga att banker inte kan kurs, men till skillnad från 2008,så ska bankens aktieägare få ta första smällen vid en kris, så sälj av bankaktier i en bank som brukar hålla på med fuffens. Senast klarade sig Handelsbanken bäst av de fyra stora. Swedbank och SEB, var ju rent pinsamma i hur ansvarslöst de hade uppfört sig och då särskilt i baltländerna. De två plus Danske bank. Ja kanske även Nordea även om det är en så stor bank att den kan räknas som kritisk.

Sedan skall man inte förvara större belopp/värdeföremål i bankfack hos de större, då vid en större kris kan de ha rätt till att ta till alla medel för att rädda sig. Cypernhistorien var en väckarklocka.

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526986
JörgenO skrev:
Niking skrev:Jag vet en som ärvde 6 miljoner och lät banken sköta om placeringen. Det slutade med att hon blev skyldig banken 4 miljoner netto...
/Niklas

Really... :roll:

Japp, inget hittepå tyvärr.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Camaro1969  
#526994
Axl skrev:Sålde av en aktiefond som inte gett någon större avkastning men säker gett fint klirr i kassan för banken. Har gjort några fina placeringar, jag köpte en "aktieindex obligation" har jag för mig det hette. Det kostade 1000 kr att placera 20000 i den men då tog man ingen risk förutom att när löptiden var slut så hade inte index gått upp något så då fick jag tillbaka samma peng. Köpte telia också när den lanserades... köpte aktier i ett bolag som en kollega snackade om som nya fingerprint, dom har backat 80 % hittills!


då missade banken att informera dig om riskerna med aktieindexobligationen, risken är betydligt större om utställande institut tex går i konkurs.
men det är en fin vinst för banken!

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Camaro1969  
#526996
Hema skrev:Jag hade nog satsat en del i bitcoin, då den i dagsläget är den solklart största krypovalutan och någon gång i framtiden kommer digital valuta slå igenom. Placering på lång sikt.

Aktiemarknaden handlar mer idag om framtida förväntningar på kursutveckling än om företaget. Samt om vi nu går mot en lågkonjuktur, sälj hälften och köp tillbaka det dubbla när börsen dyker.

Ett av länderna som drabbades lite av 2008-krisen var Cuba. Det kanske säger något?

Man brukar säga att banker inte kan kurs, men till skillnad från 2008,så ska bankens aktieägare få ta första smällen vid en kris, så sälj av bankaktier i en bank som brukar hålla på med fuffens. Senast klarade sig Handelsbanken bäst av de fyra stora. Swedbank och SEB, var ju rent pinsamma i hur ansvarslöst de hade uppfört sig och då särskilt i baltländerna. De två plus Danske bank. Ja kanske även Nordea även om det är en så stor bank att den kan räknas som kritisk.

Sedan skall man inte förvara större belopp/värdeföremål i bankfack hos de större, då vid en större kris kan de ha rätt till att ta till alla medel för att rädda sig. Cypernhistorien var en väckarklocka.


jo bitcoin har ju gått bra =)
då är det nog bättre att köpa riktiga coins tillvekrade av guld eller silver...

man har ju pratat om en lågkonjunktur i 5 år.. så har man stårrutanför börsen i 5 år har man troligen inte varit särskilt lycklig.
man brukar ju säga att den största risken med aktiemarknaden är att stå utanför marknaden

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Camaro1969  
#526997
Niking skrev:
JörgenO skrev:
Niking skrev:Jag vet en som ärvde 6 miljoner och lät banken sköta om placeringen. Det slutade med att hon blev skyldig banken 4 miljoner netto...
/Niklas

Really... :roll:

Japp, inget hittepå tyvärr.
/Niklas


kan mycket väl vara sant.
men banken har sitt på det torra genom att din bekant signerat avtalen som hon inte hade en aning om vad de innehöll...

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Hema  
#527047
Camaro1969 skrev:
Hema skrev:Jag hade nog satsat en del i bitcoin, då den i dagsläget är den solklart största krypovalutan och någon gång i framtiden kommer digital valuta slå igenom. Placering på lång sikt.

Aktiemarknaden handlar mer idag om framtida förväntningar på kursutveckling än om företaget. Samt om vi nu går mot en lågkonjuktur, sälj hälften och köp tillbaka det dubbla när börsen dyker.

Ett av länderna som drabbades lite av 2008-krisen var Cuba. Det kanske säger något?

Man brukar säga att banker inte kan kurs, men till skillnad från 2008,så ska bankens aktieägare få ta första smällen vid en kris, så sälj av bankaktier i en bank som brukar hålla på med fuffens. Senast klarade sig Handelsbanken bäst av de fyra stora. Swedbank och SEB, var ju rent pinsamma i hur ansvarslöst de hade uppfört sig och då särskilt i baltländerna. De två plus Danske bank. Ja kanske även Nordea även om det är en så stor bank att den kan räknas som kritisk.

Sedan skall man inte förvara större belopp/värdeföremål i bankfack hos de större, då vid en större kris kan de ha rätt till att ta till alla medel för att rädda sig. Cypernhistorien var en väckarklocka.


jo bitcoin har ju gått bra =)
då är det nog bättre att köpa riktiga coins tillvekrade av guld eller silver...

man har ju pratat om en lågkonjunktur i 5 år.. så har man stårrutanför börsen i 5 år har man troligen inte varit särskilt lycklig.
man brukar ju säga att den största risken med aktiemarknaden är att stå utanför marknaden

Beror väl på vilken tidsaspekt du kollar på. Förra sommaren låg de mellan 2-3000$, nu 6500$, inte så illa pinkat.

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

JörgenO  
#527053 Tänk på att Bitcoin är tänkt som en valuta, att förenkla transaktioner och möjliggöra ut och inlåning mot ränta. Som sådan bör den ha ett stabilt värde.
Investeringar (skog eller aktier) bör vara behäftade med intäkter o tillväxt, sådant har inte en valuta.

I praktiken har jag förstås haft fel, folk har blivit förmögna och/eller ruinerade på Bitcoins men mina invändningar är inte mindre sanna för det.
Tänk också på hur många är det egentligen som ägt o handlat med Bitcoin? Betydligt färre än de som önskat och velat.
När och om alla kan handla kanske magin försvinner o Bitcoin kan uppfylla sitt egentliga ändamål som betalningsmedel istället för som nu vara en mystisk investering som alla vet om men ingen har sett.
Kom ihåg vad som hände med 1600-talets Bitcoin, tulpanlökarna. 🤪

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527057 For Guds skyld ikkje kjøp bitcoin

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Hema  
#527063
JörgenO skrev:Tänk på att Bitcoin är tänkt som en valuta, att förenkla transaktioner och möjliggöra ut och inlåning mot ränta. Som sådan bör den ha ett stabilt värde.
Investeringar (skog eller aktier) bör vara behäftade med intäkter o tillväxt, sådant har inte en valuta.

I praktiken har jag förstås haft fel, folk har blivit förmögna och/eller ruinerade på Bitcoins men mina invändningar är inte mindre sanna för det.
Tänk också på hur många är det egentligen som ägt o handlat med Bitcoin? Betydligt färre än de som önskat och velat.
När och om alla kan handla kanske magin försvinner o Bitcoin kan uppfylla sitt egentliga ändamål som betalningsmedel istället för som nu vara en mystisk investering som alla vet om men ingen har sett.
Kom ihåg vad som hände med 1600-talets Bitcoin, tulpanlökarna. 🤪

Tycker nog jämförelsen haltar lite. Web hallen har tagit emot bitcoin som betalningsmedel. Men jag tvingar ingen att satsa i något.

En annan udda fågel är väl då kanske cannabisaktier, vilka har skjutit i höjden för varje nytt land eller delstat som valt att legalisera.

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

JörgenO  
#527064 Har du betalat en vara på webhallen med Bitcoin?
Har jobbarkompisens grannes svåger hört om nån som betalat med Bitcoin?
Har Webhallen skrivit på sin hemsida att de accepterar Bitcoin som betalning?

Gissar att för de flesta av oss är svaret på första frågan nej.

Inget haltar när jag säger att det är skillnad på betalningsmedel och investering (den förra saknar betalningsströmmar). Nationella valutors värde varierar men de är på längre sikt knutna till bytesbalans och räntenivå mot omvärlden.
Bitcoin är ett betalningsmedel, inte en investering. Att den varierar i värde så kraftigt som den gjort är ett hot mot dess möjligheter att bli ett väl fungerande transaktionsmedium. Och om det misslyckas, varför behövs då Bitcoin?

Avatar Fallback

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Hema  
#527084 Det som haltade var tulpanliknelsen.

Finns massor av valutor som över tid har flukturerat i värdering i jämförelse mot andra valutor eller exempelvis ädla metaller etc.

Självklart är det önskvärt med stabilitet, men med dagens Fiat pengar som mer eller mindre endast existerar pga att det fortfarande finns ett förtroende för valutan, men det kan snabbt ändras. Turkiska Lire:n åker mer eller mindre störtlopp nu för tiden. Att man spekulerar i valuta är knappast något nytt. Det var pga utländsk valutaspekulation i SEK, som vi fick släppa svenska kronan flytande. Vi minns väl alla riksbanksräntan under några dagar på hissnande 500%.

Nee allt som går att spekulera i, spekuleras det i. Så om det spekuleras i valutor som även utanför digitala ettor och nollor existerar i fysiska pengar, så varför skulle det inte kunna ske på samma sätt som evalutor. Eller det var ingen fråga för det sker.
https://coinmarketcap.com/

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

Camaro1969  
#527123 tycker inte man ens ska nämna bitcoin när man pratar investeringar, det är ren spekulation som saknar underliggande värde.

grafen liknar fingerprints som enligt alla förståsigpåare skulle vara framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Vilka aktier ska jag sälja?

JörgenO  
#527132 Bitcoin och andra valutor är inte att anse som en investering för de har ingen förväntad inkomstströmmar.
Skog ger avkastning genom att den växer. och när man skördar så får man utdelning och och den processen kan upprepas i det oändliga.

Samma med aktier eller fonder. Vinsterna i bolag (som helhet) kan antas växa över tiden (ekonomisk tillväxt=befolkningstillväxt+produktivitetsökningar på lååååång sikt) och om du köper ett knippe aktier idag och väntar 10år kan du vara ganska säker på en värdeökning och även utdelningar så gott som årligen.

En valuta har inte dessa egenskaper, lägger du en hundralapp i byrån eller ett Bitcoin i USB-minnet så är det rimligaste antagandet att det finns kvar om 10år och det du förlorat är minskad köpkraft genom inflation.

Jag håller med om att man kan tjäna mycket pengar på valutaspekulation, särskilt i valutor som rör sig mycket, Turkiska Lira, Venezulianska, Zimbawiska eller svenska pengar, eller Bitcoin t.ex, men det finns ingen förväntad värdeökning, alltså är det inte en investering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).